تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
رشد ۲۲۰۰ تومانی دلار نیمایی در یک ماه

سرعت افزایش قیمت دلار نیمایی تند شد

قیمت دلار نیمایی در یک ماه اخیر با وجود تثبیت نسبی قیمت دلار در بازار آزاد، با سرعت بیشتری در حال افزایش است. قیمت دلار نیمایی از ۲۳ شهریور تا ۲۳ مهر ۱۴۰۳ با بازدهی ۴.۷۸ درصدی و رشد قیمت دو هزار و ۱۹۴ هزار تومانی همراه بوده است. رشد دلار حواله در مدت یادشده بیشترین پرش قیمت را نسبت به سایر ماه‌های سال جاری داشته است.


اقتصاد۲۴- قیمت دلار نیمایی ۲۳ مهر ۱۴۰۳ با رقم ۴۸ هزار و ۴۷ تومانی عرضه شد. رشد این اسکناس در مرکز مبادله در حالی با پرش‌های روزانه بیش از ۱۰۰ تومانی همراه است که قیمت دلار در بازار آزاد با ارزپاشی سیاست‌گذار در محدوده‌ای مشخص حرکت می‌کند.
قیمت دلار نیمایی از ۲۳ شهریور تا ۲۳ مهر رشد ارزش دو هزار و ۱۹۴ تومانی و بازدهی ۴.۷۸ درصدی داشته است. قیمت دلار نیمایی در فروردین سال جاری روی رقم ۴۰ هزار و ۶۴۷ تومانی عرضه شد. بررسی قیمت این اسکناس در مرکز مبادله از ابتدای امسال تا ۲۳ مهر حاکی از رشد ۱۸.۲۱ درصدی و افزایش قیمت هفت هزار و ۴۰۰ تومانی است. شایان ذکر است قیمت این اسکناس در ما‌های گذشته حداکثر رشد هزار تومانی داشته است.

دلار سهمیه‌ای امسال ۶ هزار تومان گران شد

گفتنی است قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله افزایش کمتری نسبت به دلار نیمایی داشت. این اسکناس از ۲۳ شهریور تا ۲۳ مهر بازدهی ۱.۳۸ درصدی و افزایش قیمت ۶۸۱ تومانی پیدا کرد. دلار سهمیه‌ای در مرکز مبادله از ابتدای سال بازدهی بالغ بر ۱۴.۹۱ درصدی و رشد قیمت ۶ هزار و ۴۹۸ هزار تومانی داشت.


بیشتر بخوانید:  دلار نیما در مرز ۴۸ هزار تومان


قیمت دلار نیمایی و سهمیه‌ای با سیاست بانک مرکزی به منظور تک‌نرخی کردن ارز افزایشی است، اما قیمت دلار در بازار آزاد با وجود شوک‌های خبری که از ابتدای سال به بازار‌های مالی وارد شده، از ثبات نسبی برخوردار است.

فاصله دلار نیمایی و آزاد توجیهی ندارد

از طرف دیگر، دیدگاه عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، تاکید بر تک‌نرخی کردن ارز است و همین موضوع، تاثیرگذارترین دلیل برای نزدیک شدن نرخ‌های آزاد و نیما محسوب می‌شود. همتی پیش‌تر در خصوص اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد گفته بود: «فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید به حداقل برسد، یعنی در حدی که توجیه داشته باشد؛ در حال حاضر این اختلاف توجیه ندارد و بسیار زیاد است.»

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر