تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۷
طحان پور در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

سه دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی/ ممنوعیت واردات باید برداشته شود

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، افزایش قیمت‌ها را بی ارتباط با این اتحادیه دانست و بالا رفتن قیمت ارز، شروع تحریم‌ها و ممنوعیت واردات لوازم خانگی را از عوامل بحران ایجاد شده در این بازار عنوان کرد.

اقتصاد۲۴- با اینکه انتظار می‌رفت با کشف کالاهای احتکار شده و تزریق آن به بازار، کمی از مشکلات بازار لوازم خانگی کاسته شود، اما شاهد چنین اتفاقی نبودیم. در طول چند ماه اخیر بازار لوازم خانگی به سرعت از رشد قیمت‌ها تاثیر گرفت اما این همه ماجرا نبود؛ به موازات افزایش قیمت‌ها شاهد کاهش عرضه کالا به بازار بودیم؛ پس از آن با انتشار فهرستی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، مشخص شد که بسیاری از واردکنندگان لوازم خانگی به میزانی که ارز دریافت کرده‌اند، کالا وارد کشور نکرده‌اند.

محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این خصوص به اقتصاد۲۴، گفت: بالا رفتن قیمت ارز، شروع تحریم‌ها و ممنوعیت واردات لوازم خانگی سبب ایجاد بحران در بازار لوازم خانگی شده است.

وی گفت: با ممنوعیت واردات لوازم خانگی، این اقلام در بازار کم شده و هر چقدر عرضه کمتر و تقاضا بیشتر باشد ما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: خردادماه سال جاری ممنوعیت واردات لوازم خانگی توسط وزیر وقت آقای شریعتمداری اعمال شد.
زمانی که آهن، آلومینیوم، مس و فولاد و مواد پتروشیمی گران می‌شوند طبیعی است که لوازم خانگی ساخت داخل نیز گران‌تر می‌شوند

وی ادامه داد: در همین راستا واردات قطعات لوازم خانگی نیز ممنوع شده که تولیدکنندگان ما را دچار مشکل کرده و به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانیم ارز را انتقال دهیم که تمام این مشکلات دست به دست هم داده‌اند که کاهش تولید داشته باشیم.

طحان‌پور با اشاره به اینکه گران شدن مواد اولیه در داخل باعث افزایش قیمت کالای داخلی شده است، افزود: زمانی که آهن، آلومینیوم، مس و فولاد و مواد پتروشیمی گران می‌شوند طبیعی است که لوازم خانگی ساخت داخل نیز گران‌تر می‌شوند.

وی گفت: افزایش قیمت‌ها به اتحادیه ربطی ندارد و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع ورود کند و کار اتحادیه صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی دارد و قیمت‌گذاری بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کننده است.
ارسال نظر