تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

زری خوشکام که بود و مهمترین آثارش کدامند؟

زری خوشکام فعالیت هنری خود را در سن ۲۴ سالگی و از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» آغاز کرد و به دلیل استعدادی که داشت، خیلی زود مورد توجه کارگردانان قرار گرفت. خالی از لطف نیست که بدانید که پدر و برادرش به شدت با فعالیت او در سینما مخالف بودند.

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: زری خوشکام در ۸ دی ماه سال ۱۳۲۶ در شهر اصفهان متولد شده است. این بازیگر تحصیلات خود را در شهر لندن و تهران گذرانده است. همچنین موفق شده دوره کلاس‌های چهار ساله باله را در سازمان ملی باله پشت سر بگذارد. او از دوران کودکی به هنر علاقه‌ی زیادی داشت. علاقه این هنرمند در اولین قدم پای او را به رقصندگان باز کرد و موفق شد که رقص باله را در سازمان ملی باله یاد بگیرد. بعد از اتمام این دوره او در سال ۱۳۵۰، زمانی که ۲۴ سال سن داشت به عرصه‌ی سینما قدم نهاد.

زری خوشکام فعالیت هنری خود را در سن ۲۴ سالگی و از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» آغاز کرد و به دلیل استعدادی که داشت، خیلی زود مورد توجه کارگردانان قرار گرفت. خالی از لطف نیست که بدانید که پدر و برادرش به شدت با فعالیت او در سینما مخالف بودند. او در سال ۱۳۵۰ با علی حاتمی (کارگردان) ازدواج کرد و بعد از به دنیا آمدن فرزندش یعنی لیلا حاتمی از بازیگری فاصله گرفت تا بیشتر وقت خود را با دخترش سپری کند.

شایعات پس از ازدواج زری خوشکام

با توجه به شایعات گسترده‌ی ازدواج کارگردانان در مدت کوتاه با ستارگان سینما به منظور ایفای نقش آن‌ها در فیلم‌های خود در آن دوره، درباره‌ی ازدواج این دو هنرمند نیز شایعه‌ای بر همین اساس مطرح شد که علی حاتمی آن را رد کرد. از شایعات دیگری که بعد از ازدواج این دو نفر مطرح شد این بود که عکاسی در مجله خارجی تعدادی عکس برهنه از زری خوشکام گرفته و این بازیگر و همسرش تمامی آن‌ها را خریداری کرده‌اند تا به صورت گسترده در بین مردم پخش نشود.

علی حاتمی در پاسخ با این شایعه چنین گفت که این خبر صحت ندارد و همسرش قبل ازدواج چنین عکس‌هایی نگرفته است. او همچنین بیان کرد که خیلی از افراد به دلیل ناراحتی از ازدواج او و همسرش چنین اخبار دروغی را بر سر زبان‌ها می‌اندازند. حاتمی در این مصاحبه اعلام کرد که از این پس همسرش فقط در فیلم‌های او شرکت خواهد کرد. اما با این حال زری حاتمی بعد از تولد دخترش لیلا حاتمی از سینما کنار کشید.

شروع فعالیت هنری زری خوشکام

همانطور که در قسمت بالا هم گفته شد زری خوشکام با وجود مخالفت‌های پدر و برادرش فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم سینمایی کلبه‌ای آن سوی رودخانه آغاز کرد. او در این فیلم با بازیگرانی نظیر ناصر ملک‌مطیعی و همایون بهادران هم بازی بود. بعد از ازدواج و صاحب فرزند شدن و به دلیل ممنوع‌الکاری از دنیای بازیگری فاصله گرفت. زری خوشکام تا قبل از پیروزی انقلاب فقط در نقش عزت‌الدوله همسر امیرکبیر در مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران (۱۳۵۴) به کارگردانی همسرش حضور داشت.

او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای بازی در سریال هزاردستان و «سلطان صاحبقران» به کارگردانی همسرش علی حاتمی وارد قاب تلویزیون شد و در سال ۱۳۷۶ با حضور در فیلم جهان پهلوان تختی مجدداً به عرصه سینما بازگشت. اکثر فعالیت‌های هنری خانم زری خوشکام مربوط به دهه ۵۰ خورشیدی است. در سال ۱۳۹۳ او در فیلم‌های «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان در نقش حوا خانم بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. بعد از موفقیت در این فیلم حمید نعمت‌الله از زری خوشکام برای ایفای نقش مادر امین حیایی در فیلم «شعله‌ور» دعوت به همکاری کرد. 

در سال ۱۳۷۶ پس از اینکه ساخت فیلم جهان پهلوان تختی به دلیل مرگ علی حاتمی ناتمام ماند، بهروز افخمی با کسب اجازه از زری خوشکام ساخت آن را بر عهده گرفت و در مدت کوتاهی فیلمی ساخت که خود زری خوشکام نیز در صحنه‌هایی از آن ظاهر شده بود. در این فیلم برخی دیگر از دوستان و نزدیکان و همکاران علی حاتمی همچون محمود کلاری نیز به صورت افتخاری حضور داشتند. علاوه بر همکاری با بهروز افخمی، زری خوشکام در این سال‌ها با کارگردانان دیگری نیز به صورت افتخاری همکاری‌هایی داشت که از آن جمله باید به فیلم سینمایی «عشق+۲» ساخته رضا کریمی که در تیتراژ آن از زهرا حاتمی تشکر شده است، اشاره کرد.

بعد از گذشت سال‌ها، اولین تجربه جدی زری خوشکام در سینمای بعد از انقلاب که باز هم با عنوان زهرا حاتمی صورت گرفت، بازی در فیلم سینمائی «سیمای زنی در دوردست»، به کارگردانی دامادش علی مصفا در سال ۱۳۸۲ بود، که به داستان زندگی مرد مهندس پا به سن گذاشته‌ای که از همسر و پسرش جدا شده و تنها زندگی می‌کرد، می‌پرداخت و زری خوشکام در آن نقش خواننده افغان به نام خورشید را بر عهده داشت. ایفای نقش اول این فیلم بر عهده دختر او، لیلا بود. بعد از ۱۲ سال زهرا حاتمی در فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ (۱۳۹۴، اولین ساخته بلند صفی یزدانیان) به نقش حوا خانم در کنار داماد و دخترش ظاهر شد و پس از آن در کنار امین حیایی در فیلم شعله‌ور (۱۳۹۵، حمید نعمت‌الله) نیز نقش‌آفرینی کرد. او در آخرین فعالیت هنری خود در سال ۱۳۹۹ نقش کوتاهی هم در فیلم «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی بر عهده داشت.

درگذشت زری خوشکام

زری خوشکام در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع گفت. علت فوت این بانوی هنرمند سکته قلبی و ایست قلبی عنوان شده است.

فیلم‌های سینمایی زری خوشکام

•    آدمک ۱۳۵۰
•    کلبه‌ای آن‌سوی رودخانه ۱۳۵۰
•    الکلی ۱۳۵۰
•    رشید ۱۳۵۰
•    مرد هزار لبخند ۱۳۵۰
•    توبه ۱۳۵۱
•    تپلی ۱۳۵۱
•    خواستگار ۱۳۵۱
•    جهان پهلوان تختی ۱۳۷۶
•    تهران روزگار نو ۱۳۷۸
•    سیمای زنی در دوردست ۱۳۸۲
•    در دنیای تو ساعت چند است؟ ۱۳۹۳
•    شعله‌ور ۱۳۹۵

سریال‌های تلویزیونی زری خوشکام

•    سلطان صاحبقران (علی حاتمی) (۱۳۵۴)
•    هزاردستان (علی حاتمی) (۱۳۶۶–۱۳۵۸)

ارسال نظر