اقتصاد۲۴- شرکت رنو هم که با مدل مگان در کلاس کامپکتها حضور دارد، اخیرا با رونمایی از نسخه فیس لیفت این خودرو سعی کرده خونی تازه در رگهای محصول پرفروش خود تزریق کند.
از لحاظ ظاهری فیس لیفت رنو مگان متحمل تغییراتی در جلوپنجره، سپر و ورودیهای هوا شده و در تریمهای بالاتر یک قطعه کرومی در مجاورت چراغ مه شکن دیده میشود. این چراغ و چراغهای اصلی از نوع LED بوده و در مقایسه با نمونههای هالوژنی تا ۳۰ درصد دید راننده را ارتقا میدهند. بازنگری جزئی در گرافیک چراغهای جلو و عقب، رینگهای ۱۶ اینچی آلیاژی با طراحی جدید و امکان سفارش سه رنگ خاکستری هایلند، خاکستری بالتیک و مسی سولار از دیگر ویژگیهای ظاهری مگان فیس لیفت به شمار میروند.
در داخل کابین مگان ۲۰۲۰ نمایشگر ۱۰.۲ اینچی حاضر در پشت فرمان و نمایشگر لمسی ۹.۳ اینچی مربوط به سیستم اینفوتینمنت حس و حالی کاملا مدرن پدید آورده اند. هر دوی این نمایشگرها توانایی ارایه اطلاعات سیستم مسیریاب را دارا بوده و قادر هستند با تلفن همراه راننده یکپارچه شوند.
مهندسین رنو در چینش اجزای کنسول میانی نیز بازنگری کرده اند تا ارگونومی کابین بهبود یابد. در تریمهای بالاتر، آینه عقب معمولی جای خود را به نمونه الکترو-کرومی بدون قاب داده و صندلی دستی راننده با نمونه برقی جایگزین میشود. در این تریمها امکان انتخاب نوع روکش نیز برای خریداران وجود دارد.
به منظور اینکه فیس لیفت رنو مگان حرفهای زیادی برای گفتن در برابر رقبا داشته باشد، فرانسویها سیستمهای کمکی بیشتری را به این نسخه افزوده اند. دستیار حرکت در ترافیک سنگین که در حقیقت یک سیستم مبتنی بر فناوری خودران سطح ۲ است، یکی از این موارد به شمار میرود. این سیستم تا حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت قابل استفاده بوده و با هدف تسهیل رانندگیهای روزمره توسعه یافته است.
برای نخستین بار رنو مگان با پیشرانه هیبریدی شارژی (plug in) راهی بازار خواهد شد. این پیشرانه از ترکیب یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی و دو موتور برقی به وجود آمده و میتواند در مجموع ۱۵۸ اسب بخار قدرت تولید کند. نیروی تولیدی این پیشرانه از طریق گیربکس چند حالته بدون کلاچ که تعویضهای بهینه تری دارد، به چرخها ارسال میشود.
با تکیه بر پک باتری ۹.۸ کیلووات ساعتی، نسخه هیبریدی شارژی رنو مگان ۲۰۲۰ توانایی پیمایش ۵۰ کیلومتر مسافت در حالت تمام برقی (بر اساس استاندارد WLTP) را دارد. در صورت حرکت در این حالت، حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۵ کیلومتر در ساعت میرسد. چنانچه حالت تمام الکتریکی در مسیرهای شهری و با سرعت کم به کار گرفته شود، برد حرکتی خودرو به ۶۵ کیلومتر افزایش پیدا میکند. رنو مدعی است نسخه هیبریدی شارژی مگان ۲۰۲۰ به ازای هر کیلومتر ۴۰ گرم دی اکسید کربن از خود بر جای میگذارد.
به گفته خودروساز فرانسوی پیشرانه هیبریدی شارژی در ابتدا برای تامین نیروی نسخه استیشن مگان به کار گرفته خواهد شد، ضمن اینکه مدلهای مجهز به این پیشرانه حامل پسوند E-Tech خواهند بود.
رنو مگان ۲۰۲۰ با طیف گستردهای از موتورهای بنزینی و دیزلی قابل انتخاب خواهد بود. این موتورها عبارتند از:
موتور بنزینی ۱.۳ لیتری TCe با ۱۰۰، ۱۱۵، ۱۴۰ و ۱۶۰ اسب بخار قدرت (در چهار نسخه متفاوت)
موتور بنزینی ۱ لیتری TCe با ۱۲۰ اسب بخار قدرت
موتور دیزلی ۱.۵ لیتری Blue dCi با ۹۵ و ۱۱۵ اسب بخار قدرت
بد نیست اشاره کنیم در تریمهای پایین رده گیربکس شش سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. در تریمهای بالا رده این کار به نمونه هفت سرعته دو کلاچه محول میشود.
با تصمیم رنو نسخه جدید RS Line جایگزین سری GT Line شده؛ این نسخه برای کسانی توسعه یافته که توانایی خرید مدل پرچمدار RS را ندارند، اما در عین حال میخواهند سوار مگانی با ظاهر مشابه شوند. تیغههای اقتباس شده از خودروهای فرمول یک، جلو پنجره مشبک لانه زنبوری، رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی، دو خروجی اگزوز، صندلیهای جلوی اسپرت، فرمان با روکش چرمی و نشان RS، پدالهای آلومینیومی برخی از مشخصات مگان RS Line هستند.
اما پرچمدار خانواده مگان ۲۰۲۰ یعنی نسخه RS نیروی خود را از موتوری با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دریافت میکند. البته این میزان گشتاور برای زمانی است که خودرو به گیربکس دو کلاچه مجهز شده باشد، در صورت سفارش مگان RS با گیربکس دستی، گشتاور به اندازه ۲۰ واحد کاهش مییابد.
موتور بنزینی ۱.۳ لیتری TCe با ۱۰۰، ۱۱۵، ۱۴۰ و ۱۶۰ اسب بخار قدرت (در چهار نسخه متفاوت)
موتور بنزینی ۱ لیتری TCe با ۱۲۰ اسب بخار قدرت
موتور دیزلی ۱.۵ لیتری Blue dCi با ۹۵ و ۱۱۵ اسب بخار قدرت
بد نیست اشاره کنیم در تریمهای پایین رده گیربکس شش سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. در تریمهای بالا رده این کار به نمونه هفت سرعته دو کلاچه محول میشود.
با تصمیم رنو نسخه جدید RS Line جایگزین سری GT Line شده؛ این نسخه برای کسانی توسعه یافته که توانایی خرید مدل پرچمدار RS را ندارند، اما در عین حال میخواهند سوار مگانی با ظاهر مشابه شوند. تیغههای اقتباس شده از خودروهای فرمول یک، جلو پنجره مشبک لانه زنبوری، رینگهای ۱۷ یا ۱۸ اینچی، دو خروجی اگزوز، صندلیهای جلوی اسپرت، فرمان با روکش چرمی و نشان RS، پدالهای آلومینیومی برخی از مشخصات مگان RS Line هستند.
اما پرچمدار خانواده مگان ۲۰۲۰ یعنی نسخه RS نیروی خود را از موتوری با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دریافت میکند. البته این میزان گشتاور برای زمانی است که خودرو به گیربکس دو کلاچه مجهز شده باشد، در صورت سفارش مگان RS با گیربکس دستی، گشتاور به اندازه ۲۰ واحد کاهش مییابد.
نکته جالب اینکه سیستم اگزوز مگان RS اینک به یک سوپاپ مکانیکی مجهز شده که به وسیله آن راننده میتواند تغییراتی را در صدای خودرو ایجاد کند.
گفتنی است نسخه RS Trophy که به لحاظ تعلیق و هندلینگ ارتقا یافته از همین پیشرانه سود برده و با فاکتورهایی، چون چراغ LED اسپرت، آنتن کوسه ای، شیشه دودی عقب و روکش آلکانترای کابین از نسخه استاندارد RS تمایز پیدا میکند.
درباره قیمت نسخههای مختلف فیس لیفت مگان فعلا جزئیاتی منتشر نشده است. شرکت رنو از تابستان پیش رو عرضه این نسخه به بازار اروپا را آغاز خواهد کرد.
منبع: دیجیاتو