تاریخ انتشار: ۰۷:۰۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

شرط پایداری قیمت خودرو/ خودروسازان با واگذاری شرکت‌های اقماری خود بدهی‌هایشان را صاف کنند

علیزاده گفت: با روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند سالانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند. چنانچه بتوانیم این رقم را به یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه افزایش دهیم در آن صورت می‌توانیم عرضه و تقاضا را برابر کنیم و ثبات نسبتاً پایداری در بازار خودرو را خواهیم داشت.

 

اقتصاد ۲۴- در ایام منتهی به سال و به ویژه قبل از عید، مردم این دغدغه را دارند که قیمت کالا به‌ویژه خودرو افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از کارشناسان و مسئولان، دلیل افزایش قیمت‌ها را بالا رفتن تقاضا عنوان می‌کنند.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان نیز از مصوبه شورای پول و اعتبار برای اختصاص پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خودروسازان خبر داده و گفته است پرداخت این تسهیلات در مراحل نهایی است. با این حال این پرسش مطرح است که آیا خودروسازان که طی چند سال اخیر با مشکلات زیادی مواجه هستند می‌توانند قیمت‌ها را در ایام قبل و بعد از عید کنترل کنند یا خیر؟

رضا علیزاده، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: حدوداً سه ماه پیش با خودروسازان جلسه‌ای تشکیل دادیم و در آن جلسه از آن‌ها سوال کردیم که برای اینکه شب عید بتوانید به تولیدات خود ادامه داده و قیمت‌ها را در تراز قیمت پاییز نگه دارید به چه تمهیداتی نیاز دارید تا بدین طریق بتوانیم قیمت‌ها را در بازار کنترل کنیم؟

وی ادامه داد: درخواستی که خودروسازان از ما داشتند این بود که تمهیداتی در قالب تامین نقدی در اختیارشان قرار داده شود که در این صورت سعی می‌کنند سقف تولید در ایام سال، پایین نیاید و مانع بالا رفتن قیمت‌ها در ایام عید شوند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: پس از این جلسه در کمیسیون صنایع کارگروهی متشکل از مدیران بانک مرکزی، شورای عالی رقابت و خودروسازان تشکیل دادیم که هدف از تشکیل این جلسه تامین اعتبار برای خودروسازان بود تا در ایام منتهی به پایان سال گرفتار مشکلات مالی نشوند و تیراژ تولید نیز پایین نیاید.

علیزاده تصریح کرد: با روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند سالانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند. چنانچه بتوانیم این رقم را به یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه افزایش دهیم در آن صورت می‌توانیم عرضه و تقاضا را برابر کنیم و ثبات نسبتاً پایداری در بازار خودرو را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حداقل حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کمبود عرضه در سال داریم افزود: خودروسازان باید به‌منظور سرمایه در گردش و هم برای تقویت کار خود و قطعه‌سازان به‌نحوی بدهی خود به این صنعت را بپردازد تا قطعه‌سازان نیز بتوانند موارد مصرفی مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند.

نماینده ورزقان در مجلس از سیستم پیش فروش خودرو‌ها اعلام نارضایتی کرد و اظهار داشت: در حال حاضر فروش فوری به‌نحوی است که مردم عادی نمی‌توانند به‌راحتی ثبت‌نام کنند و حتی نمی‌توانند وارد سایت شوند و گزارش‎هایی که به‌دست ما می‌رسد حاکی از این است که سوداگران و افراد فرصت‌طلب به طرق مختلف از این فرصت استفاده کرده و مردم از این وضعیت سودی نمی‌برند و همه از این بی‌نظمی در روند ثبت‌نام گلایه‌مند هستند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: خودروسازان باید شرکت‌های اقماری خود را یک به یک واگذار کنند تا بتوانند از این محل، تامین نقدینگی کرده و بدهی‌های خود را تسویه کنند. اگر خودروسازی‌ها به بخش خصوصی واگذار شود در این صورت رقابت شکل گرفته و کیفیت محصولات ارتقاء یافته و قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.

 

ارسال نظر