تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸

احتمال تلف شدن پرندگان میانکاله بر اثر سم بوتولیسم

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی احتمال داد که علت تلف شدن پرندگان در میانکاله بر اثر سم بوتولیسم باشد، که منشا تولید آن احتمالا ریشه گیاهان پوسیده است.
 
اقتصاد24 - صفرعلی ماکنعلی در نشست خبری در پاسخ به اینکه آیا علت تلف شدن چندین هزار پرنده در میانکاله مشخص شده است یا خیر، گفت: براساس گزارشات حدود ۲هزار قطعه پرنده در میانکاله تلف شده‌اند و تیم‌های دامپزشکی در حال بازدید میدانی، نمونه‌برداری و آزمایش هستند.

وی ادامه داد: ابتلا به بیماری نیوکاسل و آنفولانزا منتفی است و احتمال می‌رود سم بوتولیسم باشد. یعنی ریشه گیاهان پوسیده سمی تولید می‌کنند که بسیار کشنده است و ممکن است این موضوع عامل تلف شدن پرندگان باشد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: علت این موضوع ظرف یک هفته آینده مشخص می‌شود که چه نوع سمی بوده، همچنین در کنار آن نیز سایر علت‌ها همچون باکتری و انگل نیز بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما از تجارب گذشته از جمله در منطقه ارس و رفتار پرندگان نشان می‌دهد که تلفات به حدود ۴تا ۵هزار قطعه می‌رسد، گفت: در این منطقه تمام اقدامات دفن بهداشتی انجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد.
 


منشا ویروس کرونا مشخص نیست

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در ادامه به ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: هنوز منبع ویروس کرونای ۲۰۱۹ (۲۰۱۹_n corona) مشخص نشده است و احتمال می‌رود که در ارتباطات با مار و خفاش و سایر آبزیان باشد. از طرفی این ویروس همان ویروس کرونایی است که از قبل وجود داشته و تغییرات آن باعث ایجاد بیماری تنفسی در انسان شده است.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظر