تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳
بازار نفت در آتش ۲ بحران

نگرانی‌ها نسبت به کاهش تولید طلای سیاه افزایش یافت

قیمت جهانی نفت همچنان شیب صعودی خود را به دلیل افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و طوفان‌های اخیر آمریکا حفظ کرده است.

اقتصاد۲۴-قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ با ۳.۴۷ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۴۵ سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳.۶۸ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۴۶ سنت رسید.

قیمت نفت با اینکه طی چند هفته گذشته، به دنبال کاهش تقاضای چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، روند کاهشی را پیش گرفته بود، اما با شروع جنگ اسرائیل با لبنان و حمله سپاه پاسداران به اسرائیل، روند صعودی به خود گرفت.

در کنار افزایش احتمال اختلال در عرضه نفت، افزایش تقاضا برای سوخت به دلیل طوفان فلوریدا نیز از دلایل مهم افزایش قیمت نفت است.

دلیل اصلی افزایش قیمت نفت افزایش تنش در منطقه است

دلیل اصلی روند صعودی قیمت نفت از هفته پیش، افزایش نگرانی‌های فعالان بازار نفت نسبت به کاهش عرضه نفت خاورمیانه است. ایران تقریبا روزی ۱.۵ بشکه نفت صادر می‌کند و اگر افزایش تنش‌ها در منطقه منجر به گسترش یک جنگ شود، مقدار تولید نفت ایران کاهش می‌یابد. از این رو، کاهش عرضه به افزایش قیمت نفت دامن خواهد زد.

این در حالی است که در حال حاضر حملات اسرائیل به بیروت ادامه دارد و خاورمیانه بار دیگر صحنه جنگ و درگیری است. این اقدامات تمامی کشور‌های نفت‌خیز را درگیر کرده و از این رو قیمت نفت نیز افزایش داشته است

از سوی دیگر، دامن زدن به نگرانی‌ها نسبت به مورد حمله قرار دادن تاسیسات نفتی ایران توسط اسرائیل، به افزایش قیمت دامن زده است.


بیشتر بخوانید:قیمت نفت کاهشی شد


به طور کل در پی هر نوع تنش و درگیری در خاورمیانه، بیم آن می‌رود که تولید نفت مناطق نفت‌خیز کاهش یابد. حال اگر مستقیما تاسیسات نفتی نیز مورد حمله قرار بگیرد، کاهش تولید نفت امری قطعی است که تقریبا همه جهان را به دلیل افزایش قیمت نفت درگیر خواهد کرد.

طوفان فلوریدا منجر به افزایش تقاضا نفت شد

علت دیگر افزایش قیمت نفت، افزایش تقاضاست. با این که همچنان کاهش تقاضای چین ادامه دارد، اما آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت جهان، تحت تاثیر طوفان میلتون قرار گرفته است. این طوفان که به فلوریدا نیز رسیده، منجر به افزایش تقاضا برای بنزین در فلوریدا شده است.

کمبود عرضه بنزین در فلوریدا به دلیل افزایش تقاضا، علنا یکی از دلایل مهم افزایش قیمت نفت از روز گذشته بوده است.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر