تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ربات پک بات ۵۱۰؛ ربات چندمنظوره آمریکا

در این مطلب به معرفی ربات چندمنظوره پک بات ۵۱۰ آمریکا خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- پک بات ۵۱۰ (PackBot ۵۱۰) یک ربات متحرک چند ماموریتی و قابل حمل توسط انسان است که برای سربازان و ماموران در موقعیت‌های خطرناک طراحی شده است تا ماموریت‌های خطرناک را در سناریو‌های صحنه نبرد با تهدید بالا انجام دهند.

ربات پک بات ۵۱۰ توسط آی ربات، یک شرکت ارائه دهنده محصولات مبتنی بر فناوری رباتیک، توسعه یافته است. آی ربات، در آوریل ۲۰۱۶،  تجارت دفاعی و امنیتی خود را به آرلینگتون کاپیتال پارتنرز فروخت تا خود بر روی ربات‌های خانگی تمرکز کند.

آرلینگتون کاپیتال پارتنرز پس از خرید این شرکت، یک شرکت مستقل به نام  ایندیور روباتیکس را برای تمرکز بر بازار‌های دفاعی، ایمنی عمومی و صنعتی تأسیس کرد. اندیور رباتیکس در مارس ۲۰۱۹  توسط فلیر سیستمز از آرلینگتون کاپیتال پارتنرز خریداری شد.

در مه ۲۰۲۱، تلدیان تکنولوژی، ارائه‌دهنده قطعات الکترونیکی و محصولات ارتباطی، فلیر سیستمز را خریداری کرد و آن را در بخش تصویربرداری دیجیتال خود ادغام کرد. این شرکت اکنون تحت نام تلداین فلیر فعالیت می‌کند.

طراحی و ویژگی‌های ربات پک بات ۵۱۰

ربات پک بات ۵۱۰ با طراحی ماژولار دارای ۶۸.۶ سانتی متر طول با باله‌ها و حدود ۸۸.۹ سانتی متر با باله‌های کشیده است.

ارتفاع این ربات بدون محموله ۱۷.۸ سانتی متر و عرض آن با باله ۵۲.۱ سانتی متر است. سرعت این ربات چند منظوره ۵.۸ مایل در ساعت است. این  ربات می‌تواند در عمق آب تا ۳ فوت کار کند.

وزن این ربات بدون باتری ۵۲.۷ پوند است. علاوه بر این، این ربات می‌تواند تا ۴۴ پوند وزن را بلند کند و از انواع لوازم جانبی، حسگر‌ها و راه حل‌های مخرب پشتیبانی می‌کند.

معماری دیجیتال این ربات شامل یک سنسور تشخیص مواد منفجره فلیر فیدو برای تشخیص بخار فوق حساس و یک کیت مواد خطرناک برای تشخیص مواد شیمیایی و بیولوژیکی است.

قابلیت ربات پک بات ۵۱۰

پک بات ۵۱۰ می‌تواند وظایف نظارت و شناسایی، تشخیص شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته ای، پاکسازی ساختمان و مسیر، خنثی سازی مهمات انفجاری، جابجایی مواد خطرناک، شناسایی مواد منفجره دست ساز، وظایف ایست بازرسی و بازرسی پرسنل و خودرو را انجام دهد.   می‌توان این ربات را بر اساس نیاز‌های ماموریت اپراتور‌ها به راحتی پیکربندی کرد. بیش از ۵۰۰۰  پک بات به نیرو‌های نظامی و دفاع غیرنظامی در سراسر جهان تحویل داده شده است.

تحرک ربات پک بات ۵۱۰

این ربات می‌تواند از پله‌ها بالا برود، سطوح باریک را طی کند و می‌تواند از آوار، سنگ، گل، برف و دیگر مناطق دشوار عبور کند. دارای قابلیت تحرک و چابکی با قابلیت چرخش شعاع صفر، توانایی تحمل شیب تا ۴۳ درجه برای صعود و فرود، شیب جانبی تا ۴۰ درجه و قابلیت بالا رفتن از پله با ارتفاع ۸.۵ اینچی و دویدن ۱۰ اینچی است.

سیستم ارتباطی ربات پک بات ۵۱۰

این ربات دارای انواع سیستم‌های ارتباطی مانند کیت رادیویی مش دیجیتال با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز/۴.۹ گیگاهرتز، یک ماژول صوتی دو طرفه، یک هدفون با میکروفون و یک سیستم موقعیت یابی جهانی است.

جزئیات حمل محموله پک بات ۵۱۰

پک بات ۵۱۰ هشت محفظه بار را در خود جای می‌دهد. محفظه جلویی مجهز به دوربین درایو زاویه باز نصب شده است. این ربات دارای محموله‌های حسگر CBRN یکپارچه است که به اپراتور‌ها اجازه می‌دهد تا از راه دور بر محیط نظارت داشته باشند. پک بات ۵۱۰ از چندین پورت بار پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، پک بات ۵۱۰ مجهز به چهار دوربین و یک دوربین حرارتی مادون قرمز/موج بلند مادون قرمز است که تصاویر حرارتی را مستقیماً به کنترلر منتقل می‌کند. همچنین این ربات دارای یک بازوی مکانیکی ۱.۰ برای بازرسی مواد خطرناک است.

یک دوربین برجک قابل تنظیم با زوم ۳۱۲ برابر با نور‌های سفید و مادون قرمز در انتهای بازوی مکانیکی ۱.۰ نصب شده است تا طیف وسیعی از نما‌ها را برای بازرسی ایمن اشیا ارائه دهد.

این دستگاه همچنین به یک بازوی کوچک مجهز شده است که دارای یک دوربین رنگی با فوکوس ثابت برای انجام دستکاری، تفتیش و بازرسی است.  

عملیات و کنترل ربات پک بات ۵۱۰

پک بات ۵۱۰ می‌تواند توسط یک فرد در کمتر از دو دقیقه مستقر شود و به خوبی در یک وسیله نقلیه، از جمله صندوق عقب ماشین جا می‌شود.

این ربات از راه دور توسط دو کنترلر دستی به سبک بازی اداره می‌شود و از نرم افزار هوش ربات نسل پنجم آور ۲ استفاده می‌کند.

یک واحد کنترل اپراتور لپ تاپ آمرل سبک وزن ۱۵ اینچی برای ذخیره تصاویر و ویدیو‌های با وضوح بالا در زمان واقعی برای تجزیه و تحلیل پس از ماموریت استفاده می‌شود.

این واحد همچنین می‌تواند موقعیت‌های بازوی مکانیکی را ذخیره کند و موقعیت، جهت‌گیری و عمر باتری ربات را نمایش دهد. همچنین میانبر‌های صفحه کلید را برای کار و کنترل ربات بدون استفاده از کنترلر دستی نشان می‌دهد.

پک بات از طریق سیستم کنترل چند رباتی یوپوئنت که از یک کنترلر تبلت صفحه لمسی استفاده می‌کند، مدیریت می‌شود.

قدرت ربات پک بات ۵۱۰

ربات پک بات ۵۱۰ از دو باتری قابل شارژ لیتیوم یونی BB-۲۵۹۰/U تغذیه می‌کند که انرژی مداوم را برای بیش از چهار ساعت تامین می‌کند. با چهار باتری BB-۲۵۹۰، ربات می‌تواند تا هشت ساعت کار کند. این ربات همچنین دارای دو پایه باتری BB-۲۵۹۰ و یک شارژر باتری است.

مشخصات فنی کلی پک بات ۵۱۰

نوع: ربات متحرک تاکتیکی چند منظوره

سازنده: تلداین فلیر

طول با فلیپر: ۶۸.۶ سانتی متر

عرض: ۵۲.۱ سانتی متر

وزن: ۵۲.۷ پوند

سرعت: ۵.۸ مایل در ساعت

ارسال نظر