تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

گوشی های چینی هزار دلاری در کف بازار!/ سود دلالان ایرانی از غیرقانونی بودن واردات آیفون بیشتر شد

سودی که دلالان از خرید و فروش آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ می‌کنند، غیرقابل اندازه‌گیری است؛ هزینه‌های سنگین حفظ آنتن گوشی‌های رجیستر نشده از یک سو، افزایش نرخ تلفن‌های همراه ممنوع و به طور کلی رشد قیمت گوشی‌های رده پایین آیفون، همگی سود جدی را به جیب دلالان سرریز می‌کند.

اقتصاد ۲۴ - ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بهانه‌ای برای رجیستر نشدن آیفون‌های بالای ۱۳ شد، چراکه اگر نگاهی به بازار بیاندازیم، گوشی‌های بسیار گران‌تر، اما برای دیگر برند‌های تلفن همراه، در حال حاضر رجیستر شده و منعی برای خرید و فروش آن وجود ندارد. دولت طی دو سال اخیر به بهانه نگرانی از کمبود ارز و ارزبری بالای واردات تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار، رجیسترینگ آیفون با رده‌های بالای ۱۳ را متوقف کرد.

اما در همان زمان هم فعالان بازار و اعضای این صنف اعتراض خود را مبنی بر نظر دولت اعلام کردند و آن را به ضرر بازار و مردم دانستند. حتی چندی پیش یکی از اعضای انجمن موبایل ایران رجیستر نشدن رسمی آیفون را به منزله جمع شدن ارز‌های کف بازار دانست. این عضو معتقد بود مردم برای خرید آیفون، ارز‌های محدودی که دست خود دارند را می‌پردازند و در نهایت با هر سختی که شده از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، در پی رشد این خرید‌ها از سمت مردم، ارز بازار آزادی که دست مردم است، جمع خواهد شد یا تقاضا برای مبالغ کمی مانند هزار دلار افزایش خواهد یافت. این افزایش تقاضا به طور مستقیم بر نرخ بازار آزاد ارز تاثیر خواهد گذاشت و این اتفاق نیز رخ داد، اما همچنان رویکرد قهرآمیز دولت با محصولات شرکت اپل ادامه دارد.

افزایش تقاضای مردم برای رده‌های پایین آیفون

کافیست سری به بازار بزنید تا متوجه عجیب بودن فضای رجیستری و واردات تلفن همراه شوید. هر برند، سه مدل تلفن همراه تولید می‌کند؛ پرچم‌دار، قاتل پرچم‌دار و میان رده. پرچم‌داران هر برند، جزو گران‌ترین‌ها و البته بهترین محصولات هر برند محسوب می‌شوند. پرچمداران عمدتا بالای ۶۰۰ دلار نرخ داشته و ارقام آن‌ها در برخی موارد حتی از آیفون ۱۵ معمولی هم بالاتر می‌زند. به عنوان مثال شیائومی ۱۴ که پرچم‌دار این برند است، امروز در بازار با نرخی حداقل ۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات آیفون هم به داد خزانه ارزی نرسید/ ایران تنها کشوریست که آیفون رده ۱۲ و ۱۳ را با نرخی بالاتر از قیمت جهانی می‌فروشد!


هر چند شیائومی مدل‌های گران‌تری هم دارد که به ۸۰ میلیون هم می‌رسد. در اصل شیائومی‌های گران هزار دلاری، امروز به راحتی فروخته و رجیستر می‌شوند. برای سایر برند‌ها نیز چنین روندی صادق است. نمونه‌های متعدد مشابه را می‌توان برای برند سامسونگ دید. گوشی‌های پرچم‌دار این برند، اغلب بالای هزار دلار قیمت دارند.

در حالی که قیمت آیفون ۱۵ در آمریکا از ۷۰۰ دلار یعنی ۴۲ میلیون تومان آغاز می‌شود، اما در بازار موبایل امروز باید برای خرید آیفون ۱۳ معمولی حداقل ۴۲ میلیون تومان پرداخت کرد. این گران‌تر شدن هزینه‌ها، به خاطر عدم رجیستر مدل‌های آیفون ۱۴، ۱۵ و ۱۶ است که تقاضا را برای آیفون ۱۳ افزایش داده است.

اولویت بودجه مالی در خرید تلفن های همراه

هرچند هزینه‌تراشی بازار موبایل به همینجا ختم نمی‌شود. با رشد نرخ دلار، اعلام مصوبات مختلف مبنی بر احتمال ایجاد محدودیت‌های جدید برای واردات و غیره، نرخ گوشی‌های تلفن همراه و سایر موارد وابسته به آن بیشتر می‌شود. خبرنگاراقتصاد ۲۴، در پی بررسی وضعیت فعلی این بخش، سری به بازار زد و با فعالان آن به گفتگو پرداخت.

یکی از فروشندگان پرکار و سابقه‌دار خیابان جمهوری تهران، در رابطه با شرایط حال حاضر بازار موبایل به اقتصاد ۲۴، گفت: سرعت عرضه تولیدات جدید به بازار بیشتر شده و هر چند ماه یکبار، اغلب برند‌ها مدل‌های جدیدی را به بازار ارائه می‌کنند. اغلب مردم در ایران برای سیستم عامل اندروید، سری‌های میان‌رده را ترجیح می‌دهند و افرادی که مواردی مانند کیفیت دوربین یا قدرت پردازنده برای آن‌ها مهم‌تر باشد، سراغ سری‌های قاتل پرچم‌دار که گران‌تر هستند، می‌روند.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت در حال حاضر وضعیت خوب است یا بد، اما برخی بابت نگرانی از جنگ، پول‌های خود را نگه داشته و ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری کنند. برخی دیگر خرید‌های مورد نیاز خود را سریع‌تر انجام می‌دهند تا مبادا یک ماه دیگر با افزایش نرخ دلار، هزینه گران‌تری را بپردازند. هر دو رویکرد حاکم بر بازار موبایل امروز است.

دلالان برندگان ممنوعیت‌های تلفن همراه

به گزارش اقتصاد ۲۴، سودی که دلالان از خرید و فروش آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ می‌کنند، غیرقابل اندازه‌گیری است؛ هزینه‌های سنگین حفظ آنتن گوشی‌های رجیستر نشده از یک سو، افزایش نرخ تلفن‌های همراه ممنوع و به طور کلی رشد قیمت گوشی‌های رده پایین آیفون، همگی سود جدی را به جیب دلالان سرریز می‌کند.

اگر دولت خواهان بهبود وضعیت خرج‌کرد ارز برای واردات موبایل و سامان‌دهی به این بازار است، بهتر است شرایطی را که باعث سودجویی دلالان می‌شود را از بین ببرد.

ارسال نظر