تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
معاون سابق نظارت بانک مرکزی به اقتصاد24 خبر داد:

300 هزار میلیارد تومان مجموع مطالبات سیستم بانکی از دولت و شرکت‌های دولتی

معاون سابق نظارت بانک مرکزی با اشاره به چالش‌ها و وضعیت فعلی نظام بانکی کشور گفت: بانک‌ها به مقررات بانک مرکزی عمل نمی‌کنند و امروزه دچار چالش‌های فراوان شده‌اند. ضمن اینکه بانک مرکزی نیز در اعمال مقررات از استقلال کافی برخوردار نیست.


سحر گلی‌زاده، اقتصاد24 – فرشاد حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد24 مهمترین چالش بانک مرکزی در قبال بانک‌ها را عدم برخورداری از استقلال کامل در اعمال مقررات بانکی عنوان کرد و افزود: نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده های بانک ها حداکثر باید 70 تا 80 درصد باشد ولی امروزه در برخی از بانک ها این عدد به 100 درصد رسیده و علت آن، قانون بودجه است که تحت عنوان تکلیف به بانک ها و یا موسسات مالی غیر مجاز در بازار پول فعال اند.

وی افزود: مجموع مطالبات معوق بانک ها یا بدهی دولت به بانک ها، بدهی دولت به بانک مرکزی و بدهی شرکت های دولتی به بانک ها به حدود 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

استاندارد‌های بانکی به علت مداخله‌ دولت ها اجرا نمی‌شوند و از طرف دیگر به خاطر شرایط تحریم‌ها، بانک‌ها از استانداردهای بانکی دور مانده اند


رییس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران عنوان کرد: استاندارد‌های بانکی به علت مداخله‌ دولت ها اجرا نمی‌شوند و از طرف دیگر به خاطر شرایط تحریم‌ها، بانک‌ها از استانداردهای بانکی دور مانده اند.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه هزینه کارمزد در بانک‌ها از 2.5 تا 4 درصد است اما این رقم در دنیا به 0.1 می‌رسد، تصریح کرد: در بازار پول نیاز به اصلاح ساختاری داریم و عدم تحقق آن سبب ناکارآمدی این بازار می‌شود.


وی در پاسخ به این پرسش که ما در سیستم بانکی خود دچار خلاء قانون بوده یا قوانین سیستم بانکی دچار اختلال است؟ اظهار کرد: هم قانون دچار خلاء است و هم سیستم بانکی ما دچار اختلال شده است. از سویی هم بانک‌ها به روزمرگی افتاده اند و هم دخالت‌های قانونی_حقوقی در قالب اسناد برنامه و قانون بودجه در بانک‌ها زیاد است که هر دو باید تعدیل شوند.

حیدری درباره دلایل عدم تبعیت بانک ها از مقررات بانک مرکزی نیز خاطرنشان کرد: این امر به‌خاطر مداخله‌ سیاست‌های مالی در بازار پول و همچنین در اقتصاد کشور صورت می گیرد. سیاست‌های پولی باید از سیاست‌های مالی مستقل باشند اما اکنون این روال معکوس است و سیاست‌های پولی پیرو سیاست‌های مالی است.

ارسال نظر