تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

طول عمر پوشش سرامیکی بدنه خودرو چقدر است؟

در سال‌های اخیر استفاده از پوشش سرامیکی بدنه خودرو بیشتر شده، اما طول عمر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.


اقتصاد۲۴- با اینکه روش‌های متنوعی برای حفاظت از بدنه خودرو در برابر عوامل خارجی وجود دارد، اما پوشش سرامیکی بدنه خودرو جزو محبوب‌ترین روش‌ها بین مالکان خودروهاست. این پوشش در واقع یک پلیمر مایع ویژه است که روی پانل‌های بدنه قرار گرفته و از آن در برابر اشعه ماورا بنفش، فضولات پرندگان و خط و خش محافظت می‌کند؛ اما مالکان در زمان نصب این پوشش‌ها با ادعا‌های متفاوتی درباره طول عمرشان روبرو می‌شوند. ما می‌خواهیم طول عمر پوشش سرامیکی بدنه خودرو را خدمت شما تشریح کنیم.

اگرچه میزان دوام پوشش سرامیکی به عوامل متنوعی بستگی خواهد داشت، اما به‌طور متوسط طول عمر این پوشش‌ها بین ۲ تا ۵ سال است. البته هرچقدر از مواد باکیفیت‌تر استفاده شود و کار نصب پوشش‌ها توسط افراد حرفه‌ای صورت گیرد، طول عمر آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. معمولاً دوام پوشش‌های ارزان‌قیمتی که توسط افراد غیرحرفه‌ای روی بدنه بکار می‌رود بیشتر از ۱ سال نیست و دلیل آن نیز متریال ضعیف و عدم استفاده از ابزار‌های مناسب برای انجام چنین کاری است؛ اما در هر صورت پوشش سرامیکی بدنه خودرو حفاظت بسیار بهتری در مقایسه با گزینه‌های دیگر همچون درزگیر رنگ و واکس بدنه انجام می‌دهد. معمولاً طول عمر واکس و درزگیر رنگ از چند هفته تا چند ماه خواهد بود.


البته برای افرادی که اهمیت زیادی به خودروی خود نمی‌دهند و از وجود خط و خش روی بدنه نگران نمی‌شوند، انتخاب پوشش سرامیکی خیلی حیاتی نخواهد بود؛ اما ماشین باز‌هایی هستند که به شدت به کیفیت بدنه خودروی خود حساس بوده و حاضرند هزینه‌های زیادی را برای حفاظت از آن متحمل شوند. برای این افراد روش‌هایی وجود دارد که بتوانند طول عمر پوشش سرامیکی بدنه خودروی خود را بیشتر کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید: معرفی خودروی لوتوس تئوری ۱؛ یک اسپرت لوکس به بازار می‌آید


با اینکه انتخاب پوشش سرامیکی یک قدم صحیح در حفظ ظاهر خودروست، اما این پوشش‌ها همیشگی نیستند و پس از چند سال دوام خود را از دست می‌دهند. پوشش سرامیکی بدنه با گذشت زمان ضعیف می‌شود، اما برای اینکه بتواند تا حداکثر زمان ممکن از آن استفاده کنید باید اقدامات ضروری را انجام دهید. در حقیقت محافظت از این پوشش از لحظه خرید شروع می‌شود. به همین منظور باید از حلال‌های مناسب برای پاک‌سازی بدنه و ادغام پوشش سرامیکی با آن استفاده کنید. معمولاً این فرایند برای ایجاد حداکثر تأثیر لازم بین ۲ تا ۳ هفته زمان می‌برد. در این بازه زمانی باید دقت کنید بدنه در معرض عوامل نامساعد به ویژه رطوبت بالا قرار نگیرد.


در قدم بعدی باید خودرو کاملاً تمیز شود هرچند برای این کار باید از محصولات مطمئن استفاده کنید. بسیاری از تمیز کننده‌های بدنه می‌توانند به پوشش سرامیکی آسیب برسانند. بهترین روش این است که با دستان خودتان و نه با آب پرفشار کارواش بدنه را بشویید. برای این کار بهتر است از تمیز کننده‌های معتبر که معمولاً PH خنثی دارند استفاده کنید. همچنین پس از نصب پوشش موردبحث باید از قرار دادن خودرو در معرض نور شدید خورشید و گردوغبار خودداری نمایید. در واقع بهتر است خودرو را در محلی سرپوشیده همچون گاراژ پارک کنید.

منبع: پدال
ارسال نظر