تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی سامانه دفاع هوایی NASAMS ؛ شاهکار مهندسان نظامی نروژ

در این مطلب به معرفی NASAMS، سامانه دفاع هوایی پیشرفته نروژ خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- NASAMS یا سامانه موشکی سطح به هوا پیشرفته ملی، یک سامانه دفاع هوایی میان برد و شبکه محور است که به طور مشترک توسط ریتون و شرکت کونسبرگ دیفنس اند ایرواسپیس، عمدتاً برای نیروی هوایی سلطنتی نروژ طراحی و توسعه یافته است.

این سیستم می‌تواند عملیات شناسایی، درگیری و نابودی هواپیماها، هلیکوپترها، موشک‌های کروز و هواپیما‌های بدون سرنشین و همچنین محافظت از دارایی‌های با ارزش و مراکز جمعیتی در برابر تهدیدات هوا به سطح را انجام دهد.

این سامانه موشکی در نیرو‌های مسلح ۱۳ کشور از جمله نروژ، اسپانیا، آمریکا، فنلاند، مجارستان، هلند، استرالیا، اندونزی، قطر، عمان، لیتوانی و یک کشور نامشخص در خدمت است.

توسعه NASAMS 

ریتون و کونسبرگ در ژوئن ۲۰۱۵ قراردادی ۱۰ ساله برای گسترش همکاری خود در توسعه NASAMS تا سال ۲۰۲۵ امضا کردند.

NASAMS II، نسخه ارتقا یافته NASAMS، از رادار‌های جدید و ۱۲ پرتاب کننده موشک برای شناسایی سریعتر و انهدام اهداف استفاده می‌کند. سیستم ارتقا یافته از سال ۲۰۰۷ در خدمت بوده است.

دولت ایالات متحده یک بسته نظامی ۱.۳ میلیارد دلاری شامل چهار NASAMS و مهمات به همراه سایر تجهیزات دفاعی را برای اوکراین در جولای ۲۰۲۳ تصویب کرد.

طراحی و ویژگی‌های NASAMS

سیستم دفاع هوایی NASAMS دارای معماری شبکه محور و باز است که بقای بیشتری را در برابر اقدامات متقابل الکترونیکی فراهم می‌کند. این سامانه موشکی می‌تواند همزمان با ۷۲ هدف در حالت فعال و غیرفعال درگیر شود. سلاح اصلی این سامانه موشک‌های هوا به هوای پیشرفته میان برد AIM-۱۲۰ است.

NASAMS دارای رادار نظارتی با رزولوشن بالا و سه بعدی ریتون MPQ-۶۴F۱ سنتینِل است که وظیفه شناسایی و ردیابی اهداف را برعهده دارد. این سامانه موشکی همچنین به پرتابگر‌های AMRAAM و حسگر الکترواپتیک و مادون قرمز غیرفعال، شبکه ارتباطی بی‌درنگ و ابزار برنامه‌ریزی ماموریت تعبیه‌شده و مستقل مجهز است. گوست آی ام آر، یک رادار دفاع هوایی و موشکی میان برد جدید برای NASAMS، توسط ریتون در اکتبر ۲۰۲۱ معرفی شد.

آزمایش‌های موشکی NASAMS 

ارتش اسپانیا در نوامبر ۲۰۰۸ یک تمرین شلیک مستقیم از NASAMS با چهار AMRAAM را با موفقیت انجام داد. یک تمرین تاکتیکی آتش مستقیم NASAMS توسط نیروی هوایی سلطنتی نروژ در ژوئن ۲۰۱۱ انجام شد. موشک AMRAAM-ER سیستم NASAMS برای اولین بار در سال ۲۰۱۶با موفقیت آزمایش شد.  

سامانه پدافند هوایی در سال ۲۰۱۱ موشک کوتاه برد هوا به هوای AIM-۹X سایدویندر را با موفقیت آزمایش کرد. ریتون و RNoAF اولین پرتاب موشک کوتاه برد AIM-۹X سایدویندر بلوک II را از پرتابگر NASAMS در ماه می‌ ۲۰۱۹انجام دادند. RNoAF یک شلیک آزمایشی موشک زمینی ایوولود سی اسپارو از NASAMS را در جولای ۲۰۱۲ انجام داد.

قابلیت پرتاب چند موشکی NASAMS

حداکثر شش موشک را می‌توان به سرعت از یک پرتابگر به سمت یک یا چند هدف پرنده پرتاب کرد. LCHR دارای قابلیت دفاع ۳۶۰ درجه است و برای عملیات در روز و شب و در هر شرایط آب و هوایی مناسب است. می‌توان آن را روی کامیون و ریل حمل کرد.

واحد فرماندهی و کنترل

NASAMS مجهز به واحد فرماندهی و کنترل مرکز توزیع آتش برای انجام فرمان مدیریت نبرد، کنترل، ارتباطات، رایانه و عملکرد‌های اطلاعاتی است. همچنین این واحد برای برای مدیریت پیوند داده، شناسایی، ارزیابی تهدید، تخصیص سلاح و ارزیابی کشتار استفاده می‌شود. FDC و رادار‌ها با استفاده از پیوند‌های داده Link ۱۶، JRE، Link ۱۱، Link ۱۱B، LLAPI و ATDL-۱ متصل می‌شوند.

مشخصات فنی کلی NASAMS 

نوع: سیستم دفاع هوایی

توسعه دهندگان: ریتون و شرکت کونسبرگ دیفنس اند ایرواسپیس

قابلیت عملیاتی اولیه: ۱۹۹۴

اپراتورها: نیروی هوایی سلطنتی نروژ، ارتش هلند و ارتش اسپانیا

موشک‌های سازگار:

موشک هوا به هوای کوتاه برد AIM-۹X سایدویندر

AIM-۱۲۰  AMRAAM

موشک ایوولود سی اسپارو

ارسال نظر