تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می دهد؛

معرفی سلاح LOSAT؛ ضد تانک خودرویی سریع و مرگبار

در آگوست ۲۰۰۲، لاکهید مارتین اولین قرارداد تولید ۱۰۸ موشک را دریافت کرد. اولین واحد از ۱۲ واحد LOSAT در اکتبر ۲۰۰۲ به ارتش ایالات متحده تحویل داده شد. در این مطلب به معرفی سلاح ضد تانک LOSAT خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- سلاح ضد تانک LOSAT که توسط شرکت موشکی و کنترل آتش لاکهید مارتین در دالاس، تگزاس تولید و ساخته شده است. این سیستم از موشک انرژی جنبشی و یک سیستم کنترل آتش ارتقاء یافته برادلی تشکیل شده که با یک خودروی چندمنظوره سنگین با تحرک بالا M۱۱۱۴ هاموی ترکیب شده است.

توسعه سلاح ضد تانک LOSAT

در طول دهه ۱۹۸۰، ارتش ایالات متحده شروع به بررسی فناوری‌های جایگزین برای سیستم‌های ضد تانک سنگین کرد. در سال ۱۹۹۰ شرکت لاکهید مارتین آزمایشات موشک های انرژی جنبشی را انجام داد و قراردادی برای توسعه موشک انرژی جنبشی منعقد شد.

در آگوست ۲۰۰۲، لاکهید مارتین اولین قرارداد تولید ۱۰۸ موشک را دریافت کرد. اولین واحد از ۱۲ واحد LOSAT در اکتبر ۲۰۰۲ به ارتش ایالات متحده تحویل داده شد و این سیستم مجموعه‌ای از ۱۸ شلیک آزمایشی برای صلاحیت تولید را در اوت ۲۰۰۳ در محدوده موشکی  وایت سندز در نیومکزیکو آغاز کرد.

آزمایش توسعه در مارس ۲۰۰۴ به پایان رسید. در طی این آزمایشات LOSAT تعداد ۱۸ موشک جنبشی را به سمت اهداف مختلف شلیک کرد و یک تانک M-۶۰ که با سرعت ۲۲ مایل در ساعت در فاصله ۲۴۰۰ متری حرکت می‌کرد و یک هدف متحرک در شرایط شبانه در فاصله ۴۳۰۰ متری را با موفقیت منهدم کرد.

 تصمیم گرفته شده است که LOSAT برای تولید اقدام نکند. با این حال، لاکهید مارتین برای اجرای برنامه موشک انرژی جنبشی فشرده ارتش ایالات متحده که یک توسعه از نوع موشک های LOSAT بود، انتخاب شد. موشک انرژی جنبشی فشرده ارتش ایالات متحده از موشک انرژی جنبشی کوچکتر و سبکتر از LOSAT استفاده می‌کند. طول آن ۱.۵۲ متر و وزن آن کمتر از ۴۵.۳ کیلوگرم است و برد آن بین ۵ تا ۸ کیلومتر است.

موشک انرژی جنبشی LOSAT

موشک انرژی جنبشی یک سلاح ضربه با کشتن است که از انرژی برخورد مستقیم خود برای شکست دادن زره و سایر اهداف استفاده می‌کند. در این سلاح به جای کلاهک انفجاری، موشک به سرعت فوق العاده ۵۰۰۰ فوت بر ثانیه برای منفجر کردن یک میله نفوذگر از طریق زره چند صفحه‌ای سنگین متکی است. این موشک در کمتر از پنج ثانیه به حداکثر برد می‌رسد.

این سیستم ساده، اما مبتکرانه است، زیرا موشک فاقد سرجنگی، فیوز یا حسگر داخلی است و مکانیسم کنترل آن فاقد قطعات متحرک بوده و همچنین هزینه را به حداقل می‌رساند. این موشک با وزن ۸۰ کیلوگرم دارای چهار تثبیت کننده باله است و برد آن بیش از ۴ کیلومتر است. موتور موشک جامد برای این موشک توسط شرکت تاکتیکال سیستمز ساخته شد.

سیستم کنترل آتش LOSAT

سیستم کنترل آتش بر اساس سیستم برادلی ارتقاءیافته است که توسط ریتون توسعه یافته و اکنون توسط  دی آرسی تکنالوژی تولید می‌شود.

سوفرادیر، مستقر در فرانسه، آرایه صفحه کانونی ۴۸۰ در ۴ را برای تصویرگر حرارتی توسعه داد. این سیستم از یک مسافت یاب لیزری گاز دی اکسید کربن که توسط شرکت بی‌ای ئی سیستمز مستقر در آتلانتا تهیه شده است استفاده می‌کند.

نحوه عملیات LOSAT 

LOSAT هم قادر به عملکرد مستقل و هم کار با سیستم‌های دیگر است.برد شلیک LOSAT بیشتر از اسلحه‌های تانک نسل فعلی است که همین ویژگی به LOSAT در قابلیت ضربه زدن برتری می‌دهد.

این سیستم تسلیحاتی توسط یک خدمه سه نفره اداره می‌شود. یک توالی کامل حمله از شناسایی تا نابودی را می‌توان در چند ثانیه، در محدوده هدف بیش از دو مایل انجام داد.

سنسور نسل دوم مادون قرمز که بر روی سکوی پرتاب نصب شده است، برای به دست آوردن و ردیابی هدف استفاده می‌شود. هنگامی که سیستم روی هدف قفل شد، توپچی می‌تواند به دنبال هدف بعدی باشد. توپچی می‌تواند با استفاده از هر دو ردیاب هدف به طور همزمان با دو هدف درگیر شود. هنگامی که توپچی توالی شلیک موشک را آغاز می‌کند، پرتابگر در راستای دید مادون قرمز قرار می‌گیرد و گلوله را به سمت هدف شلیک می‌کند.

این موشک به صورت داخلی در طول مسیر پرواز هدایت می‌شود و به‌روزرسانی‌های راهنمایی را از سیستم هدف‌گیری روی خودروی پرتاب دریافت می‌کند تا زمانی که هدف مورد اصابت قرار گیرد.

این خودرو حامل چهار موشک آماده شلیک است. هشت موشک برای بارگیری مجدد را می‌توان روی یک تریلر یدک کش حمل کرد. خدمه سه نفره می‌توانند خودرو را دوباره تامین کنند و در عرض چند دقیقه آماده جنگ شوند.

حمل سیستم سلاح LOSAT هاموی

سیستم سلاح LOSAT هاموی را می‌توان با هلیکوپتر و هواپیما‌های حمل و نقل هوایی حمل کرد.

ده LOSAT هاموی را می‌توان در یک هواپیمای سی-۵، هفت مورد در یک سی-۱۷، سه مورد در یک سی-۱۴۱ و دو مورد را در یک سی-۱۳۰ جی بارگیری و حمل کرد. هلیکوپتر وی-۲۲ آسپری و چینوک سی اچ-۴۷ دی هر کدام می‌توانند یک LOSAT هاموی بارگذاری شده را حمل کنند.

مشخصات سلاح ضد تانک LOSAT

وسیله نقلیه: هاموی

خدمه: ۳

موشک‌های حمل شده: ۴ موشک آماده شلیک به ازای هر خودرو

کلاهک: نفوذگر زرهی

طول: ۲۸۴۵ میلی متر

قطر: ۱۶۲ میلی متر

وزن: ۸۰ کیلوگرم

محدوده: بیش از ۴ کیلومتر

سرعت: ۵۰۰۰ فوت در ثانیه

نفوذ زره: زره‌های چند صفحه‌ای سنگین، کاربردی، انفجاری واکنشی

ارسال نظر