تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
مدیر توسعه صادرات دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد :

ورود کالا با رعایت استانداردهای لازم به محدوده مناطق آزاد بلامانع است

مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بر اساس قانون، ورود هرگونه کالا با رعایت استانداردهای لازم به محدوده مناطق آزاد بلامانع بوده است.

اقتصاد24- ناصر خرمالی در خصوص اعمال قانون لغو ممنوعیت ورود کالاهای مستعمل به کشور در مناطق آزاد افزود: بر اساس ماده 14 قانون مناطق آزاد ورود هر نوع کالا اعم از مستعمل و غیرمستعمل به این مناطق هیچگونه منعی ندارد.

خرمالی گفت: واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید به مناطق آزاد به شرط رعایت استانداردها و ضوابط تعیین شده از سوی سازمان‌های مرتبط منطقه بلامانع است.

وی با بیان اینکه برای واردات هرگونه کالا سازمان‌های هر منطقه ضوابط خاص خود را تعیین می‌کند، افزود: این کالاها باید شرایط مرتبط با بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی و سایر موازین مشخص شده را رعایت کنند.

مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تشریح کرد: با ارائه نمونه‌ای از این کالاها و بازدید توسط اداره‌های استاندارد، بهداشت و سایر ارگان‌های مستقر در منطقه، ضوابط یاد شده اعمال می‌شود و در صورتی‌که کالاها مشکلی نداشته باشند، واردات آنها صورت می‌گیرد.

خرمالی گفت: واردات کالاهای مستعمل به مناطق آزاد به این معنی نیست که اساساً هیچگونه ضوابط ایمنی، استاندارد، معیارهای سوخت و ... در آنها رعایت نمی‌شود و به بهانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امکان ورود هرگونه کالای غیربهداشتی و غیراستاندارد وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر عملکرد کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پیش از این نیز ورود هرگونه کالای مستعمل که امکان خرید صفر آن به دلیل تحریم‌ها وجود نداشت یا واردات آن ارزبری زیادی به همراه داشت؛ توسط این کمیسیون بررسی و در صورت تایید وارد کشور می‌شد.

چندی پیش قانون لغو ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالاهای مستعمل مشمول استاندارد اجباری به گمرک اعلام شد که بر اساس آن منطبق با بخشنامه آبان ماه مبنی بر «لغو موافقت کلی برای ثبت سفارش و واردات کلیه کالاهای مستعمل مشمول استاندارد اجباری» ترخیص دستگاه‌های کشاورزی مستعمل منوط به نظر مرکز واردات گمرک ایران شده است.

 

منبع:پایگاه خبری بازرگانان ایران
ارسال نظر