اقتصاد 24- محمد باقر فروخ در کارگاه چابهار و همکاری های منطقه ای به میزبانی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، افزود: چابهارتنها بندر اقیانوسی ایران است که کشتی های غول پیکر می توانند در آن پهلو بگیرند.
فرخ گفت: نگاه سیاست خارجی ما و دست انداران ایرانی بیشتر معطوف به مسائل سیاسی و امنیتی است در حالی که باید به توانمندی های جغرافیایی و اقتصادی ایران توجه شود .
وی ادامه داد: با پیشرفت هایی که کشور چین و هند داشته اند و موقعیتی که ایران به عنوان چهار راه دنیا از آن برخوردار است باعث شده است این کشورها و مخصوصا هند توجه ویژه ای به بندر چابهار ایران داشته باشند.
استاد دانشگاه لایدن هلند با بیان این نکته که آمریکا به عنوان ابر قدرت در حال افول است و در مقابل چین در حال ظهور است، گفت: قدرت کشور های منطقه ای مثل ایران، ترکیه و برزیل را نمی توان نادیده گرفت و از طرف دیگر با افول آمریکا ارتباط آسیا و اروپا در حال گسترش است.
فروخ اظهار کرد: بین المللی شدن با مقوله ترانزیت تلاقی دارد و اگر ایران بخواهد بین المللی شود باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشد و در این مسیر بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که کشتی هایی با پهنای بزرگ می توانند در آن پهلو بگیرند دارای اهمیت ویژه ای است.
وی گفت: بی توجهی به به همسایگان شرقی باعث شده در مواردی سیاست یک سویه ای را در پیش بگیریم به نحوی که از توانمندی های بالقوه خودمان مثل بندر چابهار که می تواند نقش یک مرکز ترانزیت بین المللی را ایفا کند غافل شویم.
استاد دانشگاه لایدن هلند افزود: ایجاد راهبرد های مشخص در امر سیاست گذاری و توجه به این نکته که سیاست و مواضع سیاسی باید در خدمت توسعه ایران قرار گیرد می تواند معضلات ما را در این بخش کاهش دهد و توانمندی های را از حالت بالقوه به حالت بالفعل در بیاورد.
منبع: ایرنا