تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش ۱۴ درصدی کل محصولات لبنی/ سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود؟

دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید: قیمت تعیین شده برای شیر با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل مورد تصویب قرار گرفته و همزمان با این تصمیم، کارخانجات فرآورده‌های لبنی مجاز به افزایش قیمت محصولات خود تا ۱۴ درصد شدند.

اقتصاد ۲۴- به نیمه دوم سال ۱۴۰۳ رسیده ایم و از هر گوشه و کنار شاهد افزایش قیمت هستیم. از گرانی مسکن و خودرو که بگذریم به افزایش قیمت مواد غذایی می‌رسیم.

دقیقا از زمان آغاز به کار مدارس، قرار بر این شده که محصولات لبنی گران‌تر شوند. این موضوع افزایش قیمت می‌تواند محصولات مورد نیاز مصرف دانش آموزان مانند شیر و پنیر و کره را هدف قرار دهد و به کل از سفره خانواده‌ها برچیند و سلامت خانوارها را دچار مخاطره کند.

دستور افزایش قیمت محصولات لبنی به تازگی صادر شده و انتظار نوسان بیشتر این محصولات در بازار مصرف بیشتر شده است. قطعا برای خرید لبنیات به واحد‌های صنفی مراجعه کرده اید. در چند ماه گذشته افزایش زیرپوستی قیمت محصولات لبنی و کاهش وزن این محصولات انتقادات زیادی را به همراه داشته است، اما هیچ کس پاسخگوی این بی نظمی در بازار نبوده و نیست.

قبل از اعلام رسمی قیمت شیر خام و مصوبه افزایش قیمت محصولات لبنی، کارخانه‌های تولید لبنیات با کاهش وزن محصولات بسته بندی، اقدام به افزایش برخی از محصولات کرده اند.

تاثیر افزایش قیمت شیرخام بر محصولات لبنی

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در رابطه با اعلام خبر رشد ۱۴ درصدی قیمت محصولات لبنی به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به رشد ۲۰ درصدی شیر خام که ماده اصلی محصولات لبنی است می‌توان به جرات گفت که این افزایش قیمت قطعا به صورت مستقیم ۷۰ درصد بر قیمت نهایی محصولات لبنی تاثیر می‌گذارد.

افزایش قیمت شیرخام و تصمیم بر رشد قیمت ۱۴ درصدی این رقم، باعث رشد ۱۴ درصدی قیمت محصولات لبنی شده است. به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی، قیمت تعیین شده برای شیر با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل مورد تصویب قرار گرفته و همزمان با این تصمیم، کارخانجات فرآورده‌های لبنی مجاز به افزایش قیمت محصولات خود تا ۱۴ درصد شدند.


بیشتر بخوانید: کاهش مصرف محصولات لبنی در کشور


باکری با اشاره به اینکه قیمت شیر خام در سال گذشته ۴۲۰ تومان بود که با توجه به روند افزایش قیمت تاکنون امروز قیمت به ۶۰۰ تومان رسیده است و قیمت شیر خام از سال گذشته تا کنون ۳۹.۵ درصد افزایش یافته است.

رضا باکری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این افزایش قیمت شامل کدام محصولات لبنی می شود؟ گفت: افزایش قیمت ۱۴ درصدی بر کل محصولات لبنی اعمال خواهد شد.

سرنوشت قیمت مواد غذایی در بازار مصرف

به گزارش اقتصاد ۲۴، نمی دانیم چه سرنوشتی برای تعیین قیمت ها در بخش مواد غذایی منتظر سفره های مردم است. دولت چهاردهم از همین ابتدای کار بارها بر حفظ امنیت معیشت مردم تاکید کرده اما شواهد در بازار مصرف، گواه چیز دیگری است.

ارسال نظر