اقتصاد ۲۴ - تولید خودرو قرار بود در سال جاری با افزایش همراه باشد و به یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه برسد، اما آمارهای هشت ماهه نشان از کاهش تولید وعرضه خودرو دارد.
آنطور که در سامانه کدال آمده است عرضه خودروسازان حتی در آبان ماه نسبت به مهرماه هم با کاهش ۲۵ درصدی همراه بود. براین مبنا میزان فروش نیزبا افت ۷.۱ درصدی همراه شد.
نبود نقدینگی و تامین قطعات از مهمترین دلایل خودروسازان برای کاهش تولید بوده است که با افزایش ۳۰ درصدی قیمتها و رشد تولید در ۱۵ روز، اخیر ظاهرا مشکل نقدینگی خودروسازان هم برطرف شده است.
تولید افزایش یافت
حالا بعد از گذشت حدود ۱۵ روز از قیمتهای جدید خودروها، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از رشد ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروسازان در ۱۵ روز اخیر پس از افزایش قیمتها خبر داد.
فرشاد مقیمی افزود: پس از تعدیل قیمت محصولات متناسب با تغییرات هزینههای تولیدِ ۱۸ ماه گذشته و مجموعه اقدامات قانونی انجام شده، تولید روزانه ایران خودرو و سایپا از ۲ هزار و ۳۸۷ دستگاه در روز به ۴ هزار و ۷۱ دستگاه افزایش یافت.
وی یکی از چالشهای صنعت خودرو را قیمت گذاری محصولات این صنعت دانست و افزود: این موضوع در کنار برخی مسائل درون بنگاهی شرکتهای خودروساز باعث شده فعالیت چند سال اخیر این شرکتها با وجود ظرفیت بسیار گسترده بازار برای سوددهی، با زیاندهی همراه باشد.
مقیمی با اشاره به نقش زنجیره تامین در روند رو به رشد تولید خودروسازان افزود: محدودیتهای مالی خودروسازان در پرداخت مطالبات به زنجیره تامین به دلیل زیانهای متحمل شده باعث تضعیف زنجیره تامین به ویژه قطعه سازان کوچک مقیاس شده است.
وی گفت: شرکتهای تامین کننده توان خود را برای حمایت از تولید و افزایش شمارگان (تیراژ) به کار گرفتهاند و امیدواریم با رفع موانع و محدودیتها در بخش قیمت گذاری محصولات برای خودرو سازان، محدودیتهای تامین نقدینگی زنجیره تامین نیز رفع شود.
بر اساس آمار ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از ابتدای سال جاری تا انتهای آبانماه ۵۵۵هزار و۴۶۶دستگاه خودروی سواری تولید و عرضه کردهاند؛ این در شرایطی است که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته، ۵۹۸هزار و ۷۴۳دستگاه بود؛ بنابراین این سه خودروساز۴۳هزار و ۲۷۷دستگاه، معادل ۷.۲درصد، کمتر خودرو فروختهاند.
بیشتر بخوانید: واکاوی فاجعه سرکوب قیمت خودروهای تولیدی
همچنین طی هشتمین ماه از سال، فروش این خودروسازان ۶۲هزار و ۱۹۶دستگاه بوده است، این در شرایطی است که در مهرماه فروش آنها به ۸۲هزار و ۶۶۷دستگاه میرسید. بر این اساس ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو مجموعا در آبانماه ۲۰هزار و ۴۷۱دستگاه، معادل ۲۵درصد، فروش کمتری در محصولات سواری خود داشتهاند.
در هشت ماه امسال، این سه خودروساز تیراژ ۵۷۴هزار و ۵۴۳دستگاهی را ثبت کردند. با توجه به فروش ۵۵۵هزار و ۴۶۶دستگاه در همین مدت زمان، عرضه محصولات آنها ۱۹هزار و ۷۷دستگاه، یا به عبارتی ۳.۳درصد، کمتر بوده است. دپوی خودرو در آبانماه نیز وجود داشته است؛ به طوری که در ماه میانی پاییز این سه خودروساز هزار و ۶۶۷ دستگاه، معادل ۲.۶درصد، کمتر از تولید خود فروختهاند.
افت فروش خودروسازان در هشتمین ماه گذشته در حالی است که شرکتهای تولیدکننده خودرو منتظر رشد قیمت رسمی محصولات خود بودند، اتفاقی که در اواخر آبان ماه رخ داد.
بر این اساس فعالان بازار میگویند دلیل کاهش عرضه خودروسازان انتظار برای رشد قیمتها بوده است که با تحقق رشد قیمتها خودروسازان هم تولید و عرضه را افزایش دادند. هر چند کاهش عرضه هم یکی ازدلایل گرانی در بازار عنوان شده بود.
میزان تولید ایران خودرو
بزرگترین خودروساز کشور در هشت ماه امسال ۳۲۲هزار و ۶۰۷دستگاه محصول سواری را به فروش رسانده است. این در حالی است که تولید این شرکت در هشت ماه امسال ۳۲۷هزار و ۴۵ دستگاه بود؛ بنابراین ایرانخودرو چهارهزار و ۴۳۸دستگاه، معادل ۱.۳درصد، از تولید هشتماهه خود را نفروخته است.
این شرکت همچنین در هشت ماه پارسال ۳۴۲هزار و ۳۶۰دستگاه فروش داشته، بنابراین از ابتدای سال جاری تا انتهای آبان نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال ۱۹ هزار و۷۵۳ دستگاه خودروی کمتری را فروخته است. همچنین فروش سواریهای ایران خودرو در آبان ۳۸هزار و ۳۶۸دستگاه بوده که نسبت به آمار ۴۶هزار و ۲۳۱دستگاهی مهرماه ۱۷درصد کمتر بوده است. علاوه بر این، آبیپوشان جادهمخصوص در هشتمین ماه از سال هزار و ۳۰۰دستگاه یا به عبارتی ۳.۴درصد از تولیدات خود را به فروش نرساندهاند.
میزان فروش سایپا
کل فروش سایپا در بخش سواری در هشت ماه امسال ۱۶۸هزار و ۸۱۶دستگاه بوده، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، این شرکت ۱۸۵هزار و ۷۱۵دستگاه خودرو فروخته بود؛ بنابراین سایپا نسبت به سال گذشته با افت ۱۶هزار و ۸۹۹دستگاهی و ۹درصدی فروش روبهرو شدهاند. کل تولید سواری سایپا تا پایان آبان امسال، ۱۷۹هزار و ۴۵۵ دستگاه بوده که با در نظر گرفتن آمار فروش، مشخص میشود دومین خودروساز بزرگ کشور ۱۰هزار و ۶۳۹دستگاه کمتر از آنچه تولید کرده، به فروش رسانده است.
گروه سایپا در آبان فروش ۱۶هزار و ۸۷۵دستگاهی را ثبت کرده. این در شرایطی است که عرضه محصولات آنها در مهرماه به ۲۵هزار و ۶۴۵دستگاه رسیده بود؛ بنابراین فروش سایپاییها در آبان نسبت به مهر افت هشتهزار و ۷۷۰دستگاهی و ۳۴درصدی را ثبت کرده است. همچنین فروش این خودروساز در ماه میانی پاییز هزار و ۳۷۹دستگاه، معادل ۷.۵درصد، کمتر از تولید آن در همین ماه بوده است.
رشد تولید خودرو همزمان با گرانی ۳۰ درصدی قیمتها در حالی است که بسیاری از کارشناسان از نبود کیفیت خودروها گلایه دارند. آنها معتقدند گرانی خودرو باید همراه با بهبود کیفیت تولید باشد در حالی که اینطور نیست و به ضرر مصرف کننده نهایی یعنی مردم است چرا که خودروهای تولید داخل امنیت ندارند.
بیشتر بخوانید:بلاهایی که عدم پیوستن به FATF بر سر کشور آورد
در همین زمینه هم روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای داخلی گفت: خودروهای داخلی تهدیدی مرگبار در جادهها هستند، بدنه، ستونها، شاسی و اتاق این خودروها از استحکام کافی برای مقابله با تصادفات برخوردار نیستند.
سردار سیدتیمور حسینی به موضوع افزایش قیمت خودروها در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: با وجود افزایش قیمتها به بهانه رشد هزینههای مواد اولیه، بعید به نظر میرسد که این تغییرات منجر به بهبود کیفیت خودروها و ارتقای ایمنی آنها شود.
هر چند تجریه نشان داده است که افزایش قیمت کارخانهای خودرو نمیتواند جلوی ضرر و زیان، افزایش تولید و عرضه و در نهایت بهبود کیفیت خودروها بگیرد با این حال رشد تولید خودروسازان در دو هفته اخیر را باید به فال نیک گرفت و بازار را امیدوار به عرضه مناسب همراه با کاهش قیمتهای نهایی کرد.