تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
بررسی تکنیکال شاخص بورس تهران

پیش‌بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی منفی شد تا در مجموع بیش از ۴۵ هزار واحد ظرف دو روز کاری افت را تجربه کرده باشد. بازار به عواملی مختلفی نگاه می‌کند و از همه آن‌ها مهم‌تر وضعیت سودآوری شرکت‌ها است که مرکز پژوهش‌های مجلس قبل از انتشار گزارش شش‌ماهه شرکت‌ها به آن پرداخت است.

اقتصاد۲۴- ارزش معاملات در بازار روز جاری بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد، اما سهم معاملات خرد در بازار بورس تهران به زحمت به عدد ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید. شاخص کل افت بیش از ۲۱ هزار واحدی را به خود دید تا در مجموع دو روز کاری اخیر بیش از ۴۵ هزار واحد افت را در بازار بورس تهران برای شاخص کل شاهد باشیم.

گروه بانکی با اینکه بازار روند منفی را به خود دارد، اما همچنان در صدر برترین ارزش معاملاتی بازار است و بیش از ۱۹۳ میلیارد تومان ارزش معاملاتی به خود گرفته است (که البته نسبت به هفته گذشته افت ۵۰ درصدی را داشته است).

گروه فلزات اساسی هم با ۱۶۱ میلیارد تومان در جایگاه دوم و گروه شیمیایی بازار نیز ۱۲۰ میلیارد تومان را به عنوان ارزش معاملاتی ثبت کرده است. نکته ارزش معاملات در بازار روز جاری عدم حضور گروه خودرویی در بین ۷ گروه اول بازار از نظر ارزش معاملاتی بود.

اما این روز‌ها فعالان بازار به دنبال دلیل سقوط بورس می‌گردند و عوامل مختلفی را نیز بیان می‌کنند همین دلایل و عوامل مختلف در بازار است که باعث خرید و فروش در بازار می‌شود. پس این اختلاف نظر‌ها ماهیت بدی ندارد، اما زمانی که همه این عوامل یک نتیجه را نشان دهند بازار با صف‌های خرید و فروش همچون روز‌های جاری مواجه می‌شود.

بازار به عواملی مختلفی نگاه می‌کند و از همه آن‌ها مهم‌تر وضعیت سود آوری شرکت‌ها است که مرکز پژوهش‌های مجلس قبل از انتشار گزارش شش‌ماهه شرکت‌ها به آن پرداخت است. داده‌های آماری مرکز پژوهش‌های مجلس از ۳۲۵ شرکت بورسی نشان می‌دهد؛ که شاخص تولید و فروش فعالیت‌های صنعتی و معدنی بورسی در نیمه نخست سال جاری کاهش یافته و تنها شاخص فروش گروه «شیمیایی، به جز دارو» ۲ درصد رشد داشته است.

گزارش این مرکز حاکی از آن است که شاخص تولید بخش صنعت در نیمه نخست امسال ۲.۲ درصد و شاخص فروش این بخش نیز ۰.۹ درصد کاهش یافته است.

افزون بر این، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نیز نسبت به شهریور پارسال ۳.۳ درصد کاهش و نسبت به مرداد امسال ۶.۱ درصد رشد داشته است. همچنین، شاخص فروش این شرکت‌ها نیز نسبت به شهریور پارسال ۰.۸ درصد و نسبت به مرداد امسال ۱.۹ درصد افت داشته است.

در این گزارش سه گروه فلزات پایه، گروه معدنی و گروه خودرو و قطعات مورد بررسی قرار گرفته است. خودرویی‌ها هم از نظر تولید و هم از نظر فروش ۱۲ درصد کاهش را در شاخص‌های خود نشان می‌دهند و گروه معدنی بیش از ۱۵ درصد کاهش در شاخص فروش را ثبت کرده‌اند. فلزات پایه نیز طبق این گزارش افت ۴ درصدی را در فروش به همراه داشته است. تا در کنار گزارش‌های نه چندان خوب سه ماه نخست سال جاری این انتظار برای برخی از اهالی بازار ایجاد شود که گزارش شش‌ماهه نیز وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد.

امروز هم سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص رشد اقتصادی این طور عنوان کرد که برای دست‌یابی به رشد ۸ درصدی نیازمند آن هستیم که سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم. تلاش دولت تعامل با جهان برای بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

فرایند واردات خودرو‌های کارکرده در جریان است. دولت تمهیدات لازم برای تسهیل و تسریع این فرایند را فراهم کرده است.


بیشتر بخوانید: بازار داغ فروش در بورس


این در حالیست که وزیر اقتصاد همچنان در حال انتشار توییت‌هایی برای ایجاد آرامش در بازار است و در جدیدترین آن عنوان کرده است که با رئیس بانک مرکزی و رئیس بورس اوراق بهادار تهران به طور جداگانه در مورد مسائل بازار پول و سرمایه صحبت کرده‌ام.

اما شایعه بازگشت خودرو به بورس کالا مجدداً در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شود. تا در روزی که شاخص کل بیش از ۲۰ هزار واحد دیگر افت را تجربه کرده است بحث‌های خبری و شایعه‌ای در بازار حسابی داغ باشد.

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز‌هایی که دامنه نوسان محدود در مثبت و منفی یک درصدی را داشت در محدوده میانگین ۵۵ روزه خود واکنش‌های مثبتی را از خود نشان داد. البته که در این مورد صحبت کردیم که ارزش کم معاملات و دامنه نوسان محدود باعث می‌شود خطای تحلیل افزایش یابد به همین خاطر در هفته‌های گذشته خیلی به تکنیکال بازار وزن نمی‌دادیم.

اما با تغییر در دامنه نوسان (هر چند کم!) شاهد این موضوع بودیم که هیجان فروش در بازار پس از بازگشایی دامنه نوسان دو کندل نزولی قوی را ایجاد کند و حالا بازار باید منتظر معاملات فردا باشد (از نظر تکنیکال) تا ببیند چه کندلی برای شاخص کل ایجاد می‌شود. آیا سومین کندل نزولی در بازار فردا دیده می‌شود یا بازار ترمز افت‌های سنگین دو روزه خود را خواهد کشید؟ به هر حال چیزی که از ظواهر امر پیدا است این موضوع است که سیگنال تکنیکال خاصی برای برگشت بازار دیده نمی‌شود.

منبع: اکوایران

ارسال نظر