اقتصاد ۲۴ - دکتر محمد، ولی روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پنل معرفی امکانات و فرصتها در مناطق آزاد این همایش با بیان تحلیلی از سازوکارهای بهره گیری حداکثری عضویت کشورمان در پیمانهای بین المللی، به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تصریح کرد که اجرایی کردن و استفاده از این اتحادیه اقتصادی باید اولویت کاری کشور باشد.
وی راهکار عملیاتی کردن توافقنامه فوق را دارای دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری عنوان کرد و افزود: در حوزه سخت افزاری اقدامات این منطقه را میتوان مشتمل بر تکمیل زیرساختهایی همچون مجتمع بندری کاسپین، اتصال این منطقه به شبکه ریل سراسری، ایجاد انبارهای مختلف نگهداری کالا، بهرهبرداری از مرکز نمایشگاهی و بورس کالا، افزایش ظرفیت و تنوع بخشی به سبد کالایی تولیدی بخش خصوصی منطقه، توسعه فعالیت شرکتهای حوزه حمل و نقل بین المللی و مدیریت صادرات اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، بخش نرمافزاری را مهمترین عامل در اجرایی کردن و بهره برداری حداکثری از توافقنامه با اوراسیا ارزیابی نمود و گفت: تصویب قوانین مناسب و منطبق با توافقنامههای بین المللی کشورمان و ثبات قوانین مهمترین موضوع در این فرآیند است، بحدیکه اگر در این مسیر اقدام بایستهای انجام ندهیم در آینده با مشکلات عدیدهای مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در خصوص مزایا و معافیتهای قانونی مناطق آزاد، تاکید کرد، درصورت تداوم چنین موضوعاتی، زمینه بی ثباتی در مسیر جذب سرمایه گذاران پدید میآید، در نتیجه از کسب دستاوردهای حداکثری از چنین پیمانهایی محروم میشویم.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با ارائه تحلیلی از ظرفیتهای صادراتی جدیدی که از قبل اجرایی شدن توافقنامه اوراسیا نصیب تولید و صادرکنندگان کشورمان میشود، به بیان شاخصهای تجاری و مبادلات اقتصادی اعضای اتحادیه مزبور پرداخت و افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوانِ تنها منطقه آزاد شمال کشور قابلیت تبدیل شدن به هاب لجستیک، تولید، مبادلات تجاری و مالی در ارتباط با اوراسیا را دارا میباشد، ظرفیتهایی که در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
وی با اشاره به ایجاد کریدور چین، قزاقستان، ایران که با محوریت این منطقه ایجاد و تاکنون بالغ بر ۵۰ فروند کشتی در این مسیر تردد داشته، تمایل کشور چین برای افزایش مبادلات ریلی خود با اروپا و کشورهای منطقه را فرصت خوبی برای بهرهبرداری از این ظرفیت جدید ارزیابی کرد و افزود: از سوی دیگر براساس شاخصهای پدافند غیر عامل، اضافه کردن مسیر ترانزیتی جدید برای مبادلات کالایی کشور، مسیرهای مبادله کالایی کشور را تنوع بخشیده و ضریب امنیت اقتصادی را تضمین میکند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به تشریح جایگاه منطقه متبوع خود در کریدور شمال-جنوب پرداخت و بابیان اینکه با تلاشهای این منطقه نخستین محموله در این کریدور تا بندر آستراخان ترانزیت شده که با استقبال روسها مواجه شد، گفت: رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی بهره گیری صرف از منافع ناشی از اخذ عوارض نیست بلکه هدف ما جذب سرمایه گذاران تولیدی است که محصولات خود را در مسیر حمل میکنند.
وی با اشاره به نقش واصل منطقه آزاد انزلی در چارچوب دو کریدور فوق و قرار گرفتن کشورهای قزاقستان و روسیه در این کریدورها و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اضافه کرد: علاوه بر ظرفیتهای زیرساختی موجود و در حال احداث، آمادگی خود را جهت جذب سرمایهگذار در زمینههای مختلف تولیدی، صنعتی و اقتصادی اعلام میکنیم که راه اندازی خطوط کشتیرانی لاینر، اسکلههای سرپوشیده جهت خدمات دهی در هر شرایط آب و هوایی به کالاهایی، چون غلات و..، ساخت اسکلههای جنرال کارگو، شیپ یارد، انبارهای مسقف و فله مایع، سیلوی غلات جدید، به منظور افزایش ظرفیتهای بهره گیری کشورمان از منافع عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از برنامههای سازمان برای جذب سرمایه گذار در بندر کاسپین است.
گفتنی است که علاوه بر رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، اعضای هیات مدیره و معاونین اقتصادی و سرمایه گذاری و معاون بندری و حوزه خزر سازمان به همراه مدیران مرتبط این معاونتها در این همایش حضور داشتند
وی راهکار عملیاتی کردن توافقنامه فوق را دارای دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری عنوان کرد و افزود: در حوزه سخت افزاری اقدامات این منطقه را میتوان مشتمل بر تکمیل زیرساختهایی همچون مجتمع بندری کاسپین، اتصال این منطقه به شبکه ریل سراسری، ایجاد انبارهای مختلف نگهداری کالا، بهرهبرداری از مرکز نمایشگاهی و بورس کالا، افزایش ظرفیت و تنوع بخشی به سبد کالایی تولیدی بخش خصوصی منطقه، توسعه فعالیت شرکتهای حوزه حمل و نقل بین المللی و مدیریت صادرات اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، بخش نرمافزاری را مهمترین عامل در اجرایی کردن و بهره برداری حداکثری از توافقنامه با اوراسیا ارزیابی نمود و گفت: تصویب قوانین مناسب و منطبق با توافقنامههای بین المللی کشورمان و ثبات قوانین مهمترین موضوع در این فرآیند است، بحدیکه اگر در این مسیر اقدام بایستهای انجام ندهیم در آینده با مشکلات عدیدهای مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در خصوص مزایا و معافیتهای قانونی مناطق آزاد، تاکید کرد، درصورت تداوم چنین موضوعاتی، زمینه بی ثباتی در مسیر جذب سرمایه گذاران پدید میآید، در نتیجه از کسب دستاوردهای حداکثری از چنین پیمانهایی محروم میشویم.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با ارائه تحلیلی از ظرفیتهای صادراتی جدیدی که از قبل اجرایی شدن توافقنامه اوراسیا نصیب تولید و صادرکنندگان کشورمان میشود، به بیان شاخصهای تجاری و مبادلات اقتصادی اعضای اتحادیه مزبور پرداخت و افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوانِ تنها منطقه آزاد شمال کشور قابلیت تبدیل شدن به هاب لجستیک، تولید، مبادلات تجاری و مالی در ارتباط با اوراسیا را دارا میباشد، ظرفیتهایی که در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
وی با اشاره به ایجاد کریدور چین، قزاقستان، ایران که با محوریت این منطقه ایجاد و تاکنون بالغ بر ۵۰ فروند کشتی در این مسیر تردد داشته، تمایل کشور چین برای افزایش مبادلات ریلی خود با اروپا و کشورهای منطقه را فرصت خوبی برای بهرهبرداری از این ظرفیت جدید ارزیابی کرد و افزود: از سوی دیگر براساس شاخصهای پدافند غیر عامل، اضافه کردن مسیر ترانزیتی جدید برای مبادلات کالایی کشور، مسیرهای مبادله کالایی کشور را تنوع بخشیده و ضریب امنیت اقتصادی را تضمین میکند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به تشریح جایگاه منطقه متبوع خود در کریدور شمال-جنوب پرداخت و بابیان اینکه با تلاشهای این منطقه نخستین محموله در این کریدور تا بندر آستراخان ترانزیت شده که با استقبال روسها مواجه شد، گفت: رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی بهره گیری صرف از منافع ناشی از اخذ عوارض نیست بلکه هدف ما جذب سرمایه گذاران تولیدی است که محصولات خود را در مسیر حمل میکنند.
وی با اشاره به نقش واصل منطقه آزاد انزلی در چارچوب دو کریدور فوق و قرار گرفتن کشورهای قزاقستان و روسیه در این کریدورها و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اضافه کرد: علاوه بر ظرفیتهای زیرساختی موجود و در حال احداث، آمادگی خود را جهت جذب سرمایهگذار در زمینههای مختلف تولیدی، صنعتی و اقتصادی اعلام میکنیم که راه اندازی خطوط کشتیرانی لاینر، اسکلههای سرپوشیده جهت خدمات دهی در هر شرایط آب و هوایی به کالاهایی، چون غلات و..، ساخت اسکلههای جنرال کارگو، شیپ یارد، انبارهای مسقف و فله مایع، سیلوی غلات جدید، به منظور افزایش ظرفیتهای بهره گیری کشورمان از منافع عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از برنامههای سازمان برای جذب سرمایه گذار در بندر کاسپین است.
گفتنی است که علاوه بر رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، اعضای هیات مدیره و معاونین اقتصادی و سرمایه گذاری و معاون بندری و حوزه خزر سازمان به همراه مدیران مرتبط این معاونتها در این همایش حضور داشتند
منبع: منطقه آزاد انزلی