اقتصاد ۲۴- امیر خلبان عزیز نصیرزاده با تبریک دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با تأکید بر اینکه ناوگان هوایی ما فرسوده نیست، گفت: اگر چنین باشد هواپیماها قادر به پرواز نخواهند بود در حالی که هواپیماهای ما همیشه آماده پرواز هستند.
وی افزود: هواپیماهایی را که در اختیار داریم هواپیماهای روز جهان هستند و اکنون در نیروهای هوایی مختلف جهان در حال استفاده هستند مانند هواپیمای اف ۱۴ که جزو هواپیمای نسل سه و نیم تا چهار است و هواپیمای میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ و اف ۵ هم اینگونه است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: ناوگان هواپیمایی ترکیبی شرقی و غربی را در اختیار داریم و از این نظر نه تنها کمبودی نداریم بلکه برتریهایی داریم و آن این است که هم در زمینه آموزش و هم در زمینههای پشتیبانی و ساخت قطعات به خودمان متکی و منحصر به فرد هستیم، زیرا هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که همه اینها را به طور خوداتکا در اختیار داشته باشد.
امیر نصیرزاده گفت: همیشه در طول هشت سال دفاع مقدس، برتری هوایی را از آن خود داشتیم و این برتری هوایی نیاز به مهمات هوشمند و با قابلیت آتش بالا دارد که داریم.
وی با بیان اینکه برگزاری رزمایشها و قدرت دفاعی ما نشان میدهد کمبودی نداریم، افزود: طرحهای بسیار متعددی را در صنایع دفاعی و نیروی هوایی تعریف کردیم که به سلاحهای هوشمند مربوط میشود و آنها را آزمایش کردیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش در پاسخ به این پرسش که برخیها میگویند هواپیماهای جنگنده بومی ایرانی از جمله «کوثر» همان هواپیمای اف ۵ است که تغییرات ظاهری در کابین خلبان داده شده است، گفت: بیشتر هواپیماهای جنگنده شبیه هم هستند و فقط متخصصان میتوانند تفاوتهای آنها را تشخیص دهند. حتی اگر فرض کنیم هواپیمایی شبیه اف ۵ ساختیم نشان میدهد به این توانمندی رسیدیم که میتوانیم هواپیمای جنگنده اف ۵ را بسازیم.
امیر نصیرزاده افزود: به جای اینکه به این موضوع بپردازیم که هواپیمای بومی جنگنده ما شبیه کدام هواپیماست باید افتخار کنیم که به توانمندی ساخت هواپیما رسیده ایم.
وی از کارشناسان دانشگاهی دعوت کرد از مجتمعی که در حال ساخت بدنه هواپیمای جنگنده ایرانی است دیدن کنند و از نزدیک، این کار بزرگ و پیچیده را مشاهده کنند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش نصیرزاده افزود: اکنون شرکتهای بزرگ هواپیماسازی جهان از جمله امریکا همه متعلقات و قطعات هواپیما را خودشان نمیسازند بلکه چندین کشور آنها را میسازند در حالی که ما همه متعلقات هواپیما را در داخل کشور میسازیم.
امیر نصیرزاده با بیان اینکه این توانمندی بزرگی است و باید به آن افتخار کنیم، اظهار داشت: یکی از راهبردهای اصلی نیروی هوایی ارتش، عملیات ترکیبی است.
وی درباره سطح توانمندیهای نیروی هوایی ارتش افزود: در فناوریهای ساخت جنگنده بعد از آذرخش، به سوی ساخت جنگنده صاعقه پیش رفتیم و بعد از صاعقه جنگنده کوثر طراحی شد که این جنگنده به مراتب از صاعقه عملکرد بهتری داشت و در حال حاضر تولید را به سمت جنگنده کوثر برده ایم و در نظر داریم تولید این جنگنده را بیشتر کنیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: پارسال در ۲۹ فروردین یک فروند جنگنده کوثر را در رژه قرار دادیم و سال آینده درنظر داریم مانور ۳ فروند از این جنگنده را داشته باشیم.
امیر نصیرزاده با اشاره به اینکه ساخت هواپیما بسیار سخت و پیچیده است اضافه کرد: شخصا از کارخانه ساخت هواپیما یورو فایتر بازدید کرده ام و مشاهده کردم خط تولید هواپیمای کوثر بسیار بهتر از یورو فایتر است و این درصورتی است که یورو فایتر را ۶ تا ۸ کشور اروپایی میسازد.
وی گفت: ما الان نزدیک به ۱۰ بدنه جنگنده کوثر را ساخته و امیدواریم در ۲۹ فروردین ۳ فروند از این جنگنده تکمیل شود و یک مانور ۳ فروندی داشته باشیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره ارتقاء جنگنده کوثر، افزود: هواپیمای کوثر درکلاس خود، هواپیمای بسیار خوبی است و شاید نسل بعدی، در کلاس دیگری غیر از کوثر باشد.
امیر نصیرزاده اضافه کرد: کوثر یک هواپیمای شکاری بمب افکن سبک است و هواپیمای بعدی ما شکاری بمب افکن سنگین خواهد بود.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه به فناوری و دانش ساخت هواپیما دست پیدا کردیم هر مطالبهای که نیروی هوایی داشته باشد صنایع دفاع، توان انجام آن را خواهد داشت.
وی درباره تسلیحات در هواپیمای جنگنده گفت: در جنگ هوایی هرکس زودتر ببیند، دورتر ببیند و دورتر هدف گیری کند موفقتر خواهد بود لذا تلاش صنایع دفاع و نیروی هوایی بر این است که موشکهای دوربرد داشته باشیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: موشکهای دوربرد هواپایه در سه نوع هوا به هوا، هوابه سطح و هوا به زمین بکار گرفته میشود و در هر سه نوع طرحهای بسیار موفقی داریم موشک فکور یکی از طرحهای بسیار موفق هوا به هوا است.
امیر نصیرزاده گفت: موشک قادر از طرحهای بسیار موفق هوا به سطح و در حال حاضر موشکهای هوشمند و لیزری در دستور کار قرار دارد که هوا به زمین است و اکثر این موشکها با برد بالا هستند و توانمندی انهدام اهداف در فاصله دورتر را دارند.
وی با اشاره به اینکه اکثر هواپیماهای ما به این تجهیزات، مجهز شده اند اضافه کرد: به دنبال کروز هوا پایه هستیم و امیدواریم در سال ۱۳۹۹ به این موفقیت دست پیدا کنیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره تجهیزات راداری نیز گفت: در رادار به توانمندیهای خوبی رسیدیم و درحال حاضر به فناوری جدیدی از رادار دست پیدا کردیم و کمبودی در ساخت رادار نداریم.
امیر نصیرزاده ادامه داد: کشورما در بُعد الکترونیک بسیار پیشرفته است و در دانشگاهها دانشمندان و متخصصین بسیار خوبی داریم که هم رادار طراحی و ساخته اند و همچنین رادارهای قبلی رو بهینه سازی کرده ایم.
وی اضافه کرد: در پدافندی، رادارهای متنوع و متعدد برای ارتفاعهای مختلف ساخته شده که این یک دانش است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به عملیات در شب هواپیماهای کشور، گفت: سال هاست عملیات در شب در حال انجام است و در مانورهای سال گذشته بمباران شبانه داشتیم و هر هفته پرواز شب داریم و خلبانان ما بصورت ۲۴ ساعته در حال شیفت هستند.
امیر نصیرزاده درباره هواپیماهای رادار گریز نیز افزود: طراحی هواپیما به گونهای است که امواج راداری بعد از برخورد، انعکاس نداشته باشد و گیرنده آنرا پیدا نمیکند و هواپیما را نخواهند دید.
وی اضافه کرد: ناوگان قبلی که در اختیار داریم رادار گریز نیستند و در حال حاضر بر روی یک نوع مواد جاذب که امواج راداری را جذب میکند کارمی کنیم تا بتوانیم ناوگان فعلی را رادار گریز کنیم و همینطور طراحی هواپیمای آینده به گونهای باشد که رادارگریز باشد.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره رتبه ایران در منطقه، گفت: برای محاسبه این رتبه باید تعداد هواپیما، نوع هواپیما، نوع پشتیبانی، آموزش خلبان و آموزش کارکنان فنی و پشتیبانی قطعات لحاظ شود وبا توجه به اینکه متکی به منبع خارجی نیستیم، آموزشها را خودمان انجام و خلبانان را خودمان آموزش میدهیم، قطعات را در صنایع دفاع میسازیم لذا از این لحاظ در منطقه جزو کارآمدترین و در رده اول هستیم.
امیر سرتیپ نصیرزاده درباره جت آموزشی یاسین افزود: هواپیمای یاسین برای آموزش طراحی شده و در آزمایش اولیه یک پرواز بسیار خوبی داشته است و امیدوار هستیم تولید انبوه آن در صنایع دفاع شروع شود و ناوگان خوبی از این هواپیما را در اختیار بگیریم.
وی درباره آخرین نسل پهپادها، گفت: پارسال پهپاد «کمان ۱۲» را معرفی کردیم که ساخت نیروی هوایی با همکاری صنایع دفاع است و شش فروند از این پهپاد را به خدمت گرفتیم و بدنبال تولید «کمان ۲۲» هستیم که هر دو رزمی هستند این پهپادها عملیات مراقبت و شناسایی را انجام میدهند و قابلیت حمل مهمات دارند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش اضافه کرد: عملیات شلیک بمب و راکت از پهپاد را با موفقیت آزمایش کردیم.
امیر نصیرزاده درباره عملیات ترکیبی گفت: درمانور پارسال یکی از اهداف مدنظر ما یک عملیات ترکیبی با هواپیمای با سرنشین و بدون سرنیشین بود که در حال تمرین هستیم و در حال حاضر جزو راهبردهای اصلی ما بکارگیری هواپیمای بدون سرنشین در کنار هواپیمای با سرنشین است.
وی درباره قدرت بازدارندگی و تهاجمی در شرایط فعلی افزود: ما در منطقه در بالاترین سطح قرار داریم و در تولید و اعمال قدرت هوایی متکی به خودمان هستیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه تولید موتور هواپیما یکی از پیچیدهترین و سختترین بخشهای هواپیماست گفت: امسال یک دستگاه موتور جت را بر روی هواپیمای کوثر آزمایش کردیم که قدرت رانش این موتور بدلیل نو بودن بسیار بهتر از موتور F ۵ عمل کرد و به ساخت موتور جت دست پیدا کردیم.
امیر نصیرزاده درباره رویکرد ایران از پدافندی به آفندی نیز افزود: دکترین ما بطور کلی دکترین دفاعی است، اما کار نیروی هوایی آفندی است و تمام تاکتیکهای ما براساس ضربه به دشمن پایه ریزی شده، اما دفاع، جزو اصول کار ماست.
وی درباره آموزش و مهارت نیروی انسانی هم گفت: ما در آموزش خلبان خودکفا هستیم و آموزش در دانشکدههای ما در پایگاه قیام، پایگاه اصفهان و پایگاههای شکاری در حال انجام است و آموزشهای ما مطابق با تهدیدات و دانش روز توسعه پیدا میکند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: تبادل دانشجو با برخی کشورهای دوست هم داریم؛ که این براساس پروتکل انجام میشود.
امیر سرتیپ نصیرزاده درپایان این برنامه با دعوت از جوانان توانمند و علاقمند به پیوستن به نیروی هوایی، شغل خلبانی را بسیار خاص و نیروی هوایی را جذاب عنوان کرد.
وی افزود: هواپیماهایی را که در اختیار داریم هواپیماهای روز جهان هستند و اکنون در نیروهای هوایی مختلف جهان در حال استفاده هستند مانند هواپیمای اف ۱۴ که جزو هواپیمای نسل سه و نیم تا چهار است و هواپیمای میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ و اف ۵ هم اینگونه است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: ناوگان هواپیمایی ترکیبی شرقی و غربی را در اختیار داریم و از این نظر نه تنها کمبودی نداریم بلکه برتریهایی داریم و آن این است که هم در زمینه آموزش و هم در زمینههای پشتیبانی و ساخت قطعات به خودمان متکی و منحصر به فرد هستیم، زیرا هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که همه اینها را به طور خوداتکا در اختیار داشته باشد.
امیر نصیرزاده گفت: همیشه در طول هشت سال دفاع مقدس، برتری هوایی را از آن خود داشتیم و این برتری هوایی نیاز به مهمات هوشمند و با قابلیت آتش بالا دارد که داریم.
وی با بیان اینکه برگزاری رزمایشها و قدرت دفاعی ما نشان میدهد کمبودی نداریم، افزود: طرحهای بسیار متعددی را در صنایع دفاعی و نیروی هوایی تعریف کردیم که به سلاحهای هوشمند مربوط میشود و آنها را آزمایش کردیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش در پاسخ به این پرسش که برخیها میگویند هواپیماهای جنگنده بومی ایرانی از جمله «کوثر» همان هواپیمای اف ۵ است که تغییرات ظاهری در کابین خلبان داده شده است، گفت: بیشتر هواپیماهای جنگنده شبیه هم هستند و فقط متخصصان میتوانند تفاوتهای آنها را تشخیص دهند. حتی اگر فرض کنیم هواپیمایی شبیه اف ۵ ساختیم نشان میدهد به این توانمندی رسیدیم که میتوانیم هواپیمای جنگنده اف ۵ را بسازیم.
امیر نصیرزاده افزود: به جای اینکه به این موضوع بپردازیم که هواپیمای بومی جنگنده ما شبیه کدام هواپیماست باید افتخار کنیم که به توانمندی ساخت هواپیما رسیده ایم.
وی از کارشناسان دانشگاهی دعوت کرد از مجتمعی که در حال ساخت بدنه هواپیمای جنگنده ایرانی است دیدن کنند و از نزدیک، این کار بزرگ و پیچیده را مشاهده کنند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش نصیرزاده افزود: اکنون شرکتهای بزرگ هواپیماسازی جهان از جمله امریکا همه متعلقات و قطعات هواپیما را خودشان نمیسازند بلکه چندین کشور آنها را میسازند در حالی که ما همه متعلقات هواپیما را در داخل کشور میسازیم.
امیر نصیرزاده با بیان اینکه این توانمندی بزرگی است و باید به آن افتخار کنیم، اظهار داشت: یکی از راهبردهای اصلی نیروی هوایی ارتش، عملیات ترکیبی است.
وی درباره سطح توانمندیهای نیروی هوایی ارتش افزود: در فناوریهای ساخت جنگنده بعد از آذرخش، به سوی ساخت جنگنده صاعقه پیش رفتیم و بعد از صاعقه جنگنده کوثر طراحی شد که این جنگنده به مراتب از صاعقه عملکرد بهتری داشت و در حال حاضر تولید را به سمت جنگنده کوثر برده ایم و در نظر داریم تولید این جنگنده را بیشتر کنیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: پارسال در ۲۹ فروردین یک فروند جنگنده کوثر را در رژه قرار دادیم و سال آینده درنظر داریم مانور ۳ فروند از این جنگنده را داشته باشیم.
امیر نصیرزاده با اشاره به اینکه ساخت هواپیما بسیار سخت و پیچیده است اضافه کرد: شخصا از کارخانه ساخت هواپیما یورو فایتر بازدید کرده ام و مشاهده کردم خط تولید هواپیمای کوثر بسیار بهتر از یورو فایتر است و این درصورتی است که یورو فایتر را ۶ تا ۸ کشور اروپایی میسازد.
وی گفت: ما الان نزدیک به ۱۰ بدنه جنگنده کوثر را ساخته و امیدواریم در ۲۹ فروردین ۳ فروند از این جنگنده تکمیل شود و یک مانور ۳ فروندی داشته باشیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره ارتقاء جنگنده کوثر، افزود: هواپیمای کوثر درکلاس خود، هواپیمای بسیار خوبی است و شاید نسل بعدی، در کلاس دیگری غیر از کوثر باشد.
امیر نصیرزاده اضافه کرد: کوثر یک هواپیمای شکاری بمب افکن سبک است و هواپیمای بعدی ما شکاری بمب افکن سنگین خواهد بود.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه به فناوری و دانش ساخت هواپیما دست پیدا کردیم هر مطالبهای که نیروی هوایی داشته باشد صنایع دفاع، توان انجام آن را خواهد داشت.
وی درباره تسلیحات در هواپیمای جنگنده گفت: در جنگ هوایی هرکس زودتر ببیند، دورتر ببیند و دورتر هدف گیری کند موفقتر خواهد بود لذا تلاش صنایع دفاع و نیروی هوایی بر این است که موشکهای دوربرد داشته باشیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: موشکهای دوربرد هواپایه در سه نوع هوا به هوا، هوابه سطح و هوا به زمین بکار گرفته میشود و در هر سه نوع طرحهای بسیار موفقی داریم موشک فکور یکی از طرحهای بسیار موفق هوا به هوا است.
امیر نصیرزاده گفت: موشک قادر از طرحهای بسیار موفق هوا به سطح و در حال حاضر موشکهای هوشمند و لیزری در دستور کار قرار دارد که هوا به زمین است و اکثر این موشکها با برد بالا هستند و توانمندی انهدام اهداف در فاصله دورتر را دارند.
وی با اشاره به اینکه اکثر هواپیماهای ما به این تجهیزات، مجهز شده اند اضافه کرد: به دنبال کروز هوا پایه هستیم و امیدواریم در سال ۱۳۹۹ به این موفقیت دست پیدا کنیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره تجهیزات راداری نیز گفت: در رادار به توانمندیهای خوبی رسیدیم و درحال حاضر به فناوری جدیدی از رادار دست پیدا کردیم و کمبودی در ساخت رادار نداریم.
امیر نصیرزاده ادامه داد: کشورما در بُعد الکترونیک بسیار پیشرفته است و در دانشگاهها دانشمندان و متخصصین بسیار خوبی داریم که هم رادار طراحی و ساخته اند و همچنین رادارهای قبلی رو بهینه سازی کرده ایم.
وی اضافه کرد: در پدافندی، رادارهای متنوع و متعدد برای ارتفاعهای مختلف ساخته شده که این یک دانش است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به عملیات در شب هواپیماهای کشور، گفت: سال هاست عملیات در شب در حال انجام است و در مانورهای سال گذشته بمباران شبانه داشتیم و هر هفته پرواز شب داریم و خلبانان ما بصورت ۲۴ ساعته در حال شیفت هستند.
امیر نصیرزاده درباره هواپیماهای رادار گریز نیز افزود: طراحی هواپیما به گونهای است که امواج راداری بعد از برخورد، انعکاس نداشته باشد و گیرنده آنرا پیدا نمیکند و هواپیما را نخواهند دید.
وی اضافه کرد: ناوگان قبلی که در اختیار داریم رادار گریز نیستند و در حال حاضر بر روی یک نوع مواد جاذب که امواج راداری را جذب میکند کارمی کنیم تا بتوانیم ناوگان فعلی را رادار گریز کنیم و همینطور طراحی هواپیمای آینده به گونهای باشد که رادارگریز باشد.
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره رتبه ایران در منطقه، گفت: برای محاسبه این رتبه باید تعداد هواپیما، نوع هواپیما، نوع پشتیبانی، آموزش خلبان و آموزش کارکنان فنی و پشتیبانی قطعات لحاظ شود وبا توجه به اینکه متکی به منبع خارجی نیستیم، آموزشها را خودمان انجام و خلبانان را خودمان آموزش میدهیم، قطعات را در صنایع دفاع میسازیم لذا از این لحاظ در منطقه جزو کارآمدترین و در رده اول هستیم.
امیر سرتیپ نصیرزاده درباره جت آموزشی یاسین افزود: هواپیمای یاسین برای آموزش طراحی شده و در آزمایش اولیه یک پرواز بسیار خوبی داشته است و امیدوار هستیم تولید انبوه آن در صنایع دفاع شروع شود و ناوگان خوبی از این هواپیما را در اختیار بگیریم.
وی درباره آخرین نسل پهپادها، گفت: پارسال پهپاد «کمان ۱۲» را معرفی کردیم که ساخت نیروی هوایی با همکاری صنایع دفاع است و شش فروند از این پهپاد را به خدمت گرفتیم و بدنبال تولید «کمان ۲۲» هستیم که هر دو رزمی هستند این پهپادها عملیات مراقبت و شناسایی را انجام میدهند و قابلیت حمل مهمات دارند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش اضافه کرد: عملیات شلیک بمب و راکت از پهپاد را با موفقیت آزمایش کردیم.
امیر نصیرزاده درباره عملیات ترکیبی گفت: درمانور پارسال یکی از اهداف مدنظر ما یک عملیات ترکیبی با هواپیمای با سرنشین و بدون سرنیشین بود که در حال تمرین هستیم و در حال حاضر جزو راهبردهای اصلی ما بکارگیری هواپیمای بدون سرنشین در کنار هواپیمای با سرنشین است.
وی درباره قدرت بازدارندگی و تهاجمی در شرایط فعلی افزود: ما در منطقه در بالاترین سطح قرار داریم و در تولید و اعمال قدرت هوایی متکی به خودمان هستیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه تولید موتور هواپیما یکی از پیچیدهترین و سختترین بخشهای هواپیماست گفت: امسال یک دستگاه موتور جت را بر روی هواپیمای کوثر آزمایش کردیم که قدرت رانش این موتور بدلیل نو بودن بسیار بهتر از موتور F ۵ عمل کرد و به ساخت موتور جت دست پیدا کردیم.
امیر نصیرزاده درباره رویکرد ایران از پدافندی به آفندی نیز افزود: دکترین ما بطور کلی دکترین دفاعی است، اما کار نیروی هوایی آفندی است و تمام تاکتیکهای ما براساس ضربه به دشمن پایه ریزی شده، اما دفاع، جزو اصول کار ماست.
وی درباره آموزش و مهارت نیروی انسانی هم گفت: ما در آموزش خلبان خودکفا هستیم و آموزش در دانشکدههای ما در پایگاه قیام، پایگاه اصفهان و پایگاههای شکاری در حال انجام است و آموزشهای ما مطابق با تهدیدات و دانش روز توسعه پیدا میکند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: تبادل دانشجو با برخی کشورهای دوست هم داریم؛ که این براساس پروتکل انجام میشود.
امیر سرتیپ نصیرزاده درپایان این برنامه با دعوت از جوانان توانمند و علاقمند به پیوستن به نیروی هوایی، شغل خلبانی را بسیار خاص و نیروی هوایی را جذاب عنوان کرد.
منبع: مهر