اقتصاد۲۴- سفیر R ۷ یا هونگچی HS ۳ براساس فلسفه و هویت طراحی خاص این برند انجام شده و قرار است ایران خودرو آن را مونتاژ کند.
چند سالی است که کمپانی هونگچی که قدیمیترین خودروساز چین نیز محسوب میشود، خود را به عنوان یک برند لوکس ساز معرفی کرده است و سبد محصولات آن نشان دهنده مجموعهای از کیفیت بالا و سبک طراحی خاص و متفاوت است که در کمتر محصولات خودروسازی چین، چنین ویژگیهایی را با ترکیبی مشابه مدلهای هونگچی دیده میشود.
آنها با استخدام جایلز تیلور «Giles Taylor» انگلیسی که سابقه درخشانی در همکاری با برندهای لوکس ساز و طراحی محصولات جذابی مانند رولزرویس گوست و یا کولینان را دارد، توانستند زبان طراحی متفاوتی را ارائه دهند که علاوه بر زیبایی، به خوبی بیانگر هویت و فرهنگ چین نیز میباشد.
هونگچی و تیلور، اکنون در مسیر هیجان انگیزی قرار دارند که تلاش میکنند زیبایی شناسی و هنر کلاسیک چینی را با فناوریهای مدرن دنیای امروز ترکیب کنند و بُعد جدیدی در دنیای دیزاین خودروهای چینی بنا کنند.
بیشتر بخوانید: عکس/ اعلام قیمت نهایی ۲۸ محصول ایران خودرو
هونگچی HS۳ که قرار است بزودی با نام سفیر R۷ توسط ایران خودرو مونتاژ و عرضه شود، یک کراس اوور کامپکت و کوچکترین عضو خانواده کراس اوورهای هونگچی است که براساس فلسفه و هویت طراحی خاص این برند که شامل سه عنصر اصلی جلو پنجره بزرگ ابشاری، اِلمانهای قرمز رنگ و الگوهای بصری الهام گرفته از بال عقاب است، شکل گرفته.
اما آیا این استایل خاص میتواند نظرات مثبت را به خود جلب کند یا تنها باب میل مشتریان خاص پسند چینی و متعصبین فرمهای شرقی است؟
طراحی بیرونی سفیر R۷
سفیر R۷ یا هونگچی HS۳، نخستین بار در نمایشگاه شانگهای چین در سال ۲۰۲۳ رونمایی و معرفی شد؛ بنابراین با محصولی قدیمی از نظر سبک طراحی روبه رو نیستیم.
علاوه بر فلسفه طراحی، در سفیر R۷ به جزئیات ظاهری اهمیت زیادی داده شده است. چرا که از نظر جایلز تیلور، جزئیات در طراحی خودرو و ارائه یک تصویر مطلوب از محصول بسیار مهم و با اهمیت میباشد. او میگوید؛ «اگر جزئیات را فراموش کنیم، به تصویر کلی محصول لطمه وارد میشود. ما میدانیم چگونه ماشین بسازیم و من میدانم که جزئیات چقدر برای طراحی کل خودرو مهم هستند.
در چین اغلب در مورد چگونگی واکنش مردم نسبت به محیط اطراف صحبت میشود؛ بنابراین در یک خودرو، چیزی به سادگی طراحی یک دکمه کوچک هم کافی است تا افراد نسبت به آن واکنش نشان دهند.» بر همین اساس، سفیر R۷ دارای ظاهری با جزئیات بالا است و همانطور که اشاره شد از جدیدترین زبان طراحی این برند پیروی میکند.
اولین مشخصهها در نمای جلو، جلو پنجره بزرگ آبشاری با نوارهای عمودی کرومی است که در کنارهها گریل، این نوارهای کرومی پهنتر شده و همانند بال پرنده که در نمای عقب نیز به آن پرداخته شده، در چراغهای روشنایی در روز C شکل با گرافیک بومرنگ مانندی که چرخش یافته و پایان میابد، امتداد پیدا کرده است.
اما همانند سایر محصولات هونگچی، در سفیر R۷ نیز یک نوار قرمز رنگ که درواقع به یک عنصر بصری قابل تشخیص در زبان طراحی محصولات این برند چینی تبدیل شده است، در مرکز و از کاپوت تا روی جلو پنجره و لوگو این برند امتداد پیدا کرده است که بر لوکستر شدن این نما کمک میکند.
علاوه بر این، میتوان احساس کرد که طرح آسمان پرستاره و ماتریس نقطهای در این جلو پنجره بزرگ بصورت دقیق و با ظرافت خاصی در جلو پنجره ادغام شده است تا گپ زیاد میان نوارهای عمودی جلوپنجره، به چهره خودرو تاثیر منفی نگذارد. در کنار این موارد بصری، باید به دو خط موازی و حجیم کاپوت که در امتداد نوار قرمز مرکزی شکل گرفتهاند نیز اشاره کنیم که حالتی حجیم و عضلانی را به وجود آوردهاند.
جانمایی چراغهای اصلی بر روی سپر به همراه قطعات دکوراتیو با تم تیره سپر جلو، ضمن ایجاد حس پویایی در این قسمت، هارمونی ظاهری آنها با خطوط و سطوح شکل گرفته بر روی سپر، نمای جلو را شیکتر کرده است. هر چند که به اعتقاد برخی کارشناسان، این ترکیب خاص، متفاوت و به ظاهر لوکس، چهرهای اغراق آمیز و نسبتا شلوغ را به سفیر R۷ بخشیده است.
بیشتر بخوانید: معرفی خودرو لونا GRE ایران خودرو/دارای ترمز کمکی اضطرار و استارت دکمهای
مشابه همین اتفاق را در نمای عقب و فرم اغراق شده چراغها مشاهده میکنیم که فارغ از زیبایی یا زشت بودن آن ها، میتوان گفت که نمای جلو و عقب و فرم پیچیده ان، توانسته از هارمونی مناسبی برخوردار باشد. طراحی چراغهای عقب، مطابق با جزئیات نمای جلو که به آن اشاره کردیم، با الهام گیری از بالهای پرنده، در سراسر درب عقب گسترده شده است و طبق چیزی که هونگچی از آن نام میبرد، طراحی قسمت عقب سفیر R۷ یا هونگچی HS۳ به عنوان نمادی برای رهایی شکل گرفته است.
هر چند که سطوح زیاد درب محفظه بار با ترند روز فاصله دارد، طراحی خاص و پویا سپر عقب که با عناصر بصری و سراگزوزهای نقرهای تزئین شده و خودنمایی میکنند، همانند نمای جلو، فضای اسپرت و پویا سفیر R۷ را تقویت کرده و به کاراکتر بی روح عقب جان میدهد.
در نمای کناری، تناسبات پویا، خطوط ساده و سطوح تمیز، حسی از قدرت و کنترل را به بیننده منتقل میکند. خط جانبی که امتدادی از خطوط روی کاپوت است، با کمانی ملایم تا چراغهای عقب ادامه یافته و ظاهری مدرن ایجاد کرده است. استفاده از قطعه مشکی رنگ دکوراتیو روی ستون D، در هماهنگی با خط شانه شکل گرفته و هارمونی خوبی دارد.
علاوه بر این، گلگیر جلو و رکابهای جانبی نیز با عناصر قرمز و قطعات کرومی تزئین شدهاند که نمای جانبی را زیباتر کردهاند، با این حال، در نوع خود حس شرقی بودن طراحی پروفایل جانبی را نیز افزایش داده است که البته دور از فلسفه طراحی این برند نیست.
طراحی داخلی سفیر R۷
با ورود به کابین سفیر R۷، باید گفت که همانند نمای بیرونی، با ظاهری متفاوت و خاص روبه رو هستیم که پیش از این، حداقل در محصولات چینی شاهدش نبودیم. هر چند که این به معنای زیباتر و یا زشت بودن کابین سفیر R۷ نیست، اما این سبک طراحی متمایز، قطعا در نگاه اول خوشایند خواهد بود.
طراحی جزئیات و عناصر ریز و درشت قرار گرفته بر روی داشبورد و کنسول، عمدتا به صورت عمودی میباشند و همین امر باعث شده تا فضایی شبیه به شاسی بلندهای فول سایز و نسبتا زمخت داشته باشد تا یک کراس اوور ظریف. هر چند که استفاده از قطعات دکوراتیو کرومی و قرمز رنگ، حس شیک و لوکس کابین را افزایش داده و طراحی غربالک فرمان و صندلیهای اسپرت، اساسا به این نکته اشاره دارد که سفیر R۷، جلب نظر کاربران جوانتر را هدف قرار داده است.
با وجود استفاده از یک نمایشگر عمودی ۱۲.۶ اینچی مرکزی و یک کلاستر ۱۲.۳ اینچی، اما مسأله اصلی تیم طراحی رسیدن به یک فضای مدرن و تکنولوژی محور نبوده است، چرا که به گفته جایلز تیلور، صفحه نمایش بیشتر نمیتواند راه حل اصلی باشد، بلکه نوع مواد و متریال بکار رفته، راحتی پشتی صندلیها و تکیه گاه دست و نحوه فضاسازی داخل کابین، از اهمیت بالاتری در طراحی کابین برخوردار میباشند.
با این وجود، ظاهر رودریها و و نحوه چیدمان عناصری مانند اهرم تعویض دنده و یا محفظه جالبوانیها در کنسول میانی، هر چند هارمونی خوبی با سایر جزئیات کابین دارند، اما آن حس لوکس بودن و یا حتی اسپرتی که میتوانست به فضای داخلی بدهد را ارائه نداده و کمی ظاهر آن را ارزانتر کرده است.
از نظر جاداری فضای داخلی نیز، سفیر R۷ با وجود اینکه در سگمنت کراس اوورهای کامپکت قرار دارد، اما همانند بسیاری از محصولات چینی، راحتی و فضای کاربردی خیلی خوبی را، چه در ردیف جلو و چه ردیف عقب فراهم میکند که قطعا فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی متری آن در ایجاد این فضا بی تاثیر نمیباشد.
در یک نگاه کلی، سبک طراحی سفیر R۷) هونگچی HS۳ با ترکیبی نسبتا پیچیده از خطوط و فرمهای ارگانیک، سعی دارد تا به استایلی متمایز و خاص تری برسد. اما غلظت این تمایز و منحصربهفرد بودن نسبی ان، کمی زیاد بوده و جزئیات بصری آن را شلوغ کرده است و این چندان با ترند این روزهای طراحی خودرو که به دنبال سبک و استایلی ساده و مینیمال است، همگام نیست و از آنجا که جزئیات بدنه الگو گرفته از فرهنگ و هنر چین میباشد، احتمالا بیشتر با سلیقه و خواستههای مشتریهای بازار چین و شرق آسیا همخوانی دارد. با این حال استایل سفیر R۷، همچنان برای مشتریهای خاص پسند بازار ایران میتواند از جذابیتهای بالایی برخوردار باشد.