تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
مرکز مطالعه ریسک‌های سیاسی ـ اقتصادی «اوراسیا» گزارش داد؛

بزرگ‌ترین ریسک‌های اقتصادی سال 2020

«یاهو فاینانس» در مقاله‌ای به 9 ریسک مهم اقتصادی سال 2020 اشاره کرد که مرکز مطالعه ریسک‌های سیاسی ـ اقتصادی «اوراسیا» در گزارشی آنها را برشمرده‌ است.

اقتصاد 24 ـ گروه « اوراسیا » درگزارش خود نوشته است: تنش‌های ژئوپلیتیکی از خاورمیانه تا آسیا و آمریکا رو به افزایش بوده و سال 2020 را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ایان برمر و کلیف کوپچان در گزارش اخیر خود به "بزرگ‌ترین ریسک‌های 2020" پرداختند و هشدار دادند که سال پیش رو مشکل‌آفرین خواهد بود.

ریسک 1: بی‌ثبات‌ترین سال سیاست‌ها در آمریکا

آمریکا علاوه بر سیاست‌های حمایت‌گرایی و شعله‌ورتر کردن تنش‌های تجاری، از داخل نیز بیش از پیش در حال قطبی‌ شدن است و این خود با توجه به استیضاح دونالد ترامپ بر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تاثیرگذار خواهد بود. این بدترین وضعیت سیاسی پیش روی یک انتخابات ملی پس از ناکامی انتخابات در سال 1876 در آمریکا خواهد بود.

ریسک 2: آمریکا، چین و "دیوار مجازی برلین"

نویسندگان این گزارش معتقد هستند كه روابط پر تنش آمریكا و چین ممكن است "تاثیرات ژئوپلیتیك منفی بر تجارت جهانی" بگذارد و شکاف ساختارهای سیاسی این دو کشور را گسترش دهد. برخی از افزایش کشمکش‌ها میان این دو قدرت اقتصادی جهان به عنوان "دیوار مجازی برلین" یاد می‌کنند.

ریسک 3: شرکت‌های چندملیتی قدرت چندانی ندارند

گروه «اوراسیا» در گزارش خود می نویسد: "زمانی تصور می‌شد شرکت‌های چند ملیتی (MNCs) قهرمان تجارت جهانی هستند و می‌توانند شکاف میان دولت‌ها را در حوزه‌هایی مانند تغییرات آب‌وهوایی و فقر کم کنند. با وجود اینکه شرکت‌های بین‌المللی بیش از 50 درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند و یک چهارم اشتغال جهان را در دست دارند، اما در عمل نتوانسته‌اند "بازیگران سیاسی اثرگذار" باشند.

ریسک 4: بحران هند خراب تر می شود

تشدید تنش‌های اجتماعی و فرقه‌ای در هند در کنار سیاست‌های خارجی و مشکلات اقتصادی خود یک نگرانی جهانی است.

ریسک 5: موضع قاطعانه اروپا

نویسندگان گزارش «اوراسیا» استدلال می‌كنند كه قاطعیت اتحادیه اروپا در تلاش برای پیروی از توافق تغییرات آب‌وهوایی یا سرکوب غول‌های فناوری آمریکای شمالی می‌تواند آمریکا را اذیت کند. آنها همچنین هشدار دادند در صورتی که اروپا به این رویه ادامه دهد، ممکن است آمریکا مقابله به مثل کند.

ریسک 6: تغییرات آب‌وهوایی

دولت‌ها در تلاش هستند تا توافق‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی را دنبال کنند اما با افزایش فشار فعالان آب‌وهوایی بر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها ممکن است ناآرامی‌ها تشدید شده و روند عادی مختل شود.

ریسک 7: خاورمیانه ناپایدارتر

گروه «اوراسیا» پیش‌بینی می‌کند که عدم موفقیت سیاست‌های خارجی آمریکا در ایران، عراق و سوریه، ریسک منطقه را در سال جاری افزایش خواهد داد و نظم سیاسی و اقتصادی‌اش شکننده خواهد شد.

ریسک 8: دردسر آمریکای لاتین

خشم عمومی از آرژانتین تا اکوادور به دلیل فساد و خدمات عمومی کیفیت پایین درحال خروش است که خود "خطر بی‌ثباتی سیاسی را در سطح منطقه افزایش می‌دهد". این در حالی است که طبقه متوسط جدید و آسیب‌پذیر هزینه بیشتری برای خدمات اجتماعی می‌پردازند و جوامع آمریکای لاتین به شدت قطبی شده‌اند.

ریسک 9: اردوغان در ترکیه

رجب طیب اردوغان، اکنون از کاهش محبوبیت رنج می‌برد که رفتارهای تحریک‌آمیز او و رویارویی با منتقدین خارجی و داخلی می‌تواند به اقتصاد شکننده ترکیه آسیب بزند.

همانطور که ایان برمر و کلیف کوپچان همچنین در گزارش خود نوشتند، با وجود اینکه تقریباً یک دهه با سطح رو به رشد ریسک‌های ژئوپلیتیکی زندگی کردیم، اما هیچگاه بحران بین‌المللی به معنای واقعی نداشتیم، اما اکنون شرایط کاملا برعکس شده است.

مترجم: فرزانه اسکندریان
منبع: یاهوفاینانس

 

ارسال نظر