تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۹ دی ۱۳۹۷
فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴:

به جای واردات، از تولید لاستیک حمایت کنیم

منشی هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه شرکت‌های تایرسازی داخلی ظرفیت تامین نیاز کشور را دارند، گفت: در کشور ما مواد اولیه تولید لاستیک نیز تولید می‌شود اما از آنها حمایت کافی صورت نمی‌گیرد و دستور به ورود چنین کالاهایی داده می‌شود.

اقتصاد ۲۴- امیرحسین سیفی پور -سید احسن علوی، نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن مجلس در یک گفت‌وگو خبر از آن داده که به دلیل فقدان نظارت بر لاستیک‌های وارداتی از کشور چین، این نگرانی وجود دارد که بخشی از این لاستیک‌ها، از محصولات بازیافتی تهیه شده باشد و گفته است: «لاستیک های بازیافتی عمر مفید کوتاه‌تری نسبت به لاستیک‌های استاندارد دارد و خطر ترکیدگی آنها چندین برابر دیگر لاستیک‌ها است، زیرا آنها لاستیک‌ها کهنه را جمع‌آوری کرده و بار دیگر برای آن عاج درست می‌کنند.»

در همین ارتباط سیده فاطمه مقیمی، منشی هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: در داخل کشور هم مکان‌هایی هستند که برای لاستیک ها روکش می کشند یا آنها را عاج دار می کنند، پس چنین چیزی غیر ممکن نیست. اما درباره اینکه آیا لاستیکی که از چین آمده است از این دست بوده یا نه من نمی توانم اظهارنظر کنم، مگر اینکه کار کارشناسی در این زمینه انجام شده باشد.

وی افزود: وقتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ورود چنین کالایی مجوز صادر می کند و اداره استاندارد به آن استاندارد می دهد، حتما در آزمایشگاه مبدا، آزمایش‌های لازم روی آن اتفاق افتاده است؛ بنابراین چرا به این روند توجه نکنیم و به یک صحبت ساده اکتفا کنیم؟

مقیمی همچنین بیان کرد: درباره اینکه از کجا باید لاستیک وارد کنیم باید بگویم می توانیم لاستیک مطابق با استانداردهای بین المللی را از فرانسه وارد کنیم اما باید بدانیم به ازای پولی که پرداخت می کنیم، کیفیت دریافت می شود.

منشی هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه شرکت های تایرسازی داخلی ظرفیت تامین نیاز کشور را دارند، بیان کرد: در کشور ما مواد اولیه تولید لاستیک نیز تولید می شود اما از آنها حمایت کافی صورت نمی گیرد و دستور به ورود چنین کالاهایی داده می شود.

وی تصریح کرد: اگر چنین استدلال می کنند که کیفیت لاستیک های داخل هنوز به سطح استانداردهای بین المللی نزدیک نشده است، می توانند کیفیت این تولیدات را ارتقا دهند، یعنی اگر قرار است ماشین آلات یا موادی وارد شود که تولید قطعی در ایران شکل گیرد از آن حمایت کنند نه اینکه اصل نکته را فراموش کنند و به دنبال واردات بروند.

مقیمی همچنین اظهار کرد: در دنیای مترقی امروز برای توسعه اقتصادی یک کشور، ارزش افزوده را در داخل آن کشور انجام می دهند تا هم اشتغال فراهم شده و هم برای قیمت تمام شده، ارزش افزوده در کشور ایجاد شود. باید از تصمیم گیران پرسید که چرا چنین مسئله‌ای در رابطه با تولید لاستیک اتفاق افتاده است و اگر کاستی هایی در تولید وجود دارد باید کاستی ها را رفع کرد نه اینکه کالا را از خارج وارد کنیم.
ارسال نظر