اقتصاد۲۴- محمد ولی روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، میزبان بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور بود که در این نشست طرفین در خصوص راهکارهای بهره گیری بیشتر کشورمان از ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی در حوزههای ترانزیت کالاهای اساسی و توسعه همکاریها با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا به بحث و تبادل نظر پرداختند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار با ارائه تحلیلی از مسیرهای طی شده از سوی مناطق آزاد موفق جبل علی در دبی و سنگاپور، تصریح کرد که این سازمان ترانزیت را نقطه شروع در مسیر جذب سرمایه گذار تولیدی هدفگذاری کرده و اظهار داشت: در مباحث مرتبط با حضور سرمایه گذاران در منطقه، ترانزیت کالا یکی از راهکارهای جذب سرمایه گذار تولیدی و تولیدکنندگان کالاهای عبوری از طریق این منطقه محسوب میشود، موضوعی که رویکرد اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی میباشد.
روزبهان با تأکید براینکه باید از ظرفیتهای ترانزیتی منطقه آزاد انزلی به عنوان فرصتی جهت حضور سرمایه گذاران تولیدی به منظور افزایش توانمندیهای صادراتی و اشتغالزایی مولد بهره برد، افزود: با عنایت به محدودیتهای پیش روی منطقه در مالکیت بر اراضی محدوده خود، اولویت دیگر این سازمان بهره برداری حداکثری از اراضی به منظور ارائه به فعالین اقتصادی است و برهمین اساس، سازمان منطقه آزاد انزلی تا پایان سال ۹۹، فرآهم نمودن شرایط برای فعالیت حدود ۶۰ کارخانه جدید را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی با سرمایه گذاران و مدیران دولتی کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان در دیدار اخیر خود از این کشورها، اضافه کرد: علاقه زایدالوصفی در طرفهای روسی و آذری به منظور بهره گیری از این منطقه در جهت ورود به بازارهای ایران و کشورهای مسیر کریدور شمال ـ جنوب، وجود دارد، که میتوان پیش بینی کرد، منطقه آزاد انزلی در دهه آینده به عنوان مرکز ثقل ارتباطی اوراسیا به بازارهای ایران و حوزه جنوبی خلیج فارس به ایفای نقش خواهد پرداخت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: فعال کردن مسیر ترانزیتی چین، قزاقستان، ایران و کریدور شمال ـ جنوب، در راستای ایفای نقش محوری در ترانزیت فرامنطقهای میان آسیا و اروپا از برنامههای سازمان منطقه آزاد انزلی است که با تکیه بر ظرفیتهای قانونی، زیرساختهای بندری- لجستیکی، اتصال این منطقه به خط ریلی سراسری کشور و برنامههای سازمان محقق خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در این نشست باتقدیر از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در بهره گیری از زیرساختهایی همچون مجتمع بندری کاسپین که منجر به ایجاد مسیرهای جدید ترانزیت کالایی به کشور شده، افزود: با توجه به شرایط کشور، تقویت و تنوع بخشی به مبادی ورودی-خروجی کالا، در جهت منافع ملی بوده و زمینه فعال کردن بنادر کشور، ایجاد فرصتهای شغلی جدید در گستره بیشتری از کشور و در نهایت در جهت تأمین شاخصهای پدافند غیرعامل خواهد بود.
بابک دین پرست منطقه آزاد انزلی و بنادر محدوده آن یعنی بندر انزلی و به ویژه مجتمع بندری کاسپین را ظرفیت بسیار خوبی در جهت تأمین کالاهای اساسی و توسعه همکاریهای ترانزیتی و کریدوری کشور ارزیابی کرد و اضافه نمود: از اقدامات اصلی ما اتصال مسیر راه آهن به بندر انزلی و اتمام کمربندی این شهرستان از طریق تأمین استاندارهای زیست محیطی در همکاری با سازمان مربوطه است.
در این دیدار معاونین بندری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به عملکرد موفق سازمان در شاخصهای اقتصاد مقاومتی و صادارات غیر نفتی، تصریح نمودند با عنایت به اینکه بندر انزلی نیز در محدوده این منطقه واقع شده، رویکرد سازمان استفاده حداکثری از ظرفیتهای دو بندر بوده و در این راستا، کالاهایی که از طریق مجتمع بندری کاسپین وارد منطقه و کشور شده، یا پیش از این در بنادر شمالی کشورمان جذب نشده بود یا جزو کالاهای وارداتی و ترانزیتی از مسیر بندر انزلی نمیباشد.
گفتنی است؛ دیدار از زیرساختها و امکانات مجتمع بندری کاسپین، و فاز تجارت و گردشگری منطقه از دیگر برنامههای بازدید هیأت عالی رتبه وزارت کشور از منطقه آزاد انزلی بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار با ارائه تحلیلی از مسیرهای طی شده از سوی مناطق آزاد موفق جبل علی در دبی و سنگاپور، تصریح کرد که این سازمان ترانزیت را نقطه شروع در مسیر جذب سرمایه گذار تولیدی هدفگذاری کرده و اظهار داشت: در مباحث مرتبط با حضور سرمایه گذاران در منطقه، ترانزیت کالا یکی از راهکارهای جذب سرمایه گذار تولیدی و تولیدکنندگان کالاهای عبوری از طریق این منطقه محسوب میشود، موضوعی که رویکرد اصلی سازمان منطقه آزاد انزلی میباشد.
روزبهان با تأکید براینکه باید از ظرفیتهای ترانزیتی منطقه آزاد انزلی به عنوان فرصتی جهت حضور سرمایه گذاران تولیدی به منظور افزایش توانمندیهای صادراتی و اشتغالزایی مولد بهره برد، افزود: با عنایت به محدودیتهای پیش روی منطقه در مالکیت بر اراضی محدوده خود، اولویت دیگر این سازمان بهره برداری حداکثری از اراضی به منظور ارائه به فعالین اقتصادی است و برهمین اساس، سازمان منطقه آزاد انزلی تا پایان سال ۹۹، فرآهم نمودن شرایط برای فعالیت حدود ۶۰ کارخانه جدید را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی با سرمایه گذاران و مدیران دولتی کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان در دیدار اخیر خود از این کشورها، اضافه کرد: علاقه زایدالوصفی در طرفهای روسی و آذری به منظور بهره گیری از این منطقه در جهت ورود به بازارهای ایران و کشورهای مسیر کریدور شمال ـ جنوب، وجود دارد، که میتوان پیش بینی کرد، منطقه آزاد انزلی در دهه آینده به عنوان مرکز ثقل ارتباطی اوراسیا به بازارهای ایران و حوزه جنوبی خلیج فارس به ایفای نقش خواهد پرداخت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: فعال کردن مسیر ترانزیتی چین، قزاقستان، ایران و کریدور شمال ـ جنوب، در راستای ایفای نقش محوری در ترانزیت فرامنطقهای میان آسیا و اروپا از برنامههای سازمان منطقه آزاد انزلی است که با تکیه بر ظرفیتهای قانونی، زیرساختهای بندری- لجستیکی، اتصال این منطقه به خط ریلی سراسری کشور و برنامههای سازمان محقق خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در این نشست باتقدیر از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در بهره گیری از زیرساختهایی همچون مجتمع بندری کاسپین که منجر به ایجاد مسیرهای جدید ترانزیت کالایی به کشور شده، افزود: با توجه به شرایط کشور، تقویت و تنوع بخشی به مبادی ورودی-خروجی کالا، در جهت منافع ملی بوده و زمینه فعال کردن بنادر کشور، ایجاد فرصتهای شغلی جدید در گستره بیشتری از کشور و در نهایت در جهت تأمین شاخصهای پدافند غیرعامل خواهد بود.
بابک دین پرست منطقه آزاد انزلی و بنادر محدوده آن یعنی بندر انزلی و به ویژه مجتمع بندری کاسپین را ظرفیت بسیار خوبی در جهت تأمین کالاهای اساسی و توسعه همکاریهای ترانزیتی و کریدوری کشور ارزیابی کرد و اضافه نمود: از اقدامات اصلی ما اتصال مسیر راه آهن به بندر انزلی و اتمام کمربندی این شهرستان از طریق تأمین استاندارهای زیست محیطی در همکاری با سازمان مربوطه است.
در این دیدار معاونین بندری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به عملکرد موفق سازمان در شاخصهای اقتصاد مقاومتی و صادارات غیر نفتی، تصریح نمودند با عنایت به اینکه بندر انزلی نیز در محدوده این منطقه واقع شده، رویکرد سازمان استفاده حداکثری از ظرفیتهای دو بندر بوده و در این راستا، کالاهایی که از طریق مجتمع بندری کاسپین وارد منطقه و کشور شده، یا پیش از این در بنادر شمالی کشورمان جذب نشده بود یا جزو کالاهای وارداتی و ترانزیتی از مسیر بندر انزلی نمیباشد.
گفتنی است؛ دیدار از زیرساختها و امکانات مجتمع بندری کاسپین، و فاز تجارت و گردشگری منطقه از دیگر برنامههای بازدید هیأت عالی رتبه وزارت کشور از منطقه آزاد انزلی بود.
منبع: منطقه آزاد انزلی