تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

فیلتر روغن کاغذی خودرو بهتر است یا فلزی؟

تست و بررسی‌های نشان می‌دهد که روش‌های سنتی هنوز هم نتیجه بهتری می‌دهند.


اقتصاد۲۴- فیلتر روغن یکی از خطوط دفاعی اصلی خودرو به شمار می‌رود. این قطعه مهم، همان‌طور که از نامش پیدا است وظیفه فیلترکردن یا ممانعت از ورود ذرات اضافه و مزاحم موجود در روغن به موتور خودرو را بر دوش دارد و نقشی اساسی در سلامت موتور خودرو بازی می‌کند. مشخصا نوع فیلتر روغنی که در خودرو استفاده می‌کنید، روی کارکرد آن و بازدهی نهایی موتور تاثیر مستقیم می‌گذارد و درصورت نادیده گرفته شدن، خسارات سنگینی را بر جای می‌گذارد. برای آشنایی بیشتر با این قطعه، خرابی‌های احتمالی و نحوه تعویضش، مقاله «آشنایی بیشتر با فیلتر روغن خودرو و کاربرد آن» را مطالعه کنید.

اخیرا یک کانال یوتیوبی برای تست کاربرد فیلتر روغن‌های نوآورانه تمام فلزی، یک آزمایش علمی انجام داده است. در این آزمایش که ویدئوی آن را در انتهای این مطلب مشاهده خواهید کرد، یوتیوبر و مالک کانال «Total Seal Piston rings» از روغن آغشته به ذرات آهنی و یک تخت تست v۸ استفاده می‌کند تا عملکرد هر دو نوع فیلتر فلزی و کاغذی را با یکدیگر مقایسه کند. در این تست، میزان فیلتر بیشتر ذرات آهنی در دور‌های مختلف مدنظر بوده است؛ هر چه ذرات باقی‌مانده در موتور V۸ کمتر باشد، فیلتر روغن مورداستفاده، عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته است.


بیشتر بخوانید: ماشین مینیاتوری BMW نزدیک به ۷۰سال پیش +فیلم


هر چند بسیاری از عموم انتظار دارند که فیلتر‌های جدیدتر فلزی عملکرد بهتری داشته باشند، اما حقیقت آن است که برپایه آزمایش‌های این کانال، عملکرد فیلتر سنتی کاغذی تا ۹ برابر بهتر از نمونه فلزی بوده است. نمونه کاغذی موفق شد تا ۸۵ درصد ذرات آهنی را نگهداری کنند؛ درحالی‌که رقیب فلزی‌اش تنها ۹ درصد مواد مضر را از موتور دور کرد.

«لیک اسپید جونیور»، پایه‌گذار کانال یادشده، می‌گوید که فیلتر‌های کاغذی به‌دلیل ساختار پرده‌ای که دارند، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند؛ درحالی‌که فیلتر‌های فلزی تنها ذرات را با ابعادی معین در خود ذخیره می‌کنند و فراتر از آن، بلااستفاده می‌شوند.

تست یک ساعته موتور مجهز به این فیلتر‌ها روی داینو نشان داد که موتور پس از استفاده از فیلتر کاغذی بدون افت قدرت به کار خود ادامه می‌دهد، اما با تکیه‌بر فیلتر کاغذی، به ازای یک ساعت کار، ۱۰ اسب بخار را از دست خواهد داد. به این ترتیب انتظار می‌رود که رینگ پیستون موتور مجهز به این نوع فیلتر روغن زودتر مستهلک شود؛ بنابراین اگر به فکر استفاده از این فیلتر‌ها هستید، بهتر است پیش از اتخاذ این تصمیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. شاید دلیلی موجه برای عمر دراز فناوری فیلتر روغن‌های کاغذی وجود دارد؟ اگر شما هم در استفاده از این فیلتر‌ها تجربه‌ای دارید، آن را با ما و سایر مخاطبان پدال به اشتراک بگذارید.

منبع: پدال
ارسال نظر