اقتصاد ۲۴- فقط دو روز پس از رسانهای شدن نامه دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رییسجمهور برای درخواست افزایش ۷۰ تا ۸۰درصدی قیمت خودرو، دو خودروساز اصلی کشور «شبانه» قیمت پایه محصولات خود را تا ۳۰ درصد افزایش دادند. نامه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رییسجمهور یک ماه پیش ارسال شده و فقط دو روز از رسانهای شدن آن میگذشت. او در این نامه عنوان کرده بود که «نعمتبخش مدعی شده بود بهدلیل افزایش ندادن طولانیمدت قیمتها و افزایش قیمت مواد اولیه، اگر به قیمت برخی از خودروهای ایرانخودرو و سایپا ۷۰ الی ۸۰ درصد اضافه کنیم تازه به قیمت تمامشده میرسیم.»
بامداد دوشنبه، دو شرکت خودروساز با صدور اطلاعیههایی مشابه اعلام کردند که بر اساس «دستورالعمل تنظیم بازار شورای رقابت»، قیمت محصولات خود را «اصلاح کردهاند.» بر این اساس بهای دولتی تحویل کارخانه این دو شرکت تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. البته دولت سیزدهم در آخرین روزهای کاری خود با افزایش قیمت چند محصول خودروسازان موافقت کرده بود؛ اما بنا به سنت همیشگی تغییر و تحولات دولتها، این مصوبه نیز مشمول «لغو موقتی» قرار گرفته بود. اما حالا بعد از سه ماه، مصوبهای که دولت سیزدهم داشت به مرحله اجرا درآمده است.
جداول منتشر شده از سوی ایرانخودرو و سایپا، نشان میدهد که قیمت دنا از گروه ایرانخودرو تا ۲۰۰ میلیون تومان و قیمت شاهین از گروه سایپا ۱۲۹ میلیون تومان افزایش داشته است. در اطلاعیه ایران خودرو تأکید شده است که افزایش قیمتها پس از گذشت «بیش از یک سال» از آخرین تاریخ تعیین قیمتهای فروش این شرکت اجرایی شده است. البته اعلام همزمان افزایش قیمت خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا در بامداد دوشنبه با واکنش انتقادی کاربران در شبکههای اجتماعی مواجه شده است. اما هم ایران خودرو و هم سایپا در اطلاعیههایی جداگانه اعلام کردهاند که افزایش قیمت شامل طرحهای فروش فوری و فوقالعاده نمیشود. با این حال بسیاری از خریداران نگران تأثیر این افزایش قیمت ۳۰ درصدی بر حوالههای قبلی خود هستند.
بیشتر بخوانید: بازار خودرو بههم ریخت؛ قیمتها در مسیر افزایشی
ضمن اینکه این افزایش قیمت برای قیمت کارخانهای خودرو است و مواردی، چون بیمه و مالیات بر ارزش افزوده و چند مورد دیگر به آن اضافه نشده و با این حساب قیمتها باز هم بالاتر از جداول کنونی خودروسازان خواهد بود.
اصلاح قیمت پس از یک سال انجام شد
ایران خودرو در اطلاعیهای که داشته تلاش کرده تا دلیل این افزایش قیمت را توضیح دهد. این شرکت در اطلاعیهای به امضای علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو عنوان کرده که «این اصلاح قیمت از محل هزینههای تولید خودرو و مستند به اقلام هزینهای درج شده در صورتهای مالی و حسابرسی شده شرکتهای خودروساز است و بعد از گذشت بیش از یک سال از آخرین بهروزآوری قیمت محصولات (طی مصوبه ۶۱۱ مورخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲) اجرا میشود.»
به گفته ایران خودرو، «قطعا توسعه صنعت خودرو متناسب با صنعت جهانی و افزایش تولید، در گرو سودآوری این صنعت خواهد بود و امید میرود با اجرای صحیح و به موقع دستورالعمل تنظیم بازار، این صنعت از وضعیت زیاندهی فعلی خارج شود.»
ایران خودرو در اطلاعیه خود اضافه کرده که «تزریق نقدینگی به جریان تامین و تولید خودرو بیتردید افزایش شمارگان تولید را بههمراه خواهد داشت و با ایجاد شرایط اجرای پروژههای ارتقای کیفیت در کنار توسعه محصولات، مسیر جلب رضایتمندی مشتریان را هموار خواهد کرد.»
این شرکت اظهار امیدواری کرده «پس از این اصلاح قیمت و کاهش قیمت در حاشیه بازار محصولات، امکان خرید مستقیم مصرفکنندگان واقعی از تولیدکننده، بیش از پیش فراهم شود.»
افزایش عرضه به بازار با اصلاح قیمت خودرو
ابراهیم آقاپور معاون مالی ایران خودرو نیز در گفتگو با ایسنا عنوان کرده: با اصلاح قیمت خودرو شاهد افزایش تولید، ساماندهی بازار و افزایش عرضه خودرو خواهیم بود.
بیشتر بخوانید: توضیحات حضرتی درباره افزایش قیمت خودرو
او اضافه کرد: در سال گذشته که شعار مهارم تورم و جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد فقط به مهار تورم توجه شد و جهش تولید مغفول ماند. در حال حاضر دولت چهاردهم به دور از هیاهو و با یک تصمیم درست اقتصادی به اصلاح قیمت خودرو اقدام کرده است.
وی افزود: بر اساس بررسیهای صورت گرفته افزایش قیمت خودرو در ۱۸ ماه گذشته از میزان افزایش نهادهای تولید کمتر بود و تناسبی با تورم و هزینههای تولید نداشت بهطوری که نهادهای تولید شامل ورق، مس، آلومینیم و پلیمر افزایش قابل توجهی داشتند ولی قیمت خودرو متناسب با هزینههای تولید افزایش نداشت.
آقاپور با اشاره به دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، گفت: اگر در دورههای کوتاهمدت قیمتها به روزرسانی میشد تاثیر مثبتی در بازار داشت و هم تولیدکننده متحمل زیان نمیشد. وی ادامه داد: در سالهای گذشته فاصله ایجاد شده بین قیمت کارخانه و بازار باعث ایجاد تقاضای کاذب شد و در این بازار مشتری واقعی ارتباطی با خودروساز نداشت و در این بازار مصرفکننده اصلی برای خرید خودرو از طریق قرعهکشی یا از طریق دلالها اقدام کند.
معاون مالی ایرانخودرو افزود: با اصلاح قیمتها شاهد افزایش تولید، ارتقای کیفیت و عرضه مستقیم خودرو به مشتری واقعی با قیمت کمتر از بازار خواهیم بود و در آینده امکان فروش اقساطی خودرو نیز فراهم خواهد شد.
سایپا: امیدواریم از زیاندهی خارج شویم
در اطلاعیه دیگری با امضای سید جواد توسلیمهر، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، این شرکت عنوان کرده که «قطعا توسعه صنعت خودرو متناسب با صنعت جهانی و افزایش تولید، در گرو سودآوری این صنعت خواهد بود و امید میرود با اجرای صحیح و به موقع دستورالعمل تنظیم بازار، این صنعت از وضعیت زیاندهی فعلی خارج شود.» سایپا اضافه کرده که «تزریق نقدینگی به جریان تامین و تولید خودرو قطعا افزایش شمارگان تولید را بههمراه خواهد داشت و با ایجاد شرایط اجرای پروژههای ارتقای کیفیت در کنار توسعه محصولات، مسیر جلب رضایتمندی مشتریان را هموار خواهد کرد.»
واکنش بازار به مجوز گرانی خودرو
از میان تمام خودروهای ایرانی، خودروی «تارا اتوماتیک V۴» بیشترین واکنش را به مجوز گرانی محصولات کارخانه نشان داده و در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۵۲ میلیون تومان گران شده است. این خودرو اکنون با شکستن رکورد قیمتی با نرخ یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان در بازار معامله میشود. «تارا دستی V۱» نیز حدود ۱۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
از میان سایر محصولات پرتقاضای ایرانخودرو «دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال» نیز با افزایش ۴۰ میلیون تومانی، به قیمت یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد رسیده است. از سایر محصولات ایرانخودرو، «پژو ۲۰۷» بین ۱۱ تا ۲۴ میلیون تومان و «راناپلاس ارتقایافته» نیز دو میلیون تومان گران شده است. خودروی «شاهین G سانروف» با ۲۱ میلیون تومان افزایش، رکورد گرانی در محصولات شرکت سایپا را شکسته و خودروی «کوییک» نیز پنج تا ۱۲ میلیون تومان رشد داشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۴۳۳ میلیون تا ۵۶۲ میلیون تومان معامله میشود. اسد کرمی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در مورد وضعیت بازار خودرو به خبرگزاری مهر گفته است: طی یکی- دو روز گذشته که شایعه افزایش قیمت خودرو در کارخانه منتشر شد بازار واکنش نشان داد و قیمت خودرو به صورت میانگین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان گران شد. البته با توجه به اینکه بازار راکد است این افزایش ۳۰ درصدی نهایتا میتواند منجر به افزایش ۱۰ درصدی قیمتها در بازار آزاد شود. وی تاکید کرد: از مدتها پیش بازار درگیر رکود شده و خریدار خاصی در بازار وجود ندارد حال باید دید با صدور مجوز افزایش قیمت خودروها در کارخانه واکنش مصرفکنندگان چه خواهد بود. به نظر من با توجه به اینکه قیمتها رسما بالا رفته و به نوعی تکلیف بازار هم روشن شده مصرفکنندگان به بازار بر میگردند.