تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۶ مهر ۱۴۰۴
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مرتضی عبداللهی مدیرعامل جدید شرکت ایران ترانسفو کیست؟

مهندس مرتضی عبداللهی به‌عنوان مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران‌ ترانسفو منصوب شد، مدیری با سابقه طولانی در همین گروه و تجربه گسترده در صنایع مختلف و حوزه سرمایه‌گذاری که هدایت بزرگ‌ترین تولیدکننده ترانسفورماتور در خاورمیانه را بر عهده می‌گیرد.

اقتصاد۲۴- مرتضی عبداللهی، چهره‌ای که سال‌ها در بطن گروه صنعتی ایران‌ ترانسفو رشد کرده، با تصویب هیئت‌مدیره، سکاندار جدید یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت برق کشور شد. این انتصاب مهم که در ۱۵ مهر ۱۴۰۴ رسمیت یافت، او را به جای بهزاد ظهیری، در مسند مدیرعاملی این مجموعه عظیم قرار داد.

کارنامه مرتضی عبداللهی

عبداللهی پیش‌تر نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره گروه صنعتی ایران‌ ترانسفو را بر عهده داشته و نقش محوری در جهت‌دهی به تصمیمات راهبردی این شرکت ایفا کرده است. همچنین، تصدی مدیرعاملی شرکت ایران‌ ترانسفو سوریه و شرکت توسعه فاوا صنعت و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی ایران‌ ترانسفو، از دیگر تجربیات مدیریتی او است.

تجربه مدیریتی عبداللهی البته فراتر از حوزه تولید برق بوده و پیش از این، هدایت شرکت‌های شاخصی، چون یزد تایر- به عنوان یکی از فعالان برجسته صنعت تایر- را در قامت مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره بر عهده داشته و همچنین در هیئت‌مدیره گروه صنعتی رازی و شرکت تولیدی لاستیک سبلان رازی نیز حضور داشته است. این سوابق گوناگون، گواهی بر توانایی او در سازگاری و مدیریت اثربخش در محیط‌های صنعتی متنوع است.

افزون بر حوزه صنعت، کارنامه او در شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز درخشان است؛ از جمله مدیرعاملی و عضویت در هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صبا جهاد. تلفیق این تخصص‌های صنعتی و مالی، پتانسیل بهره‌گیری از رویکرد‌های نوین مدیریتی و مالی را برای ایران‌ ترانسفو فراهم می‌آورد و می‌تواند به توسعه استراتژیک و افزایش کارایی مجموعه کمک شایانی کند.

درباره شرکت ایران ترانسفو

شرکت ایران‌ ترانسفو، یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین هلدینگ‌های صنعت برق ایران، در سال ۱۳۴۵ با سرمایه‌گذاری مشترک برق منطقه‌ای تهران و شرکت زیمنس آلمان تأسیس شد. این مجموعه از ابتدای فعالیت خود با هدف تولید ترانسفورماتور‌های فوق توزیع و قدرت شکل گرفت و در طول بیش از شش دهه، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. دفتر مرکزی این شرکت در تهران قرار دارد و کارخانه اصلی آن در زنجان واقع شده است. ایران‌ ترانسفو تنها سازنده ترانسفورماتور در ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده در خاورمیانه است و محصولات خود را علاوه بر بازار داخلی، به کشورهایی، چون سوریه و افغانستان صادر می‌کند.


بیشتر بخوانید: محمد تهرانی سرپرست جدید گروه صنعتی ایران ترانسفو کیست؟


در طول فعالیت خود، ایران‌ ترانسفو توانسته به دستاورد‌های مهمی در صنعت برق دست یابد و به عنوان یک نماد موفقیت صنعتی در کشور شناخته شود. این شرکت با ۱۳ شرکت زیرمجموعه، یک زنجیره ارزش کامل را ایجاد کرده و زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۴۱۳۱ نفر فراهم آورده است. با احتساب شرکت توزیع که ۴۲ درصد سهام آن در اختیار ایران‌ ترانسفو است، تعداد اشتغال مستقیم به حدود ۴۷۰۰ نفر می‌رسد. از میان شرکت‌های تولیدی زیرمجموعه، هفت شرکت به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته شده‌اند که نشان‌دهنده توانمندی‌های فناورانه و نوآوری گسترده در این هولدینگ است.

ایران‌ ترانسفو طی سال‌ها توانسته سهم عمده‌ای از بازار داخلی را از آن خود کند و در بسیاری از مناقصات برنده شود. سهم بازار داخلی این شرکت به حدود ۸۵ درصد می‌رسد و توانایی‌های صادراتی آن نیز در سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است؛ به طوری که سهم صادرات در سال ۱۴۰۲ از ۵ درصد به ۲۸ درصد در شرکت اصلی و از ۱۳ درصد به ۲۴ درصد در کل گروه صنعتی رسیده است. در پنج ماه ابتدایی سال جاری، صادرات گروه به ۶۳ میلیون دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۰۵ درصدی در مقایسه با دوره مشابه است.

شرکت ایران‌ ترانسفو در زمینه تولید نیز موفقیت‌های متعددی داشته است؛ انواع ترانسفورماتور‌های سه فاز، قطعات عایقی، روغن ترانسفورماتور، قطعات مکانیکی و الکتریکال و برخی دیگر از قطعات عمدتاً وارداتی ترانسفورماتور در داخل کشور تولید می‌شوند. ظرفیت تولید این شرکت از هزار مگاولت‌آمپر در آغاز فعالیت به ۴۰ هزار مگاولت‌آمپر افزایش یافته که رشدی ۴۰ برابری را در طول تاریخ ۶۰ ساله خود نشان می‌دهد.

با وجود موفقیت‌های صنعتی، ایران‌ ترانسفو با چالش‌های اقتصادی و قانونی نیز روبه‌رو بوده است که با حضور مدیرعامل با تجربه مرتضی عبداللهی انتظار می‌رود این مشکلات حل شود. از بین این چالش‌ها می‌توان به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های مستقیم، کاهش بودجه عمرانی دولت، مطالبات از شرکت‌های دولتی و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که شرکت توانسته سود خالص خود را در سال گذشته ۷۶۷ درصد افزایش دهد و با برنامه‌ریزی برای توسعه محصولات جدید و افزایش ساخت داخل به ۷۸ درصد در دو سال آینده، مسیر رشد و تقویت جایگاه خود در بازار داخلی و بین‌المللی را ادامه دهد.

ارسال نظر