اقتصاد۲۴-علی محمودیان، معاون کسبوکار اتاق اصناف ایران و مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین، به وضعیت مصرف سوختهای فسیلی و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد.
مصرف بنزین سالیانه ۸ درصد افزایش پیدا میکند
محمودیان با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته، مصرف بنزین سالانه حدود ۸ درصد رشد داشته است گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. وی همچنین از مصرف گازوئیل در کشور سخن گفت و افزود: در حال حاضر، مصرف گازوئیل روزانه حدود ۹۷ میلیون لیتر است که بخش عمدهای از آن در حملونقل عمومی و نیروگاهها مصرف میشود. متأسفانه، به دلیل بهرهوری پایین و کیفیت نامطلوب خودروها و نیروگاهها، بیش از ۱۰ درصد از گازوئیل هدر میرود.
قاچاق ۱۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در هر روز
محمودیان به قاچاق سوخت نیز اشاره کرد و افزود: روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیون لیتر گازوئیل به صورت قاچاق از کشور خارج میشود که این موضوع سالانه حدود ۶ میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد. وی علت این قاچاق را تفاوت قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه دانست و گفت: این تفاوت قیمت، انگیزهای برای قاچاق سوخت ایجاد کرده و موجب شکلگیری شبکههای قاچاق میشود.
سهم ۳ درصدی انرژیهای تجدیدپذیر از سبد انرژی کشور
او همچنین به یارانههای سوخت در کشور اشاره و عنوان کرد: یارانهای که کشور برای سوخت پرداخت میکند، سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار است. این وضعیت، منابع کشور را از بین میبرد و اگر اصلاح نشود، در دهه آینده، کشور با چالشهای جدی اقتصادی و امنیتی روبهرو خواهد شد. محمودیان به کمبود استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و افزود: سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور تنها ۳ درصد است، در حالی که میانگین جهانی این رقم ۲۶ درصد است.
۴ میلیارد دلار صرفه جویی با افزایش سهم سوختهای جایگزین
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین به ضرورت استفاده از سوختهای جایگزین نیز اشاره کرد و گفت: سهم سوختهای جایگزین CNG در سبد سوخت خودروهای سبک در حال حاضر حدود ۱۸ درصد است. با توجه به ظرفیتهای موجود، این سهم میتواند به ۳۵ درصد افزایش یابد و این تغییر سالانه حدود ۴ میلیارد دلار صرفهجویی به دنبال خواهد داشت. وی تکمیل کرد: تا ابتدای سال ۱۴۰۲، روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین به دلیل استفاده از LPG صرفهجویی شده است. پیشنهاد میکنیم LPG برای موتورسیکلتها وارد شود تا فشار واردات بنزین کاهش یابد.
بیشتر بخوانید:مشکل ما مصرف بالای بنزین است یا خودروهای بی کیفیت داخلی؟
راه برون رفت از ناترازی با پلکانی کردن قیمت بنزین
محمودیان در ادامه به پیشنهاد خود برای توزیع بنزین اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که برای هر فرد ایرانی بالای ۱۸ سال، ۲۰ لیتر بنزین با نرخ یارانهای عرضه شود. افراد فاقد خودرو نیز میتوانند سهم خود را در بورس انرژی بفروشد. او همچنین پیشنهاد کرد که برای مصرف مازاد بنزین، قیمتها به صورت پلکانی افزایش یابد، به طوری که مصرف مازاد تا ۶۰ لیتر به قیمت ۵ هزار تومان و بالاتر از آن به قیمت فوب عرضه شود.
کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی با افزایش بهرهوری
وی افزود: بیش از ۲۰ درصد از مصرف انرژی در کشور با افزایش بهرهوری در بخشهای مختلف از جمله تأسیسات خانگی و خودروها قابل کاهش است. محمودیان همچنین از سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت CNG خبر داد و گفت: در دو سال گذشته، معادل ۴۰ میلیون دلار سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی در این صنعت انجام شده است.
تصمیم گیری در وقت اضافه
در پایان، محمودیان تأکید کرد: اگر دولت تصمیمات جدی در این زمینه نگیرد، در دو سال آینده با بحرانهای شدید انرژی روبهرو خواهیم شد. خاموشیها در صنایع ممکن است به ظاهر کوتاهمدت باشند، اما در درازمدت میتوانند به زیاندهی و ورشکستگی صنایع و در نتیجه بیکاری منجر شوند. وی از دولت خواست تا با اتخاذ سیاستهای صحیح، این بحران را به فرصتی برای جامعه تبدیل کند و افزود: دولت باید سیاستهای اقتصادی مناسب را به کار گیرد تا با جذب سرمایهگذاریهای مردم، پروژههای زیرساختی را توسعه دهد.