تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

ویروس کرونا آغاز جنگ در جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا

بسته شدن درب‌های چین به روی دنیا نه تنها به اقتصاد این کشور لطمات سنگینی وارد کرده که حتی ابرشرکت‌هایی مانند اپل را نیز با کاهش شدید فروش در چین مواجه کرده بطوری که اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد.
 
اقتصاد۲۴- شرایط در شهر ووهان چین همچنان بحرانی ست. ووهان نهمین شهر چین به لحاظ تولیدات اقتصادی است، هواپیمایی ماهان همچنان بطور نامحسوس پرواز هایش را به این شهر افزایش داده و دلیل این امر نسبتا ساده است، ولی در این میان هیاهوی ترس از ویروس کرونا آن هم به شهری که قرنطینه شده در داخل و خارج ادامه دارد. اما راه کار چیست؟

دولت در تلاش است تا ایرانیان و علی الخصوص دانشجویان ایرانی ساکن این ابر شهر با تولید ناخالص ۲۲۴ میلیارد دلاری را به ایران بازگرداند. طی سالیان اخیر چین به متحدی استراتژیک برای ایران تبدیل شده و تقریبا نیمی از مبادلات خارجی کشور با چین است.

رشد اقتصادی چین طی سال مالی جاری حدود ۶ درصد قلمداد می‌شد که وقوع این پدیده ترسناک احتمال می‌رود این نرخ رشد را تا ۲ الی ۳ درصد کاهش دهد که این مسئله خود به شایعات مرتبط با جنگ بیولوژیک آمریکا با این کشور به شدت دامن می‌زند.

بسته شدن درب‌های چین به روی دنیا نه تنها به اقتصاد این کشور لطمات سنگینی وارد کرده که حتی ابرشرکت‌هایی مانند اپل را نیز با کاهش شدید فروش در چین مواجه کرده بطوری که اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد تمام نمایندگی هایش در چین را تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌کند، این یعنی افت شدید سهام اپل در تالار‌های بورسی.

از آنجا که تحلیل گران اقتصادی سرتاسر دنیا با توجه به شاخص‌های بورسی و از روی روند رشد و شکل گیری حباب‌های بورسی یک بحران تراژیک دیگر را در دنیای اقتصاد پیش بینی می‌کنند، جلوگیری از رشد اقتصادی چین به دامنه افزایش بدهکاری‌های عظیم دولت آمریکا کمک خواهد کرد.

در این میان ایران با چالش سنگین تحریم‌های یکجانبه آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند و این شرایط با وجود تهدید بالقوه‌ای که دارد یک افق روشن در دور زدن‌های تحریم‌ها را برای ایران بازکرده و مسئولین پیرو عده‌ای که در این مقابله بدان‌ها اشاره شد بدین امر اشراف کامل دارند. لازم است تا هیاهو‌های کاذب رسانه‌ای را به حداقل رسانیده تا بتوان از پش این جنگ در جنگ اقتصادی در جهان سرافراز بیرون آمد.
 
منبع: خط بازار
ارسال نظر