تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی سیستم دفاع هوایی اسکای نکس

در این مطلب به معرفی سیستم دفاع هوایی اسکای نکس خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- اسکای نکس اورلیکون (Oerlikon Skynex)، یک سیستم دفاع هوایی کوتاه برد پیشرفته است که برای ارائه محافظت موثر و لایه‌ای در برابر تهدیدات هوایی مختلف طراحی شده است.

اسکای نکس که توسط سازنده تسلیحات آلمانی راین متال توسعه یافته است، بر اساس مفهوم جداسازی کنترل ترافیک هوایی از افکتور‌ها است. در ژوئیه ۲۰۲۴، راین متال یک یادداشت تفاهم با اوکراین برای تقویت همکاری استراتژیک اعلام کرد.

راین متال به عنوان بخشی از این قرارداد، مقادیر قابل توجهی مهمات جدید با کالیبر متوسط ​​و بزرگ را به همراه سامانه‌های دفاع هوایی اسکای نکس در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد. این شرکت اولین سیستم دفاع هوایی اسکای نکس را در سال ۲۰۲۳ در اختیار نیرو‌های مسلح اوکراین قرار داد.

طراحی و ویژگی‌های سیستم دفاع هوایی اسکای نکس

سیستم اسکای نکس دارای طراحی معماری باز و مدولار است که به اپراتوراجازه می‌دهد فقط اجزای مربوط به ماموریت را در واحد فرماندهی و کنترل یکپارچه کنند. این سیستم، قابلیت برد گسترده تا ۶ کیلومتر در برابر اهداف سخت را ارائه می‌دهد و می‌تواند با اهداف نرم در فواصل تا ۱۰ کیلومتر درگیر شود.

سیستم پایه شامل یک پک حسگر، یک پک تیراندازی و یک پک فرمان و کنترل است. اسکای نکس امکان ترکیب سنسور‌های تولید کنندگان مختلف را فراهم می‌کند و تنها مورد نیاز یک واحد ردیابی یکپارچه است. حسگر‌ها و افکتور‌ها را می‌توان به صورت مدولار به هم متصل کرد تا الزامات ماموریت خاصی را برآورده کند.

این سیستم می‌تواند واحد‌های آتش اورلیکون اسکای گارد و اورلیکون اسکای شیلد را به همراه سایر سیستم‌های قدیمی ترکیب کند. اورلیکون اسکای شیلد و اورلیکون اسکای گارد، سیستم‌های دفاع هوایی ثابت راین متال هستند که برای رهگیری اهداف سریع و کوچک طراحی شده اند. آن‌ها بخشی جدایی ناپذیر از سیستم‌های لایه لایه دفاع هوایی هستند که از نقاط حیاتی و زیرساخت‌های نظامی حیاتی محافظت می‌کنند.

سیستم مدیریت نبرد اسکای مستر

سیستم مدیریت نبرد اورلیکون اسکای مستر به عنوان گره کنترل مرکزی کل سیستم اسکای نکس عمل می‌کند. از طریق یک شبکه ارتباطی امن با تمام زیرسیستم‌های سیستم اسکای نکس در تماس باقی می‌ماند.

سیستم مدیریت نبرد راه حل‌های دفاع هوایی تاکتیکی و عملیاتی و راه حل‌های شبکه حسگر چند طیفی را ارائه می‌دهد. این سیستم مدیریت نبرد می‌تواند از راه دور رادار اورلیکون X-TAR۳D و حداکثر چهار اسلحه اورلیکن Mk۳ را کنترل کند.

واحد چند سنسور اورلیکون

واحد چند سنسور اورلیکون یک واحد حسگر کنترل از راه دور با قابلیت استقرار سریع است که مجهز به رادار‌های جستجوی آرایه اسکن الکترونیکی فعال سه بعدی غیر چرخشی است که پوشش ۳۶۰ درجه را ارائه می‌دهد.

واحد حسگر سکوی آگنوستیک می‌تواند به طور خودکار اهداف شناسایی شده را طبقه بندی کند و مسیر‌های تولید شده را به طور مستقل به مناسب‌ترین پرتاب کننده توپ یا موشک یا با فشار دادن یک دکمه منتقل کند. برد شناسایی تا ۳۰ کیلومتر برای هدف ۱ متر مربعی  مقطع راداری دارد.

رادار‌های اسکای نکس

اسکای نکس می‌تواند به یک یا چند رادار میان برد مانند رادار اورلیکون X-TAR۳D مجهز شود که تصویر هوا را در گره کنترل ترکیب می‌کند.


بیشتر بخوانید: سامانه تاد آمریکا بهتر است یا S-۴۰۰ روسی؟


رادار X-TAR۳D برای اکتساب تاکتیکی سه بعدی طراحی شده است و به طور موثر اهداف هوایی معمولی مانند هواپیما‌ها و هلیکوپتر‌های بال ثابت و همچنین هواپیما‌های رادارگریز و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) را شناسایی می‌کند.

موشک اسکای نایت C-RAM

سیستم موشکی اسکای نایت C-RAM که توسط هالکون توسعه داده شده است، می‌تواند به طور یکپارچه در سیستم دفاع هوایی اسکای نکس ادغام شود و توانایی‌های آن را فراتر از سیستم‌های مبتنی بر توپ افزایش دهد و به طور موثر با حملات مقابله کند.

طول موشک اسکای نایت ۲.۲ متر، قطر آن ۱۱۵ میلی متر و طول بال آن ۳۰۰ میلی متر است. برد این موشک تا ۱۰ کیلومتر و وزن آن ۳۵ کیلوگرم است.

وسیله نقلیه HX۳ سیستم دفاع هوایی اسکای نکس

خودروی HX۳ راین متال می‌تواند به عنوان جزء حمل و نقل سیستم دفاع هوایی اسکای نکس عمل کند. خودرو‌های HX۳ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با مگاترند‌های نظامی و خودرویی مطابقت داشته باشند و حفاظت پیشرفته‌تر، تحرک بیشتر و معماری دیجیتال را برای طیف وسیع‌تری از ماموریت ها ارائه می‌دهند.

مشخصات فنی کلی اسکای نکس

نوع پروژه: سیستم دفاع هوایی

توسعه دهنده: راین متال

طراحی: معماری باز و مدولار

برد: ۶ کیلومتر برای اهداف سخت/ ۱۰ کیلومتر برای اهداف با بدنه نرم

حمل و نقل: خودرو‌های سری HX۳

ارسال نظر