تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

شیائومی و ریلمی؛ دو کمپانی که در کپی‌کاری با هم رقابت دارند

اگر تاکنون به کپی‌کاری‌های کمپانی‌های چینی از همتایان خود باور نداشته‌اید، داستانی جذاب برایتان آماده کرده‌ایم. شیائومی و ریلمی که دو رقیب بزرگ در بازار هند به شمار می‌آیند، اخیراً سر این که کدام کمپانی از روی دست دیگر تقلب می‌کند با یکدیگر درگیر شده‌اند.
 
اقتصاد۲۴-کمپانی شیائومی می‌گوید ریلمی با وقاحت تمام از استراتژی‌های بازاریابی و طراحی محصولات، کپی برداری می‌کند در حالی که کمپانی ریلمی می‌گوید شیائومی در جایگاهی قرار ندارد که این کمپانی را متهم کند، زیرا خود مانند کاغذ کاربنی برای اپل است که از رقابت می‌ترسد.

با نگاهی به سابقه این دو کمپانی می‌توان دید که هر دو حق دارند یکدیگر را کپی‌کار بنامند. اما چرا هر دو کپی‌کار هستند؟

کپی‌کاری شیائومی

شیائومی بار‌ها ثابت کرده است که در کپی محصولات اپل، ید طولایی دارد و در این راه از هیچ کس هم خجالت نمی‌کشد. برای مثال می‌توان به شیائومی Mi Pad اشاره کرد که اگر برند رنگارنگ این کمپانی را از روی قاب پشتی آن حذف کنید، تمایز آن از آیپد مینی کاری غیر ممکن است. شباهت‌ها در قاب جلویی نیز بیداد می‌کنند و حتی جایگذاری دوربین سلفی، ابعاد حاشیه‌های دور نمایشگر، جای میکروفون‌ها و حتی ابعاد نمایشگر (۷.۹ اینچ) نیز دقیقا مشابه آیپد مینی است.



این رویه در طراحی می‌باکس نیز ادامه داده شد و تفاوت آن با اپل تی وی را از چند سانتی متری نیز نمی‌توان تشخیص داد. از آن جالب‌تر، طراحی می‌واچ است که اگر انحنای اپل واچ را از بین ببرید، به محصول شیائومی می‌رسید. جایگاه دیجیتال کراون، دکمه کناری و میکروفون همگی با دقت و وسواس خاصی از روی محصول اپل کپی شده‌اند. اما اوج شاهکار شیائومی را می‌توان در طراحی گوشی می ۸ دید که آنقدر با آیفون X شباهت داشت که صدای خبرنگاران و سایت‌های خبری را نیز درآورد.


با این حال می‌توان طراحی سری می‌میکس را نوآوری کمپانی چینی در نظر گرفت، زیرا این طراحی به نوعی روند ارائه گوش‌های هوشمند بدون حاشیه را آغاز کرد. در هر صورت این شیائومی، بر حق «اپل چین» است.

کپی‌کاری ریلمی



این کمپانی نیز کار خود را با کپی‌کاری از اپل شروع کرد، اما خیلی زود متوجه شد که نباید راهی که تازه آسفالت شده را دوباره آسفالت کرد. در نتیجه ریلمی کپی‌کاری از اپل را کنار گذاشت و یک راست به سراغ کمپانی شیائومی و برند ردمی رفت. این کمپانی ریلمی بادز ایر پرو را از شیائومی بادز پرو کپی کرده بود که خود از ایرپاد کپی شده است. همچنین برند ریلمی سعی دارد تا وارد بازار گجت‌های سلامتی ارزان بشود؛ بازاری که منحصرا در اختیار می‌بند شیائومی است.

گوشی‌های هوشمند این کمپانی، اما داستانی دیگر دارند. برای مثال گوشی‌های ریلمی C۲، ریلمی ۵ و ریلمی ۵ پرو دقیقا بازه قیمتی گوشی‌های سری ردمی A، ردمی و ردمی نوت پرو را هدف قرار داده‌اند. ولی داستان از این هم جذاب‌تر می‌شود. ردمی در هند با نام «Dash ka Smartphone» یا گوشی هوشمند هند بازاریابی می‌شود در حالی که ریلمی با نام «Dash Ka Real Choice» یا انتخاب واقعی هند سعی دارد بازار را به دست بگیرد.


ریلمی به مشخصات ردمی نیز رحم نکرده و پیکربندی گوشی‌های خود را مشابه برند شیائومی انتخاب کرده است. برای مثال اگر به مشخصات ریلمی X۵۰، ۵G نگاهی بیندازید، به جز ظرفیت باتری و دوربین ۸ مگاپیکسلی تله فوتو، جزء به جزء آن با گوشی ردمی K۳۰، ۵G برابر است؛ یعنی واقعا جزء به جزء. دوربین ۴ گانه؟ یکسان. نمایشگر و رزولوشن؟ یکسان. چیپست و رم؟ یکسان. ریلمی حتی محض رضای خدا به رنگ‌بندی نیز رحم نکرده و آن را نیز مشابه ردمی و شیائومی انتخاب کرده است.

در آخر چه کسی کپی‌کار است؟

در هر صورت می‌توان گفت که هر دو کمپانی مورد بحث، کپی‌کار هستند و در هیچ‌کدام نمی‌توان نشانی از اصالت را دید؛ ولی این که از کپی‌کار، کپی کنید، داستانی است که تنها ریلمی می‌تواند از پس آن براید و تا روزی که کمپانی دیگری از ریلمی کپی نکند، لقب کپی‌کار برتر قرن را با خود یدک خواهد کشید.
 
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر