تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳
شرایط بازار ارز «حساس» شد؛

 سقف مقاومتی دلار شکسته می‌شود؟

بازار ارز در روز‌های گذشته در شرایطی نوسانی و حساس قرار دارد و تحلیلگران فنی بر این باورند که قیمت‌ها در یک بازه مشخص در حال نوسان هستند.


اقتصاد۲۴- رفت و برگشت قیمت دلار در دو روز اول هفته زیاد بود. در حالی قیمت دلار در روز شنبه در مسیر کاهشی حرکت کرد، اما روند بازار در روز یک‌شنبه صعودی شد؛ به طوری با افزایش در حدود ۰.۵ درصدی، در انتهای کریدور دوم از سال ۶۰ هزار تومان قرار گرفت.

تحلیلگران معتقدند که تحولات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی، تاثیرات قابل‌توجهی بر قیمت‌ها گذاشته‌اند و روند بازار به شدت تحت تاثیر این عوامل قرار دارد.
بررسی‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که دلار با این‌که در روز یک‌شنبه صعودی بود و حالا در مرز کانال ۶۳ هزار تومان قرار گرفته، اما عملکرد یک‌هفته‌ای بازار منفی است؛ به طوری که دلار در طول یک هفته گذشته کاهش ۶۱۰ تومانی قیمت را تجربه کرده است.


بیشتر بخوانید:  دلار مبادله‌ای از ۵۰ هزار تومان عبور کرد


در این شرایط، هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته است؛ تلاطم‌های بازار ارز نسبت به سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته، در حالی که ما در یک سال گذشته اتفاقات امنیتی- نظامی مختلفی را در منطقه داشتیم که بی‌نظیر یا کم‌نظیر بوده است.

به اعتقاد او، با وجود این التهاب‌های شدید در منطقه نرخ ارز نوسانات زیادی را تجربه نکرد و بعد از فروکش کردن هیجانات نرخ‌ها دوباره به حالت قبلی بازگشت. در شرایط کنونی نیز نباید نگران ماندگاری نرخ دلار در کانال‌های بالا بود و به طور هیجانی وارد بازار ارز شد؛ چراکه تجربه نشان داده که بازار دوباره آرام خواهد شد.

وی عنوان کرده؛ امیدواریم مدیریت خوب بانک مرکزی در بازار ارز که باعث کاهش تلاطم‌های ارزی در کشور شده، در دولت جدید هم با قدرت و قوت ادامه پیدا کند.

قوامی متذکر شده؛ در بحث تخصیص ارز برای تامین کالا‌های اساسی بانک مرکزی عملکرد خوبی داشته و به وظیفه خود عمل کرده، اما مشکلی که در این بخش وجود دارد ثبت سفارش‌های بیش از اعتبارات پیش بینی شده توسط وزارتخانه‌هاست.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یادآور شده؛ در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار ارز برای تامین کالا‌های اساسی در نظر گرفته بودیم، اما در پایان سال ۱۹ میلیارد دلار در این بخش هزینه شد و این نتیجه ثبت سفارش‌های بیش از منابع پیش بینی شده توسط وزارت‌خانه‌های مختلف بود وگرنه در بخش تامین ارز توسط بانک مرکزی مشکلی وجود نداشت و بانک مرکزی تمام و کمال به وظیفه خود در این حوزه عمل کرد.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر