تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۱۳ مهر ۱۴۰۳

قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت در بازار جهانی وارد فاز صعودی شد.

اقتصاد۲۴- گزارش‌ها از بازار جهانی حاکی از ورود دوباره نفت به فاز صعودی است؛ به طوری که نفت برنت با افزایش ۱.۵ درصدی به ۷۸ دلار و ۹۳ سنت رسید.

بنا به این گزارش، نمودار قیمتی نفت برنت در طول یک هفته اخیر، رشد ۹.۴ درصد قیمت نفت را نشان می‌دهد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با افزایش ۱.۱ درصدی، ۷۴ دلار و ۷۲ سنت معامله می‌شود.

محرک قیمت نفت چیست؟

براساس گزارش رویترز، افزایش نگرانی در مورد احتمال مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه به همراه خوش‌بینی نسبت به تاثیر مثبت محرک‌های اقتصادی اخیر چین و بالا رفتن تقاضا در این کشور تا حدی به نفع بازار نفت بوده است.

تحلیلگران عقیده دارند با وجود بالا رفتن خطر تشدید جنگ در خاورمیانه، تاثیر اختلال در عرضه نفت این منطقه محدود خواهد بود.

با توجه به اینکه خاورمیانه یک سوم عرضه نفت دنیا را در اختیار دارد، احتمال حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به تاسیسات نفتی ایران پایین است.

طبق گفته تحلیلگران، حمله به تاسیسات نفتی ایران بیشتر شرکای بین‌المللی رژیم صهیونیستی را عصبانی می‌کند و تاثیر چندانی هم بر درآمد ایران نخواهد گذاشت، تنها باعث تشدید پاسخ این کشور می‌شود.

ظرفیت مازاد تولید اوپک هم تا حدی نگرانی در مورد مختل شدن عرضه و بالا رفتن قیمت نفت را خنثی کرده است.

ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا ۴ میلیون بشکه در روز نفت در ۲۰۲۳ تولید کرده است.

بنا به این گزارش، دیروز رییس جمهور آمریکا در میانه گزارش‌ها در مورد احتمال واکنش اسرائیل به پاسخ موشکی ایران، مدعی شد که در حال گفتگو با تل آویو است.

بایدن دیروز پنج‌شنبه عنوان کرد که وی در حال گفتگو در مورد حمله احتمالی اسراییل به سایت‌های نفتی ایران در واکنش به پاسخ موشکی تهران به تل آویو است.

بایدن در کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران حمایت می‌کند؟، ادعا کرد: ما در حال گفتگو در مورد آن هستیم. فکر می‌کنم که این مختصر خواهد بود.


بیشتر بخوانید:  کاهش تولید نفت اوپک به پایین‌ترین حد سال جاری


قیمت نفت به کجا می‌رسد؟

در این میان، اصغر زرگر، یک کارشناس انرژی درباره تاثیر تنش‌های اخیر خاورمیانه بر قیمت و بازار نفت گفت: تنش در منطقه خاورمیانه بالاست، اما باتوجه به دو عامل، تصور بر این است که بیش از ۲ تا ۴ درصدی که قیمت نفت افزایش یافته و به ۷۵ دلار رسیده بیشتر نشود.

وی افزود: آمریکا باتوجه به شرایط داخلی و پیش رو بودن انتخابات هنوز روی جلوگیری از گسترش جنگ در خاورمیانه مصر است. هرچند سیاست خاص خود را دنبال می‌کند، اما به نظر می‌رسد که آمریکا و کشور‌های غربی از ایجاد جنگ در خاورمیانه واهمه دارند و تلاش می‌کنند که جنگ در خاورمیانه و خلیج فارس ادامه پیدا نکرده و گسترش نیابد، بنابراین شاید اگر این اصل سیاست امریکا پابرجا باشد و روی اسراییل هم فشار وارد کند که منطقه را دچار آسیب نکند، ضمن اینکه ایران نیز به‌دنبال ایجاد تنش و درگیری در منطقه نیست. مگر این‌که اقدام اسراییلی‌ها به گونه‌ای باشد که مجددا واکنش ایران را در پی داشته باشد بنابراین باتوجه به این دو موضوع به نظر می‌رسد که جو ملتهب فروکش کرده و بازار نفت نیز چندان تحت تاثیر قرار نگیرد.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی با بیان اینکه در بازار نفت حالت ایستایی و ثبات وجود دارد، در گفتگو با ایلنا تصریح کرد: یعنی عرضه به اندازه کافی است و آنچه را تقاضا طلب می‌کند موجود است، ضمنا باید در نظر داشت که بحران خاورمیانه مربوط به امروز و دیروز نیست، مدت‌ها است که شرایط منطقه ناآرام است و در یک سال گذشته نیز تا حدی مجددا شدت گرفته است. علاوه بر این، مناقشه در محلی واقع شده که نه چهارراه صادرات است و نه اینکه در بازار نفت تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه با توجه به سیاست آمریکا و غرب در حوزه نفت به نظر می‌رسد که دامنه تغییر قیمت نفت در حد ۳ تا ۵ درصد باشد، گفت: هرچند اسراییل تلاش دارد که ایران را وارد معرکه و جنگ کند، اما با توجه به چالش‌های متعددی که اسراییلی‌ها با آن مواجهند تصور بر این است که نتوانند با ایران وارد جنگ شوند، موضوع این است که اکنون قضیه غزه لاینحل مانده و در لبنان دچار چالش هستند و وضعیت اقتصادی این رژیم نیز در شرایط خوبی نیست؛ بنابراین به نظر می‌رسد علیرغم همه مواضع تهاجمی اسرائیل امکان ورود به کارزار جدید را ندارد.

زرگر با بیان اینکه بحران در منطقه بزودی به پایان خواهد رسید، یادآور شد: باتوجه به این فاکتور‌ها حالت کنترل دارد ممکن است نفت به ۸۰ دلار برسد و در کل بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در نوسان خواهد بود، بنابراین درگیری‌های منطقه روی صادرات تاثیرگذار نبوده علاوه بر اینکه همه سعی واردکنندگان نفت بر این است که جریان صادرات و قیمت نفت با ثبات باقی بماند.

ارسال نظر