تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

فهرستی برای عذرخواهی صداوسیما

صدا و سیما به ندرت از برج عاج پایین می آید و حاضر به عذرخواهی می شود ولی حالا که لحظاتی نزول اجلال فرموده اند، بد نیست چند عذرخواهی مهم که از قلم افتاده را نیز به جای بیاورند و مرقوم بدارند.

اقتصاد۲۴- در پایان یکی از برنامه‌های صدا و سیما، آواز یک خواننده خانم به مدت چند ثانیه پخش شده و بعد از این فاجعه (!) صدا و سیما بیانیه‌ای به این شرح منتشر کرده است:

"به استحضار مخاطبان گرانقدر برنامه سیمای خانواده می‌رساند در ثانیه‌های پایانی برنامه به مورخ ۲۱ مهرماه، بر اثر سهل‌انگاری و خطای فردی، بخشی از موسیقی یک فیلم سینمایی ایرانی پخش شد که در آن حدود شرعی رعایت نشده بود.

مسئولان برنامه در بدو اتفاق متوجه این اشتباه شده و ضمن برخورد جدی با عامل این سهل‌انگاری، راه اشتباه مجدد را بستند. "

صدا و سیما به ندرت از برج عاج پایین می‌آید و حاضر به عذرخواهی می‌شود، ولی حالا که لحظاتی نزول اجلال فرموده اند، بد نیست چند عذرخواهی مهم که از قلم افتاده را نیز به جای بیاورند و مرقوم بدارند:

مردم ایران!

ما عذرخواهی می‌کنیم که سالانه هزاران میلیارد تومان از جیب شما پول می‌گیریم، ولی برنامه هایمان آنقدر بیهوده و نازل و مبتذل و به درد نخور است که شما مجبور می‌شوید مجدداً پولی به پلتفرم‌ها بدهید تا فیلم و سریال ببینید، یا پول اینترنت بدهید و در فضای مجازی برنامه هایتان را تماشا کنید یا خرج دیش و ماهواره کنید و در تلویزیون‌های آن ور آبی، برنامه‌های مورد علاقه تان را دنبال کنید.

ما شرمنده ایم که این طرف از شما پول می‌گیریم و آن طرف مجدداً شما را به خرج می‌اندازیم.

ما عذرخواهی می‌کنیم که با پول و امکانات و اعتبار شما، صدا و سیما را که باید متعلق به همه مردم ایران با هر نوع گرایشی باشد، تبدیل کرده ایم به باشگاه اختصاصی رفقای سیاسی و جناحی خودمان و شما را شنیدن و دیدن صدا و سیمایتان در صدا و سیما محروم کرده ایم.

ما عذرخواهی کنیم که صدا و سیمای ملی را به صدا و سیمای میلی تبدیل کرده ایم و هر طور که میل مان بکشد با ثروت و سرمایه شما بازی می‌کنیم.

ما عذرخواهی می‌کنیم که سال هاست دوستان کم سواد خودمان را به عنوان کارشناس به شما قالب کرده ایم و در‌های صدا و سیما را به روی متخصصان و کارشناسان واقعی بسته ایم.

ما عذرخواهی می‌کنیم که به جای نقد و اصلاح گری، تملق و لاپوشانی را سکه رایج صدا و سیما کرده ایم.


بیشتر بخوانید: خواننده زن جنجالی در تیتراژ برنامه سیمای خانواده کیست؟ + ویدیو


ما عذرخواهی می‌کنیم که هر چه خواستیم علیه منتقدان و افراد غیر همسویمان گفتیم و روی آنتن زنده و غیرآنتن فرستادیم و اجازه دفاع و پاسخ ندادیم و حتی عذرخواهی هم نکردیم.

ما عذرخواهی می‌کنیم که هنرمندان و چهره‌ها و برنامه‌هایی که سرمایه‌های واقعی صدا و سیما بودند را حذف کردیم و ساده لوحانه فکر کردیم که می‌توانیم مشابه سازی کنیم و بدل‌ها را به جای اصل‌ها به مردم عرضه کنیم، ولی عجب خطای احمقانه‌ای مرتکب شدیم و بارها!

ما عذرخواهی می‌کنیم که سرمایه اعتمادی که در رسانه ملی موج می‌زد را آتش زدیم و کار را به جایی رساندیم که ندیدن تلویزیون داخلی به یک روال و رویه و مد و وسیله مباهات تبدیل شده است.

ما عذرخواهی می‌کنیم که "روایت‌های دلبخواه"مان را به جای "واقعیت‌های بیرونی"، به نام "خبر" به خورد مردم دادیم و سامانه خبر‌های داخلی را بی اعتبار ساختیم و مرجعیت خبری را به بیرون از مرز‌ها منتقل کردیم.

ما عذرخواهی می‌کنیم که مدام خرابکاری کردیم و به جای پذیرش مسوولیت، طلب بودجه بیشتری کردیم و به جای افزایش کیفیت، شروع کردیم به پرونده سازی علیه هر آن چیزی که می‌توانست رقیب مان باشد، از پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدئو توسط مردم تا پلتفرم‌های تولید فیلم و سریال و ....

ما عذرخواهی می‌کنیم که هنوز که هنوز است از سرمایه دیروز می‌خوریم و سریال‌های قدیمی را که عُرضه تولید مشابه شان را نداریم، بار‌ها و بار‌ها به حدقه چشم مخاطبان فرو می‌کنیم و حد یقفی هم برای پایان تکرار گذشته‌ها و موعدی برای ساختن آینده نداریم.

مردم عزیز ایران!

ما خیلی بیش از این‌ها به شما عذرخواهی بدهکاریم. ما مستاجران خوبی در رسانه‌ای که باید ملی می‌بود، نبودیم و در خانه شما چنان رفتار کردیم که گویا ملک طلق پدری مان است و شما نه صاحبخانه که نوکر و کلفت‌های این خانه اید که اگر ناراضی نیستید، می‌توانید جمع کنید و بروید!

مردم صبور ایران!

همان طور که در فقره اخیر یعنی پخش چند ثانیه صدای خواننده زن، متوجه اشتباه شدیم و با عامل سهل انگاری برخورد کردیم و راه را بر اشتباه مجدد بستیم، اکنون نیز متوجه سال‌ها قصور و تقصیر بی پایان مان شده ایم و با کنار رفتن مان، راه را بر تکرار این اشتباهات می‌بندیم، بدان امید که "رسانه"‌ای که منهدم اش کردیم، ققنوس وار از میان خاکستر برخیزد و "ملی" شود.

مردم ایران!

ما بدکردیم؛ ما را ببخشید.

منبع: عصر ایران
ارسال نظر