تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با اقتصاد 24:

ترجیح شرکت‌های خارجی به کار در حوزه بانکرینگ در امارات به جای کیش و قشم

هادی حق‌شناس گفت: شرکت‌های بزرگ دنیا تمایل دارند بیشتر با کشورهای همسایه ایران مانند امارات همکاری کنند تا با کیش و قشم، چرا که ساختارهای آنان بسیار راحت‌تر از مناسبات اقتصادی با ایران است.

اقتصاد24- این روزها بانکرینگ یا سوخت‌رسانی به شناورهای دریایی بسیار حائز اهمیت شده است و بسیاری از کشورها برای کسب موقعیت در این حوزه سرو دست می‌شکنند؛ چرا که صنعت بانکرینگ ارتباط تنگاتنگی با میزان رشد اقتصادی در جهان دارد و تجربه ثابت کرده است که هرگاه روند اقتصاد جهانی رشد داشته حمل و نقل دریایی و به تبع آن فعالیت های بانکرینگ نیز توسعه یافته است.

اما اینکه چرا ایران با داشتن موقعیت استراتژیک در خلیج فارس و بزرگترین تولیدکننده نفت کوره با کیفیت اصلی سوخت کشتی ها در منطقه تا به حال نتوانسته از ظرفیت ها آنچنان که شایسته جایگاه آن است استفاده کند موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم .

خلیح فارس سالانه محل تردد کشتی‌های باری و نفتکش فراوانی است، موضوعی که منجر به توسعه و سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در صنعت بانکرینگ شده است اما ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت‌کوره باکیفیت و تامین‌کننده اصلی سوخت کشتی‌ها در منطقه است که به لحاظ شرایط جغرافیایی دارای موقعیت استثنایی برای توسعه سوخت‌رسانی دریایی است اما متاسفانه با وجود این ظرفیت‌ها در مقایسه با کشورهای همسایه نظیر امارات فاصله زیادی دارد این در حالی است که ۸۰ درصد از سوخت مورد نیاز صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج فارس از ایران تامین می‌شود و سهم ایران در این صنعت در منطقه نسبت به امارات بسیار ناچیز است.

متاسفانه مجموعه خدمات بانکرینگ در بنادر ایران وجود ندارد

در همین ارتباط معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با اقتصاد24 گفت: امروزه مجتمع های بین راهی تنها برای سوخت‌گیری استفاده نمی شوند و محلی برای رستوران و خرید مردم است و اصولا این مجتمع ها به این دلیل طراحی شده اند که نیاز به سوخت و سایر خدمات را به راننده ها و مسافران ارائه کند.

هادی حق شناس ادامه داد: کیش و قشم از موقعیت ممتازی برخوردارند و تمام کشتی هایی که از بندر شهید رجایی عبور می کنند تنها نیاز به سوخت ندارند و مسلما کشتی های به این عظمت به خدمات دیگری مانند تامین غذا و جابه جایی پرسنل و بسیاری از خدمات دیگر نیاز دارند که متاسفانه مجموعه این خدمات در بنادر ایران وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مجموعه نهادهایی که باید تامین کننده بانکرینگ باشند به طور هماهنگ عمل نمی کنند و ما در برخی از سال‌ها تا 50 درصد نیز سوخت بانکرینگ برای کشتی های عبوری را تامین می کردیم اما مشکلاتی که شرکت های بانکرینگ در طول سال‌ها تجربه کردند باعث شد تا نتوانیم در حوزه بانکرینگ متناسب با ظرفیت ایران بازاریابی خوبی داشته باشیم.
ما در برخی از سال‌ها تا 50 درصد نیز سوخت بانکرینگ برای کشتی‌های عبوری را تامین می‌کردیم اما مشکلاتی که شرکت‌های بانکرینگ در طول سال‌ها تجربه کردند باعث شد تا نتوانیم در حوزه بانکرینگ متناسب با ظرفیت ایران بازاریابی خوبی داشته باشیم

او به مقایسه ایران با کشورهای همسایه در حوزه بانکرینگ پرداخت و گفت: شرکت های بزرگ دنیا تمایل دارند بیشتر با کشورهای همسایه ایران مانند امارات همکاری کنند تا با کیش و قشم، چرا که ساختارهای آنان بسیار راحت تر از مناسبات اقتصادی با ایران است مثلا در بحث تغییر ویزا امارات مراحل آن را بسیار راحت تر از کیش انجام می دهد بنابراین تا زمانی که هر کشور دیگری تسهیلات بیشتری فراهم آورد ایران فرصتی برای عرض‌اندام در حوزه بانکرینگ نخواهد داشت.

حق شناس اظهار کرد: تامین مواد اولیه، تعویض خدمه کشتی، تغییرات ویزا و ... شاید به ظاهر نکات کوچکی باشد اما در روابط تجاری بسیار حائز اهمیت است و شرکت‌های خارجی ترجیح می دهند با کشورهایی در حوزه بانکرینگ کار کنند که نه تنها سوخت بلکه سایر خدمات فوق را هم دریافت کنند که متاسفانه ارائه این خدمات میسر نیست.
ارسال نظر