تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
بازدارندگی نرخ سود پلتفرم‌های مالی در مقابل سفته‌بازی سنجش شد

قیمت دلار ۶۰ هزار تومان می‌شود؟

روز گذشته با توجه به کاهش ریسک‌های سیاسی که بر بازار‌های مالی اثرگذار هستند، آرامش نسبی در بازار‌ها حاکم شد.


اقتصاد۲۴- بر این اساس، دلار کاهش نرخ را تجربه کرد و در معاملات روز گذشته بورس، شاخص کل پس از ۸ روز معاملاتی منفی، بالاخره جامه سبز به تن کرد. کاهش حجم و ارزش صفوف فروش و رشد شاخص می‌تواند گویای گذر بورس از شرایط بحرانی و رسیدن به تعادل باشد.

به نظر می‌رسد که بورس در هفته آینده بتواند معاملات بهتری را تجربه کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دسترسی به ابزار‌های نوین سرمایه‌گذاری در بازار‌های ریالی راحت‌تر از گذشته شده است. نتیجه ارزیابی اثر این ابزار‌ها این است که ابزار‌های نوین تامین مالی همچون لندتک‌ها و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، مانعی در برابر نوسانات بازار‌های دارایی خواهند بود و از تقاضای سفته‌بازی می‌کاهد.

دلار آزاد در بازار روز گذشته افت نرخ یک پله‌ای را تجربه کرد. تحلیلگران معتقدند میل کاهشی اسکناس آمریکایی در روز‌های کم‌التهاب نشانه عدم وجود انتظارات تورمی بلندمدت در میان افراد جامعه است. این افراد چشم‌انداز بازار پس از فروکش کردن ریسک‌های منفی را کاهشی می‌دانند.

نرخ دلار در شرایط بی‌خبری ۱۰۰ تومان ارزان شد. به عقیده فعالان ارزی ارقامی که هم‌اکنون جهت خریدوفروش اسکناس‌های خارجی ارائه می‌شود از پشتوانه معاملاتی برخوردار نیست. در روز‌های اخیر پس از ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان روند معاملات ارزی بازار تهران افزایشی شد.

این روند مثبت با اتکا به ریسک‌های سیاسی منفی و وجود احتمال گسترش درگیری‌های منطقه‌ای آغاز شد. پیش از شروع این روند قیمت اسکناس دلار آزاد حوالی کانال ۶۰ هزار تومان نوسان می‌کرد. سقف قیمت روز‌های اخیر قیمت شاخص ارزی نیز رقم ۶۳ هزار و ۵۵۰ تومان است.

مشاهدات حاکی از آن است که در بخش قابل توجهی از اختلاف سقف و کف ذکر شده معامله نقدی صورت نگرفته است. یعنی با فشار اولیه اخبار قیمت از کانال ۶۰ به کانال ۶۲ و با فشار ثانویه از کانال ۶۲ به نیمه کانال بالاتر حرکت کرده است.

به عقیده این افراد عدم وجود پشتوانه معاملاتی در یک روند کاهشی یا افزایشی شارپی موجب می‌شود که جبران آن نیز با سرعت نسبتا بالایی صورت بگیرد. یعنی در صورت تخلیه شدن ریسک‌های چند روز اخیر، قیمت دلار بدون مواجهه با حمایت معامله‌گران به کانال‌های ۶۰ و ۶۱ هزار تومانی بازخواهد گشت.


نیمه‌عمر ریسک‌های منطقه‌ای

در روز‌های اخیر تهدید‌های صورت گرفته توسط مقامات رژیم اشغالگر قدس سبب شد تا سطح کلی ریسک‌های بازار کشور افزایش یابد. اما در مقابل بسیاری از تحلیل‌ها گویای آن است که رژیم صهیونیستی تمایلی به ایجاد درگیری مستقیم با نیروی نظامی کشور را ندارد.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قیمت دلار در سایه جنگ


برخی از تحلیلگران معتقدند که عملیات موشکی ایران در شامگاه سه‌شنبه سطح بازدارندگی ایران را افزایش داده و در نتیجه مقامات اسرائیلی در نحوه پاسخگویی دچار مشکل شده‌اند. از سوی دیگر اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی نیز حاکی از آن است که دولت آمریکا به دلایل متعددی از جمله وجود احتمال رشد قیمت نفت، در حال اعمال فشار بر مقامات اسرائیلی جهت تجدیدنظر در نحوه پاسخگویی هستند.

در نتیجه تمامی موارد ذکر شده می‌توان گفت هر چه تهدید‌های صورت گرفته توسط مقامات رژیم صهیونیستی به تعویق می‌افتد از تاثیر ریسک‌های سیاسی بر بازار نیز کاسته می‌شود. به عقیده فعالان ارزی در صورت تداوم شرایط حال حاضر و عدم شکل‌گیری سلسله واکنش‌های نظامی میان ایران و اسرائیل، بازار پس از مدت کوتاهی از ریسک‌ها گذر کرده و به شرایط پیشین خود بازخواهد گشت.

عقبگرد سکه به کانال ۴۸

دیروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه قیمت سکه در کانال قیمتی ۴۸ میلیون تومانی معامله شد. با رشد ارزش طلا در معاملات جهانی و به موازات آن رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران، نرخ سکه طلا در روز‌های اخیر به سقف تاریخی خود یعنی سطوح قیمتی کانال ۴۹ میلیون تومانی رسید.

بخشی از این رشد قیمت در معاملات روز گذشته جبران شد و بدین‌ترتیب قیمت هر قطعه از این کالای سرمایه‌ای با حدود ۴۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۸ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه طلا در بازار روز سه‌شنبه حدود ۵۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و در رقم ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع‌سکه نیز با افت ۲۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت دلار آزاد در بازار عصر دیروز با افت ۱۰۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه در رقم ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت شد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر