تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۳
چند درصد دانش‌آموزان در وضعیت پرخطر هستند؟

آمار مرکز پژوهش‌ها در مورد آسیب اجتماعی دانش آموزان

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس از ارائه گزارش مرکز پژوهش‌ها در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از نظر آسیب‌های اجتماعی یک درصد از دانش‌آموزان در وضعیت فوریت قرار دارند.

اقتصاد۲۴-فضل‌الله رنجبر، نماینده مردم کرمانشاه و دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس به تشریح جزئیات نشست این کمیسیون پرداخت و گفت: موضوع مهم آسیب‌های اجتماعی در مدارس در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و با حضور معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به طرح و بررسی مهم‌ترین آسیب‌های این حوزه پرداخته شد.

رنجبر با اشاره به ارائه گزارش‌های مجزایی از آمار و کم و کیف آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان از سوی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست امروز کمیسیون اجتماعی، ادامه داد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از نظر آسیب‌های اجتماعی یک درصد از دانش‌آموزان در وضعیت فوریت، ۵ تا ۷ درصد در وضعیت پرخطر و ۱۸ تا ۳۰ درصد در مرحله خطر قرار دارند که البته در آمار آموزش و پرورش این ارقام کمتر بود و بین آمار مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت پرورشی آموزش و پرورش اختلاف آمار وجود داشت.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در گزارش معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش اشاره شد که آموزش و پرورش در مجموع به ۵۰ هزار نیرو یا معاون پرورشی در کل کشور نیاز دارد در حالی که در حال حاضر ۱۲ هزار مربی پرورشی در مدارس مشغول فعالیت هستند و به ازای هر ۱۰ مدرسه یک مشاور پرورشی و تربیتی است.

او با اشاره به اینکه طبق گفته معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه به جای این کمبود، ۶۲ هزار رابط-مشاور تعیین کرده است؛ اضافه کرد: یعنی از دبیران غیرتخصی برای مشاوره در مدارس استفاده کردند. البته نظر اعضای کمیسیون اجتماعی این بود که این افراد رابط نمی‌توانند نقش مربیان پرورشی -که متخصص این حوزه هستند- را داشته باشند.


بیشتر بخوانید: نارضایتی ۹۲ درصدی مردم از وضعیت فعلی ایران


این نماینده مجلس ضمن اشاره به مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان این کمیسیون در موضوع آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، گفت: در مجموع تأکید شد در بحث آسیب‌های اجتماعی باید به دانش‌آموزان محلات حاشیه‌نشین رسیدگی بیشتری شود. همچنین با توجه به اینکه باید وضعیت کلی آموزش و پرورش، به لحاظ ساختاری، امکانات و تشکیلات آن را بهتر و بیشتر از این مورد توجه و اولویت قرار داد، جمع‌بندی بر این شد که رؤسا یا نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌هایی که عضو نماد هستند و می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند، به همراه وزیر آموزش و پرورش در نشستی دعوت شوند و در این نشست وضعیت آسیب‌های اجتماعی در بخش دانش‌آموزی را به صورت منطقه‌ای در آمایش سرزمین مورد بررسی قرار دهند وضعیت هر استان به استناد آمار و عملکردی که صورت گرفته، گزارش داده شود تا متناسب با آن دستگاه‌ها را موظف و مکلف کنیم که به آموزش و پرورش کمک بیشتری کنند و در بحث بودجه هم بسیج شویم که به این موضوع کمک شود.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر