اقتصاد۲۴- بر اساس یک مطالعه جدید در آمریکا، خطر مصرف تفننی و کم مشروبات الکلی همچنان بالاست و ریسک ابتلا به بیماریهای ناشی از مصرف الکل و حتی مرگ را چند برابر میکند.
طبق مطالعهای که نتایج آن با دستورالعملهای فدرال آمریکا در تضاد است، مصرف هر نوع مشروب الکلی حتی در کمینهترین حالت آن، خطر مرگ را چند برابر افزایش میدهد.
طبق مطالعهای که در ۸ ژوئن (۲ روز پیش) در مجله مطالعات الکل و مواد مخدر آمریکا منتشر شده، بزرگسالان باید به یک نوشیدنی (معمولا ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس مشروبات الکلی) در روز یا در مجموع ۷ نوشیدنی (شات) در هفته پایبند باشند، اگر میخواهند از بدترین عوارض سلامتی مرتبط با الکل جلوگیری کنند؛ با این حال نویسندگان این مطالعه هشدار دادهاند که حتی این میزان نیز خالی از خطر نیست و خطر مرگ افراد را در مقایسه با افرادی که اصلا مشروبات الکلی مصرف نمیکنند، چند برابر بیشتر میکند.
بیشتر بخوانید: با چند نوشیدنی صبحگاهی بدن خود را سمزدایی کنید
پس از انجام یک بررسی گسترده در مورد بیش از ۷۲۰۰ مورد بیماریهای مرتبط با الکل، نویسندگان دریافتند که خطر بیماری جدی یا مرگ ناشی از الکل با عادات نوشیدن آغاز میشود که عموما توسط آمریکاییها "متوسط" تلقی میشوند. هفت نوشیدنی در هفته، خطر مرگ را در طول عمر شما ۱ در ۱۰۰۰ افزایش میدهد، در حالی که اضافه کردن فقط دو نوشیدنی دیگر - در مجموع ۹ نوشیدنی در هفته - این خطر را به ۱ در ۱۰۰ افزایش میدهد.
۲ نوشیدنی در روز یا ۱۴ نوشیدنی در هفته، خطر مرگ به ۱ در ۲۵ افزایش مییابد. این میزانها با اختلاف نسبتا کمی در بین مردان و زنان نسبتا ثابت بودند.
همچنین بر اساس این مطالعه فایدهمند بودن نوشیدن یک لیوان شراب همراه با شام تنها یک افسانه پوچ است و طبق این مطالعه، هیچ مقدار نوشیدنی الکلی هیچ فایدهای برای سلامتی ندارد که از مضرات آن بیشتر باشد.
"کاترینام. کیز"، استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی "میلمن" دانشگاه کلمبیا - یکی از نویسندگان این مطالعه - گفت: "هیچ اثر محافظتی از نوشیدن حتی در سطوح پایین مشاهده نشد.... حتی سطوح متوسط مصرف، خطر مرگ زودرس و ناتوانی را افزایش میدهد. "
حتی با یک نوشیدنی کوچک در روز یا هفت نوشیدنی کوچک در هفته، احتمال ابتلا یا مرگ ناشی از بیماریهای مرتبط، از جمله سیروز کبد، سرطان (از جمله مری، دهان و به ویژه سینه)، بیماریهای قلبی عروقی و آسیبهای مرتبط (مانند تصادفات رانندگی) در افراد مصرف کننده بیشتر از کسی است که اصلا الکل نمینوشد. خطر ابتلا به برخی از این بیماریها، مانند بیماریهای قلبی عروقی، با رعایت قانون یک نوشیدنی در روز کاهش مییابد، اما همچنان بیشتر از افرادی است که الکل نمینوشند.
نکته آخر اینکه بر اساس یافتههای این مطالعه، نوشیدن الکل در هر اندازهای، خطر عوارض جانبی سلامتی را افزایش میدهد، مهم نیست که مقدار آن چقدر کم باشد. هر چه بیشتر بنوشید، این خطرات بیشتر میشوند و به سرعت افزایش مییابند.