تاریخ انتشار: ۰۶:۰۳ - ۱۲ دی ۱۳۹۸
تغییر فضای کسب و کار ویژگی‌ مهم سال آینده میلادی است

قطب‌نمای اقتصاد جهان در سال 2020

تغییرات اقتصاد جهان تحلیلگران اقتصادی را واداشت تا در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، پیش‌بینی‌هایی از روند پیش رو در کشور‌های جهان ارائه دهند. موسسه «گلوبال مک کینزی» و ویسایت خبری «اینوستوپدیا» در گزارش‌های خود تغییر فضای کسب و کار را از جمله ویژگی‌های مهم سال آینده میلادی خواندند.

اقتصاد ۲۴ - در 10 سال گذشته اتفاقات مهمی رخ داد که بیشتر معطوف به بحران مالی و جبران شرایط در سال‌های آتی بود. اکنون که اقتصاد جهانی وارد دهه جدید می‌شود، انتظار نداشته باشید که شرایط به حالت عادی برگردد.

متیو جانستون، در مقاله‌ای که «اینوستوپدیا» منتشر کرد نوشت: "در حال حاضر نرخ بهره به کم‌ترین میزان خود در طول تاریخ رسیده، سیاره زمین در حال گرم شدن است، فشار تورم همه را تحت تاثیر قرار داده و جمعیت به سرعت به سمت پیر شدن حرکت می‌کند. همانطور که موسسه تحقیقات جهانی «مریل لینچ» پیش‌بینی کرده، 10 سال آینده «دهه اوج» برخی روندهای اقتصادی خواهد بود."

از جمله روندهای اصلی که جانستون در مقاله خود پیش‌بینی کرد، عبارت هستند از:

  • رکورد جهانی نقش بیشتری را در سیاست‌های مالی بازی خواهد کرد.
  • تغییرات آب و هوایی منابع کره زمین را محدود خواهد کرد.
  • ربات‌ها تا سال ۲۰۳۵ حدودا ۵۰ درصد مشاغل را در اختیار خواهند گرفت.
  • سرمایه‌داری اخلاقی از توزیع دوباره نابرابری حمایت خواهد کرد.
  • با اتصال سراسری به شبکه، همه چیز هوشمند خواهد شد.

علاوه بر این، موسسه «گلوبال مک کینزی»، در مقاله‌ای نوشت با وجود اینکه کالاها در سطح جهان همچنان با حجم بالایی مبادله می‌شوند، اما برخی خدمات به میزان سه برابر بیشتر رشد داشتند. در این گزارش، از ارتباطات جهانی به عنوان دلیلی بر رقم خوردن نتایج متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته یاد شده است، به طوری که فاز جدیدی از جهانی‌سازی، رشد اقتصاد آسیا و تغییر روابط چین با حضور فناوری‌ها و محصولات نوآورانه شکل خواهد گرفت.

بر اساس این مطالعه، پیشرفت فناوری، تغییر محیط کاری و فرآیند اتوماسیون در آینده زنان و مردان را با ریسک از دست دادن شغل مواجه خواهد کرد. به علاوه، زنان با محدودیت‌های بیشتری در راستای انتقال به مشاغل ماهرانه‌تر روبرو خواهند بود.

نابرابری و عدم قطعیت با خود کاهش سهم کار و تغییر هزینه مصرف را به دنبال خواهد داشت. در این میان، درآمد راکد به معنای قدرت خرید کمتر مردم با وجود افزایش هزینه‌های مسکن، مراقبت‌های بهداشتی و سایر موارد ضروری است.

با وجود اینکه نابرابری جهانی کاهش یافته است، اما این روند در کشورهای توسعه یافته در واقع برعکس است و هزینه بیشتر اقلام اساسی در بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا با درآمد تصرف‌پذیر برابری می‌کند.

 مهم‌تر از همه، کسب و کار جهانی متحول خواهد شد و تعداد شرکت‌های غول پیکر افزایش خواهد یافت، این در حالی است که در دو دهه گذشته، 10 درصد از شرکت‌هایی که بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشتند، بیشترین سود را از آن خود کرده بودند.

بنابراین، سیاست‌گذاران در مواجهه با چالش‌های جدید کارهای زیادی پیش رو دارند، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در دنیای ناشناخته با خطرات زیادی روبرو خواهند شد که در این میان به مجموعه منحصر به فردی از فرصت‌ها نیز دست خواهند کرد.

مترجم: فرزانه اسکندریان
منابع: گلوبال مک کینزی، اینوستوپدیا

ارسال نظر