تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۸

همسان‌سازی مستمری‌ تامین اجتماعی کِی اتفاق می‌افتد؟

اگر کارگر بازنشسته هستید و از سازمان تامین اجتماعی مستمری می‌گیرید؛ نسبت به همسان سازی مستمری‌های خود امیدوار باشید چرا که هنوز این دغدغه شما در اولویت مدیران سازمان تامین اجتماعی قرار دارد.
 
اقتصاد۲۴- عادل دهدشتی معاون فرهنگی واجتماعی سازمان تامین اجتماعی در دیدار اخیر خود با گروهی از نهاد‌های صنفی بازنشستگان و مستمری بگیران گفته است: همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران از جمله اولویت‌های سازمان، دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
 
وی همچنین از پیگیری برای پرداخت تسهیلات ضروری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تا پایان سال ۹۸ خبر داده است.
 
همسان سازی رابطه مستقیمی با افزایش قدرت خرید خانوارهای کارگران بازنشسته دارد و انپتظار برای تحقق این امر سابقه‌ای به قدمت بیش از یک دهه دارد.
 
براین اساس می‌بایست سال‌ها قبل مستمری‌های صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به اندازه مستمری‌هایی صندوق‌های بازنشستگی کارکنان دولت و نیروهاسلح افزایش می‌یافت؛ ظاهرا محدودیت منابع مالی در سازمان تامین اجتماعی و محرومیت این سازمان از دسترسی به اعتبارات بودجه دولتی تاکنون مانع از این کار شده است.
 
پس از سالها بحث و بررسی، مجلس برای تحقق آن در سال ۱۳۹۶ قانونی را تحت عنوان «همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین» به تصویب رساند که مطابق آن اختلاف حقوق بازنشستگان و شاغلان نباید بیش از ۱۰ درصد باشد، اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.
 
بنابراعلام سازمان تامنی اجتماعی در حال حاضر بیش از سه میلیون بیمه شده از این سازمان مستمری بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی دریافت می‌کنند؛ و طبق اظهارات رسمی بیش از نیمی از این افراد درآمدی در حد و اندازه حداقل مستمری را دارند که مدتهاست با هزینه های روزانه همخوانی ندارد.
 
 
ارسال نظر