تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

این منطقه محروم در حال پرورش پزشک است

دانش‌آموزان منطقه مرزی و کم برخوردار راسک ۲ سال است که در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی قبول می‌شوند و امسال آمارشان دو برابر شده است.

اقتصاد۲۴-کمبود پزشک و مراکز درمانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت جنوب‌شرقی‌ترین استان کشور است. آن هم در حالی که سیستان و بلوچستان مهم‌ترین رشته تحصیلی دانش‌آموزانش تا همین چند سال پیش علوم انسانی و در نهایت تلاش برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان بود که با شغل معلمی، درآمدی برای امرار معاش داشته باشند. اما حالا سقف آرزوی کودکان این منطقه بلندتر شده و در یکی از شهر‌های کم برخوردار و مرزی آن تقریبا ۶، ۷ سالی می‌شود که رشته‌های تجربی و ریاضی در اولویت انتخاب دانش‌آموزان قرار گرفته است. سال گذشته در شهر محروم و مرزی راسک ۳ دانش‌آموز و امسال هم ۶ دانش‌آموز در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی قبول شده‌اند و این در حالی است که آن‌ها عمده امکانات آموزشی و رفاهی برای تحصیل را با کمک خیران و حامیان در اختیار دارند.

به هر روی حالا امید به داشتن آینده‌ای بهتر برای خودشان و اهالی منطقه‌شان چندین برابر شده و این در حالی است که حتی وزارت بهداشت هم برای تامین پزشکان و متخصصان مناطق محروم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و افزایش قبولی این دانش‌آموزان می‌تواند امیدواری به خدمت‌رسانی و ماندگاری‌شان در این مناطق محرومی را افزایش دهد.

آغاز برنامه‌ریزی‌ها

مارال جاراللهی، فعال اجتماعی حامی بلوچستان و مربی رشد و توسعه کسب و کار درباره روندی که باعث افزایش آمار قبولی دانش‌آموزان این منطقه به همشهری می‌گوید: برنامه‌ریزی برای تحصیل این دانش‌آموزان توسط مدیران بومی و معلمان شهر راسک از چند سال پیش شروع شد. این درحالی بود که تا پیش از سال‌های ۹۶، ۹۷ بچه‌های این منطقه وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شدند و هدف عمده آن‌ها ورود به رشته‌های انسانی به ویژه دانشگاه فرهنگیان بود تا معلم شوند.

او درباره دلیل این انتخاب هم بیان می‌کند: آن‌ها عمدتا از خانواده‌های محروم و کم‌درآمد هستند و وارد این حوزه می‌شوند تا حقوق معلمی دریافت کنند. از سوی دیگر این شهر‌ها با کمبود نیروی آموزشی هم مواجهند و هنوز هم این کمبود وجود دارد.


بیشتر بخوانید:گزارش از روستایی که کودکانش آرزوی یک پل دارند


امسال قبولی پزشکی ۲ برابر شد

جاراللهی درباره شروع فرآیند آموزشی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان راسکی در رشته‌های پزشکی و مهندسی هم توضیح می‌دهد: با ورود خیرین و حامیان، از سال ۹۶ به بعد کتاب‌های کمک آموزشی و کنکور خریداری و هزینه تغذیه و اقامت خوابگاهی هم تامین شد. بعد از این اتفاق بچه‌ها به تدریج وارد رشته‌های علوم تجربی و ریاضی شدند و سال گذشته اولین سالی بود که ما در رشته دندانپزشکی و پزشکی ۳قبولی داشتیم و امسال این عدد به ۶نفر رسید.

به حمایت بیشتری نیازمندیم

به گفته جاراللهی این الگو در دیگر شهر‌های محروم سسیتان و بلوچستان هم درحال اجراست و حمایت‌ها توسعه پیدا می‌کند. اما او به این نکته هم اشاره می‌کند که برای حمایت بیشتر از این دانش‌آموزان نیاز به حضور بیشتر خیرین است. چون آموزش و پرورش بودجه برای چنین حمایت‌هایی ندارد. به هر صورت برای تداوم این اتفاق خوب حمایت بیشتری نیاز است، چون با این روند مناطق محروم می‌توانند از طریق خودشان نیرو‌های متخصص را تامین و تربیت کنند.

این فعال اجتماعی حامی بلوچستان تاکید می‌کند: موضوع توانمندسازی سیستان و بلوچستان از چند سال پیش آغاز شد و اکنون بخشی از آن به نتیجه رسیده است و حاصل تلاش بچه‌ها و معلمان منطقه و حامیان خیر است.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر