اقتصاد ۲۴ - از زمان روی کارآمدن دولت چهاردهم، هر روز اخبار جدیدی مبنی بر گرانی شدید کالاها و اقلام مختلف میشنویم. نه آنکه گرانی مخصوص به این دولت باشد؛ عادت داریم این نوع تورمها و تغییرات گسترده قیمتی را حداقل در سال اول سکانداری دولتمردان نبینیم.
اما در پنج ماه گذشته، بیشتر از پنج تحول نرخی در کالاها و خدمات به صورت جدی پیش آمده و جدیدترین آن مربوط به قیمت بلیت هواپیماست. دولت چهاردهم حتی چند ماه نتوانست مانع از گرانی اقلام و خدمات شود و امروز شاهد رشد ۱۰ الی ۲۵ درصدی ماهانه و ۱۲۰ درصدی سالانه بلیتهای هواپیما هستیم. برخی افراد دلیل این تورم را تحریم جدید علیه هواپیمایی ایران میدانند؛ این در حالیست که نرخ پروازهای ایرانی داخلی افزایش یافته و این موضوع ارتباطی با تحریمها ندارد.
چارتریها هم گرانند
بررسی نرخ بلیتهای هواپیما و پروازهای مختلف طی سالهای اخیر به دشواری قبل نیست و تنها با یک کلیک میتوانید از قیمتها مطلع شده و در صورت لزوم آن را خریداری کنید. بماند که دعواها بر سر ماهیت بلیت چارتری هنوز پابرجاست و برخی از فعالان صنعت هواپیمایی عقیده دارند به دلیل کمبود پروازها در ایران وجود این نوع بلیت نادرست و مسبب ایجاد بازار سیاه میشود.
با در نظر نگرفتن تفاوت قیمتی بالای میان بلیت چارتری و سیستمی، این روزها شاهد رشد جدی قیمت بلیتها هستیم. هرچند نباید تاثیر مولفههایی همچون زمان طلایی سفر به برخی مناطق مانند شهرهای جنوبی کشور را نادیده گرفت؛ اما در حال حاضر یک بلیت رفت و برگشت چارتری در وسط هفته از تهران به کیش، حدود ۷ میلیون تومان است! در حالی که شهریور ماه این بلیت بین ۴ و نیم تا ۵ میلیون تومان قیمت داشت.
اما نگاه کلی به وضعیت، رشد چراغ خاموش قیمت بلیت هواپیما را نشان میدهد. توجه بر نرخها زمانی پررنگتر شد که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، درباره گرانی احتمالی بلیتها صحبت کرد.
امسال افزایش نرخ نداریم بلیت هواپیما نداریم!
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با اقتصاد ۲۴، نسبت به شایعات گرانی بلیتهای پروازی واکنش نشان داد و در اینباره گفت: افزایش نرخ سوخت هواپیما در لایحه بودجه سال آینده دیده شده و در صورت اجرای آن، قیمت بلیتها نیز افزایش خواهد یافت. هنوز مشخص نیست که این لایحه به تصویب خواهد رسید و یا در فراز و نشیبهای مختلف دستخوش تغییر میشود؛ اما آنچه مسلم است، نبود برنامه برای گرانی بلیتهای هواپیما تا انتهای سال جاریست.
بیشتر بخوانید: قیمت بلیت هواپیما ۷۰ سال پیش چقدر بود؟ +عکس
وی گفت: برنامه و چشماندازی برای گران شدن رسمی بلیتها وجود ندارد، اما با اعلام شدن مسئله افزایش نرخ سوخت هواپیماها، برخی از رسانهها با تحریف آن به دنبال ایجاد موج جدیدی از التهابات در بازار هستند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که افزایش نرخ تنها براساس مصوبات اصلی انجام شده و از ابتدای امسال تاکنون بخشنامهای برای تغییر نرخها نداشتیم. نباید احتمال گرانی در سال آینده، برای مردم موجب تشویش شود چرا که در صورت تایید، قیمتها تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد خواهند داشت.
به ۱۰ درصد خوشبین باشیم؟
به گزارش اقتصاد ۲۴، نقطه شروع گرانیهای جدی، دی ماه سال گذشته بود؛ زمانی که پس از رای دیوان عدالت اداری، به دلیل آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، بلیتهای پروازهای داخلی ۱۰۰ درصد گران شدند. ایرلاینها منطق این افزایش قیمت را ثبات نرخ بلیت در طی دو سال قبل میدانستند و این در حالی بود که نگاه به قیمتها طی سالهای اخیر، رشد قیمت بلیت بین ۱۰ تا ۶۰ درصدی را نشان میدهد.
نرخها با مصوبه افزایش نداشتند، اما بدون مصوبه مردم باید هزینه بالاتری پرداخت میکردند که این خود جای تامل دارد. حال صحبت از گرانی مجدد بلیتها در سال آینده مطرح شده و مشخص نیست که آیا همان افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصد وعده داده شده اجرایی میشود یا سونامی گرانی دیگری برای بلیتهای پروازی در راه است.