تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به دخالت مجلس در انتخاب استانداران

روزنامه‌جمهوری اسلامی به دولت توصیه کرده که مقابل فشار‌ها در مسیر تعیین استانداران ایستادگی کند، به خصوص در مقابل نمایندگان مجلس.

اقتصاد۲۴- روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشت امروز سختی‌های دولت در امر تعیین استانداران را مورد توجه قرار داده و ضمن توصیه به اینکه تحت فشار‌های قرار نگیرد، نوشته: «این روز‌ها انتخاب استانداران به یکی از موضوعات مورد مناقشه میان جناح‌ها و حتی دستگاه‌های حاکمیتی تبدیل شده است. نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا آنجا که می‌توانند استانداران استان‌های خود را ابقاء نمایند و در غیر اینصورت کسانی را جایگزین کنند که مورد پسند خودشان باشند. در بعضی موارد مجمع نمایندگان استان‌ها درباره فلان شخص توافق می‌کنند و نام او را طی نامه‌ای به وزارت کشور یا ریاست جمهوری می‌دهند و از دولت می‌خواهند به او حکم استانداری بدهند. در مواردی هم جمع نمایندگان یک استان به چنین توافقی نمی‌رسند و هر یک از آن‌ها با استفاده از ابزارهائی که در اختیار دارند و واسطه‌هائی که می‌شناسند فرد مورد نظر خود را به دولتمردان پیشنهاد می‌دهند و با اصرار پیگیر می‌شوند فرد موردنظرشان استاندار شود.

جریان‌ها، جناح‌ها و احزاب سیاسی هم به نوبه خود یک اهرم فشار هستند برای اینکه افراد مطلوب خودشان را به کرسی استانداری برسانند و از نشستن افراد دیگر بر این کرسی جلوگیری نمایند. اعضاء ستاد‌های رئیس جمهور هم در این میان برای خود حق آب و گل قائلند و می‌خواهند در تعیین استاندار، فرماندار و بخشدار تاثیر داشته باشند.»

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه تاکید کرده: «دولت، تنها به دلیل پرهیز از افتادن در چاه تضاد منافع و انواع مفاسد نیست که باید از دخالت نمایندگان در انتخاب و انتصاب استانداران و سایر مدیران اجرائی جلوگیری کند، بلکه اصولاً دخالت نمایندگان مجلس در تعیین مسئولین اجرائی برخلاف قانون اساسی است.»

ارسال نظر