تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
مومنی اظهار کرد؛

بهره برداری از نخستین طرح ذخیره سازی با ۳/۲ میلیون بشکه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: نخستین طرح ذخیره سازی سوخت با ۳/۲ میلیون بشکه در حال بارگیری است.

اقتصاد۲۴- حمید رضا مؤمنی افزود: این طرح در مراحل بعدی می‌تواند تا ۶ میلیون بشکه و نهایتا تا ۲۰ میلیون بشکه را ذخیره سازی کند.


مومنی گفت: در حوزه سوخت رسانی، نخستین واحد با ظرفیت ۵۲ هزار تن هم اکنون آماده بهره برداری است و برای سوخت رسانی کشتی‌ها استفاده خواهد شد.


وی با بیان اینکه ۱۷ میدان هیدروکربوری در داخل و اطراف جزیره قشم وجود دارد افزود: این میادین از ذخایر قابل توجهی برخوردار هستند که می‌توانند به تامین خوراک برای واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کمک کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از بهره برداری از دو اسکله پهلوگیری در منطقه آزاد قشم تا خرداد سال آینده خبر داد و گفت: این دو اسکله، یکی با ۷۰ هزار تن و دیگری با ۳۵ هزار تن ظرفیت به بهره برداری خواهد رسید.


مومنی اضافه کرد: ایجاد ۵ کارخانه پتروشیمی و ۴ پالایشگاه دیگر برای سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد که مذاکرات آن و جانمایی زمین انجام شده است.


وی گفت: منطقه آزاد قشم براساس مطالعات کاربردی که برای آن انجام شده است می‌تواند به عنوان هاب پتروشیمی و نفت و گاز، بخشی از نیاز کشور را تامین کند و از سوی دیگر در حوزه صادرات به صورت جدی وارد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان طرح در همه حوزه‌ها از جمله در حوزه عمرانی، گردشگری، شیلات، کشاورزی و نفت وگاز، پتروشیمی و انرژی در دست اقدام داریم که در حال انجام است.


مؤمنی با بیان اینکه ۱۳ میلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز، ​پتروشیمی و انرژی در منطقه آزاد قشم وجود دارد گفت: بخش اعظم این سرمایه گذاری به سرمایه گذار چینی تعلق دارد که با ۶ میلیون تن محصول با ۷ و ۶ دهم میلیارد دلار سرمایه، در سال آینده اجرایی خواهد شد.


وی افزود: پیش بینی شده تا ۳ سال آینده، فاز نخست آن با ۶ میلیون تن محصول و ۹ میلیون متر مکعب گاز مصرفی، به بهره برداری برسد.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص چالش‌ها و مشکلات پیش روی سرمایه گذاری در این منطقه گفت: بیشتر مشکلات مربوط به تامین منابع است.

مومنی با بیان اینکه باید در حوزه صندوق ذخیره ارزی اقداماتی انجام شود افزود: همچنین در حوزه تامین منابع مالی ریالی نیز باید یک سری اقدامات انجام شود.


وی اضافه کرد: اگر این دو مشکل در حوزه ارزی و ریالی حل شود سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌توانند راحت‌تر برای سرمایه گذاری اقدام کنند.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بحث سیستم بانکی بین المللی را یکی دیگر از مشکلات عمده برای اجرای طرح‌ها در این منطقه بیان کرد و گفت: این سیستم بانکی در مناطق آزاد هنوز اجرا نشده و تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکل در حال انجام است.


مومنی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه در بخش انرژی، با اقداماتی که انجام شده حداقل تا ۵ سال آینده و برای طرح‌های موجود مشکل خاصی وجود ندارد.


وی افزود: در زمینه پشتیبانی دریایی، تقریبا اسکله‌ها آماده خدمات رسانی هم برای ورود مواد اولیه و هم برای صادرات محصولات است.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص ارزآوری طرح‌های مربوط به نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی گفت: پیش بینی ما این است که در حوزه درآمد‌های ارزی، می‌توانیم کمک شایانی به کشور کنیم.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر