تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

کشف لاشه توله پلنگ در پارک ملی ساریگل اسفراین

یک قلاده توله پلنگ در سیل خراسان‌شمالی تلف شد.

اقتصاد۲۴-معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سیل اخیر سبب تلف شدن یک قلاده توله پلنگ در پارک ملی ساریگل اسفراین شد.

روح الله لایق اظهار کرد: همیاران محیط زیست، لاشه این توله پلنگ را در دره "دهنه اجاق" مرز شرقی پارک ملی ساریگل مشاهده و آن را به اداره حفاظت محیط زیست گزارش کردند.

به گفته وی؛ سن این توله پلنگ یک تا ۲ ماه است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پارک ملی ساریگل یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور است و بر اساس نتیجه مطالعات یکی از محققان، این منطقه یکی از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های پلنگ است.

وی اظهار کرد: بیشتر کوه‌های استان زیستگاه پلنگ است، اما پارک ملی ساریگل در اسفراین، از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است.


بیشتر بخوانید:دلیل مرگ پلنگ در سالوکِ اسفراین اعلام شد


۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور در در خراسان شمالی زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند.

برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم بعنوان زیستگاه پلنگ با گستره ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می‌کند.


منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر