تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۷ دی ۱۴۰۳

مقایسه موتور tu ۳ و tu ۵؛ موتور tu ۳ بهتر است یا tu ۵؟

موتور‌های tu ۳ و tu ۵ دو مورد از پرکاربردترین پیشرانه‌ها در محصولات ایران خودرو هستند که علی‌رغم قدیمی بودن، به دلیل استهلاک و دردسر‌های نگهداری پایین کماکان محبوب هستند. به همین بهانه امروز به سراغ مقایسه موتور tu ۳ و tu ۵ رفته‌ایم و قصد داریم این دو پیشرانه پرتیراژ ایران خودرو را دقیق‌تر بررسی کنیم.

اقتصاد ۲۴ - پس در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن بررسی تفاوت موتور tu۳ و tu۵ مزایا و معایب این دو پیشرانه معروف را هم بهتر بشناسیم.

قبل از این که به تفاوت موتور tu۵ با tu۳ بپردازیم، بهتر است آشنایی مختصری با تاریخچه این موتور‌ها و حضورشان در کشورمان پیدا کنیم.

موتور‌های tu۳ و tu۵ هر دو از خانواده پیشرانه‌های سری TU گروه پژو – سیتروئن (PSA) هستند. این سری پیشرانه‌ها که شامل ۶ موتور مختلف می‌شوند، نخستین بار در سال ۱۹۸۶ معرفی شدند و تا حدود ۲ دهه بعد کماکان با بهبود‌هایی در محصولات مختلف پژو و سیتروئن استفاده می‌شدند. البته از این ۶ موتور تنها دو موتور tu۳ و tu۵ به بازار ایران راه پیدا کردند.

پیشرانه tu۳ قدمت بیش‌تری در بازار کشورمان دارد و از سال ۱۳۸۰ با پژو ۲۰۶ به ایران راه پیدا کرد. این پیشرانه روی تیپ‌های ۱ تا ۳ پژو ۲۰۶ بازار ایران نصب شده است، اما چون تیپ‌های ۱ و ۳ پژو ۲۰۶ تولید نسبتاً محدودی داشتند، اکثر مردم پیشرانه tu۳ را با نام موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می‌شناسند.

پیشرانه مذکور علاوه بر پژو ۲۰۶ هاچ بک روی نسخه سدان این خودرو هم نصب شده است و تیپ‌های V۶، V۱۹ و V۲۰ پژو ۲۰۶ اس دی از موتور tu۳ بهره می‌برند.

موتور tu۳ در ۱۰ نسخه مختلف توسط گروه PSA تولید می‌شد که این نسخه‌ها بسته به سیستم سوخت رسانی (کاربراتوری یا انژکتوری) و برنامه ریزی نرم افزاری، قدرتی بین ۶۴ تا ۹۹ اسب بخار تولید می‌کردند. اما تنها یک نسخه از این پیشرانه که با کد tu۳ jp شناخته می‌شود، به بازار ایران راه پیدا کرده است. در ادامه بررسی تفاوت موتور tu۳ و tu۵ راجع به جزئیات فنی موتور tu۳ jp بیش‌تر صحبت خواهیم کرد.

با توقف تولید پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۲، به نظر می‌رسید که پیشرانه tu۳ هم به پایان راه خود در بازار ایران رسیده است. اما ایران خودرو بلافاصله این موتور را روی یک نسخه از پژو ۲۰۷ نصب و تیپی جدید با نام ۲۰۷ tu۳ را معرفی کرد. موتور tu۳ در حال حاضر تیراژ تولید نسبتاً محدودی دارد و تنها روی همین تیپ از پژو ۲۰۷ نصب می‌شود.

در سمت دیگر، پیشرانه tu۵ را داریم که نخستین بار در سال ۱۳۸۲ و با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار کشورمان راه پیدا کرد. پیشرانه tu۵ در آن زمان نسبت به سایر پیشرانه‌های مورد استفاده در خودرو‌های ایرانی بسیار مدرن و پربازده به نظر می‌رسید و خیلی زود جای خود را در دل خریداران باز کرد.

موتور tu۵ مثل tu۳ در ۱۰ نسخه مختلف از سوی گروه PSA تولید می‌شد که حداکثر قدرت بین ۸۹ تا ۱۲۳ اسب بخار را تولید می‌کردند. نسخه موجود در بازار ایران با کد tu۵ jp۴ شناخته می‌شود که در ادامه بررسی تفاوت موتور tu۵ با tu۳ بیش‌تر به جزئیات فنی آن خواهیم پرداخت.

موتور tu۵ بعد از تیپ ۵، روی تیپ‌های ۴ و ۶ پژو ۲۰۶ هاچ بک هم استفاده شد. اکثر نسخه‌های پژو ۲۰۶ اس دی هم که شامل تیپ‌های V۱، V۸، V۹ و V۱۰ می‌شوند هم قلب تپنده tu۵ را در سینه دارند.


بیشتربخوانید:ریزش قابل توجه قیمت خودرو در بازار


محبوبیت و مزایای موتور tu۵ تا جایی بود که کم کم به یکی از پیشرانه‌های استراتژیک ایران خودرو تبدیل و علاوه بر پژو ۲۰۶، روی خانواده پژو ۲۰۷، پژو پارس، پژو ۴۰۵، رانا و حتی دانگ فنگ H۳۰ کراس هم استفاده شد. این پیشرانه کماکان جزو پیشرانه‌های پرتیراژ ایران خودرو است و در حال حاضر روی رانا پلاس سقف فلزی و اکثر نسخه‌های پژو ۲۰۷ نصب می‌شود.

پیشرانه tu۵ در سال‌های اخیر دستخوش یکسری بهینه سازی شد و ec۵ نام گرفت. موتور ec۵ در خودرو‌هایی مثل پژو ۳۰۱، سیتروئن سی الیزه و پژو ۲۰۰۸ استفاده می‌شد که ایران خودرو و سایپا هم در دوران برجام به واسطه همکاری با پژو و سیتروئن موفق شدند به دانش فنی این پیشرانه دست پیدا کنند. نتیجه این کار، تولید موتور‌های tu۵ پلاس ایران خودرو و me۱۶ سایپا بود؛ بنابراین باید بگوییم قلب تپنده خودرو‌های تارا، رانا پلاس پانوراما، نسخه‌های اتوماتیک جدید پژو ۲۰۷ و شاهین پلاس سایپا هم نسخه‌ای از موتور tu۵ است.

تفاوت موتور tu۳ و tu۵ از نظر ساختار

ساختار پیشرانه‌های tu۳ و tu۵ به صورت کلی باهم متفاوت است و اگر بخواهیم به صورت خیلی جزئی به این تفاوت‌های ساختاری بپردازیم، مطلب طولانی خواهد شد. فقط همین قدر بدانید که اصلی‌ترین تفاوت موتور tu۳ و tu۵ از نظر ساختار، در حجم و تعداد سوپاپ‌ها است.

موتور tu۳ حجمی برابر با ۱.۴ لیتر (۱۳۶۰ سی سی) دارد و از ۸ سوپاپ بهره می‌برد. در حالی که موتور tu۵ حجم ۱.۶ لیتر (۱۵۸۷ سی سی) دارد و ۱۶ سوپاپه است.

همین حجم بالاتر و تعداد سوپاپ بیش‌تر باعث شده است تا موتور tu۵ عملکرد و بازدهی بهتری نسبت به tu۳ داشته باشد که در ادامه مقایسه موتور tu۳ و tu۵ بیش‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت موتور tu۳ و tu۵ از نظر بازدهی و عملکرد

موتور tu۳ حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر را تولید می‌کند. این اعداد برای موتور tu۵ به ترتیب به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر هستند. ناگفته نماند که نسخه‌های فرانسوی موتور tu۵ (نصب شده در خودرو‌های تا قبل از مدل سال ۱۳۹۱) حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار تولید می‌کردند، اما بعد از ایرانیزه شدن این موتور، قدرت آن ۵ اسب بخار کاهش پیدا کرد.

موتور tu۳ به ازای هر یک لیتر حجم، حدود ۵۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این مقدار در موتور tu۵ تقریباً برابر با ۶۶ اسب بخار است که نشان می‌دهد موتور tu۵ از نظر بازدهی دست بالاتر را دارد.

موتور tu۵ به دلیل حجم بالاتر نسبت به موتور tu۳ مصرف سوخت بالاتری هم دارد، اما این اختلاف در مصرف سوخت، اندک است و باید بگوییم که ارزش عملکرد فنی بهتر را دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظر