اقتصاد۲۴- عرصه رقابت در سال پیشرو با آمدن کنسولهای نسل جدید و پلتفرمهای جدیدی مثل کلاد گیمینگ و واقعیت مجازی بیش از هر زمان دیگری هیجانانگیز به نظر میرسد و بازار قیاس پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس هم حسابی داغ شده. بخشی از نظرسنجی سالانه کنفرانس توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی را پیشتر در ویجیاتو خواندید، اما حالا میخواهیم کمی آن را برایتان بشکافیم.
مهمترین نکته در این نظرسنجی، اما این است که ۵۴ درصد بازیسازها معتقدند صنعت بازیسازی بعید متحد شود، ولی فقط ۲۱ درصد باور دارند این اتفاق رخ میدهد. فاصله بین این دو رقم به خوبی نشاندهنده نابرابری قدرت میان نیروهای کار و سرمایهگذاران را نشان میدهد که با وجود پشتیبانی زیاد، ولی نیروهای کار اعتقادی به توان خود در ایجاد تغییرات ندارند.
با در نظرگیری این موضوع در ذهن به سراغ کنسولهای نسل بعدی میرویم، مبحثی که برای شرکتکنندگان GDC بسیار جالب است. از همه توسعهدهندهها سه سوال واحد پرسیده شد: بازی قبلیت را روی کدام پلتفرم ساختی، بازی فعلیت را روی کدام پلتفرم میسازی و بازی بعدیت را برای کدام پلتفرم میسازی. نتایج، مثل همیشه، بسیار هیجانانگیز هستند.
فقط توجه داشته باشید که مجموع این عددها بیشتر از ۱۰۰٪ میشود، چون بازیسازها معمولا برای چند پلتفرم بازی میسازند.
پروژههای قبلی:
ایکس باکس وان – ۲۱٪
پلی استیشن ۴ – ۲۴٪
نینتندو سوییچ – ۱۲٪
موبایل – ۴۰٪
پی سی – ۵۰٪
پروژههای فعلی:
ایکس باکس وان – ۲۳٪
ایکس باکس سری ایکس – ۹٪
ایکس کلاود – ۳٪
پلی استیشن ۴ – ۲۵٪
پلی استیشن ۵ – ۱۱٪
نینتندو سوییچ – ۱۷٪
موبایل – ۳۹٪
پی سی – ۵۶٪
پروژه بعدی:
ایکس باکس وان – ۲۰٪
ایکس باکس سری ایکس – ۱۷٪
ایکس کلاود – ۶٪
پلی استیشن ۴ – ۲۰٪
پلی استیشن ۵ – ۲۳٪
پلی استیشن ناو – ۳٪
نینتندو سوییچ – ۱۹٪
گوگل استیدیا – ۸٪
موبایل – ۳۹٪
پی سی – ۵۲٪
اطلاعات بالا را که بشکافیم به دادههای بسیار مهمی میرسیم. پی سی همچنان با قدرت محبوبترین پلتفرم باقی مانده و سوییچ، پلی استیشن و ایکس باکس را با فاصله پشت سرش گذاشته. چیز عجیبی هم نیست. پی سی فراوانترین دستگاه در کل دنیاست و از حضور در جنگ انحصاری کنسولها هم معاف است و خیلی راحتتر میتوان برایش بازی ساخت. موبایل هم به مانند گذشته محبوبیت بالایی دارد و طبیعتا بسیاری از بازیهای ساخته شده برای همه این پلتفرمها مشترک است.
مهمترین نکته در این نظرسنجی، اما این است که ۵۴ درصد بازیسازها معتقدند صنعت بازیسازی بعید متحد شود، ولی فقط ۲۱ درصد باور دارند این اتفاق رخ میدهد. فاصله بین این دو رقم به خوبی نشاندهنده نابرابری قدرت میان نیروهای کار و سرمایهگذاران را نشان میدهد که با وجود پشتیبانی زیاد، ولی نیروهای کار اعتقادی به توان خود در ایجاد تغییرات ندارند.
با در نظرگیری این موضوع در ذهن به سراغ کنسولهای نسل بعدی میرویم، مبحثی که برای شرکتکنندگان GDC بسیار جالب است. از همه توسعهدهندهها سه سوال واحد پرسیده شد: بازی قبلیت را روی کدام پلتفرم ساختی، بازی فعلیت را روی کدام پلتفرم میسازی و بازی بعدیت را برای کدام پلتفرم میسازی. نتایج، مثل همیشه، بسیار هیجانانگیز هستند.
فقط توجه داشته باشید که مجموع این عددها بیشتر از ۱۰۰٪ میشود، چون بازیسازها معمولا برای چند پلتفرم بازی میسازند.
پروژههای قبلی:
ایکس باکس وان – ۲۱٪
پلی استیشن ۴ – ۲۴٪
نینتندو سوییچ – ۱۲٪
موبایل – ۴۰٪
پی سی – ۵۰٪
پروژههای فعلی:
ایکس باکس وان – ۲۳٪
ایکس باکس سری ایکس – ۹٪
ایکس کلاود – ۳٪
پلی استیشن ۴ – ۲۵٪
پلی استیشن ۵ – ۱۱٪
نینتندو سوییچ – ۱۷٪
موبایل – ۳۹٪
پی سی – ۵۶٪
پروژه بعدی:
ایکس باکس وان – ۲۰٪
ایکس باکس سری ایکس – ۱۷٪
ایکس کلاود – ۶٪
پلی استیشن ۴ – ۲۰٪
پلی استیشن ۵ – ۲۳٪
پلی استیشن ناو – ۳٪
نینتندو سوییچ – ۱۹٪
گوگل استیدیا – ۸٪
موبایل – ۳۹٪
پی سی – ۵۲٪
اطلاعات بالا را که بشکافیم به دادههای بسیار مهمی میرسیم. پی سی همچنان با قدرت محبوبترین پلتفرم باقی مانده و سوییچ، پلی استیشن و ایکس باکس را با فاصله پشت سرش گذاشته. چیز عجیبی هم نیست. پی سی فراوانترین دستگاه در کل دنیاست و از حضور در جنگ انحصاری کنسولها هم معاف است و خیلی راحتتر میتوان برایش بازی ساخت. موبایل هم به مانند گذشته محبوبیت بالایی دارد و طبیعتا بسیاری از بازیهای ساخته شده برای همه این پلتفرمها مشترک است.
پلی استیشن ۵
وقتی بحث نسل بعد به میان میآید، بازیسازها مشخصا پلی استیشن ۵ را به ایکس باکس سری ایکس ترجیح میدهد، گرچه فاصله میانشان چندان عمیق نیست. علت این فاصله شاید برای هر بازیسازی یک دلیل متفاوتی باشد، اما فراموش نکنید که توسعهدهندگان ماشینهای تجاری را به حرکت انداختهاند و محبوبیت یک کنسول دلایل احساسی ندارد. اگر یک بازیساز به پلی استیشن ۵ بیشتر از ایکس باکس سری ایکس علاقه داشته باشد، دلیلش این است که فکر میکند روی آن کنسول درآمد بیشتری کسب خواهد کرد. احتمالا فکر میکنند وقتی بازیشان ساخته میشود، تعداد پلی استیشن ۵ موجود در بازار بیشتر از ایکس باکس سری ایکس خواهد بود.
اما چرا چنین فکری میکنند؟ بازیسازها هم مثل مایکروسافت و سونی نمیدانند که فاتح نسل بعد کدام کنسول خواهد بود، اما به وضوح میتوان دید که دوران گذار از کنسولهای نسل هشتم به نسل نهم بسیار نرم و روان است. قابلیت اجرای بازیهای کنسولهای قبلی روی کنسول نسل جدید روی هر دو پلتفرم پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس وجود خواهد داشت، بنابراین مردم خیالشان راحت میشود که اگر یک بازی امروز بخرند بعدا میتوانند روی کنسول بعدیشان هم بازی کنند؛ و البته توسعه همزمان یکسری بازیها برای هر دو نسل. اینطور، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان هم از کار افتاده نمیشوند و برای مدت بیشتری بازی دارند.
ایکس باکس
چرا این مسئله مهم است؟ چون جلوی شروع مجدد دشواری که ابتدای هر نسل شاهدش هستیم را میگیرد. این شروع مجدد میتواند فرصتی باشد تا مصرفکنندگان سرسپردگیشان به کنسول قبلی را فراموش کنند، همان اتفاقی که برای کاربران ایکس باکس ۳۶۰ افتاد وقتی برای نسل جدید پلی استیشن ۴ خریدند. این مسئله در نسل بعد بسیار کمتر رخ خواهد داد، چون رها کردن مایکروسافت و خرید کنسول سونی یا بالعکس به بهای از دست دادن همه بازیهای چند سال اخیر تمام خواهد شد.
پس پلی استیشن ۵ همین حالا یک برتری نسبی دارد، چون تعداد کاربرانی که پلی استیشن ۴ داشتند بسیار بیشتر است و احتمالا همانها به پلی استیشن ۵ هم آپگرید خواهند کرد. این را هم در نظر بگیرید که نبرد بین کنسولها و شرکتها نسل بعد هم احتمالا با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد و در اوج باقی خواهد ماند. الان. اما جنگ بازیها قویتر از جنگ کنسولها دنبال میشود و این نبرد به خصوص را فعلا سونی باخته.
منبع: دیجیاتو