تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

چگونه هوش مصنوعی به بهبود کیفیت تصویر فیلمی ۱۲۴ ساله کمک کرد؟

با انتشار نسخه‌ی باکیفیت ۴K یکی از نخستین فیلم‌های سیاه‌و‌سفید صامت سینما در یوتیوب، این پرسش مطرح شده است که بهبود کیفیت تصاویر پیکسلی دقیقا چگونه انجام می‌شود؟
 
اقتصاد۲۴- وقتی فیلم کوتاه صامت ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه لسیوته در سال ۱۸۹۶ به‌نمایش درآمد، برخی تماشاگران با تصور اینکه قطار از پرده خارج خواهد شد، به‌محض نزدیک‌شدن آن به دوربین، از سالن فرار کردند.
 
این واکنش آن‌ها باتوجه‌به وضوح تصویر پایین فیلم اصلی غیرواقع‌بینانه بود. خوشبختانه آن سینمادوستان وحشت‌زده هرگز فرصت پیدا نکردند نسخه‌ای تازه از فیلم یادشده را تماشا کنند که کیفیتش با کمک هوش مصنوعی بهبود یافته است؛ وگرنه به‌طور حتم عنان از کف می‌دادند.

دنیس شیریاف، یوتیوبر معروف و منتشرکننده‌ی نسخه‌ی تازه‌ی فیلم «ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه قطار لسیونته»، از دو برنامه‌ی بهبود‌دهنده‌ی تصویر (Upscaler) به‌نام‌های DAIN و Gigapixel AI استفاده کرد تا فیلم اصلی را به کلیپی با وضوح تصویر ۴K و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه تبدیل کند.
 
به‌نقل از وب‌سایت توپاز لبز سازنده‌ی گیگاپیکسل، این برنامه از الگوریتم درون‌یابی اختصاصی بهره می‌گیرد که با تجزیه‌و‌تحلیل تصویر، جزئیات و ساختار‌ها را شناسایی و آن را تکمیل می‌کند.
 
 
درواقع، این شرکت به هوش مصنوعی یاد داده است حتی اگر تصاویر به‌اندازه‌ی ۶۰۰ درصد بزرگ شده باشند، آن‌ها را به‌دقت شفاف و واضح کند. درمقابل، DAIN فریم‌های اضافی را حدس می‌زند و آن‌ها را بین فریم‌های اصلی یک کلیپ ویدئویی موجود وارد می‌کند.
 
این راهکار مشابه همان ویژگی هموارسازی تصویر در تلویزیون‌های ۴K است که جز عده‌ای معدود هیچ‌کس از آن استفاده نمی‌کند. با‌این‌حال، این ویژگی در مورد اخیر فریم‌های کافی را به فیلم افزوده است تا نرخ حرکت آن را به ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه افزایش دهد.
 
 
منبع: زومیت
ارسال نظر