اقتصاد۲۴- مهندس مینویی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته مهندسی نساجی پشت سر گذاشته، اما به دلیل علاقه همیشگی به صنعت خودرو وارد بخش خدمات پس از فروش شرکت آریا دیزل شده و سرپرستی خدمات رسانی به کامیونهای رنو در ایران را بر عهده گرفته است. او سپس در رشته مدیریت کارشناسی ارشد گرفته و رهسپار آمریکا شده است.
یزدان مینویی فعالیت خود در بخش پشتیبانی فروش را از یکی از نمایندگیهای ولوو آغاز کرده است و به سرعت راهی مرکز خدمات پس از فروش پورشه شده است.
وی پس از کسب تجربه در چنین مشاغلی فعالیت خود را با تسلا آغاز کرده است. جالبتر آنکه مهندس یزدانی هزینه نگهداری از خودروهای پورشه را بسیار بالا و آینده را از آن خودروهای برقی میداند که هزینه نگهداری بسیار اندکی دارند، اما با این وجود در پارکینگ خانه او اثری از تسلا دیده نمیشود و برحسب علاقه شخصی یک ب ام و ۳۳۰ هیبرید و یک ب ام و i۳ برقی را خریداری کرده است.
یزدان مینویی اخیرا موفق شده تا با تغییر و تحولات مدیریتی، میزان رضایت مشتریان از خدمات رسانی تسلا را به شکل چشمگیری افزایش دهد و از این جهت مورد توجه مدیران ارشد خود قرار گرفته است. از این رو تصمیم گرفتیم تا در قالب گفتگویی به تجربیات این مدیر جوان ایرانی بپردازیم.
با توجه به رکورد شکنیهای اخیر تسلا در زمینه فروش، آینده این شرکت را در رقابت با کمپانی بزرگی مثل فولکس واگن، تویوتا و .. چطور میبینید؟ آیا امیدی هست که مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ رفع شوند و تسلا شانسی برای رقابت با بزرگان خودروسازی داشته باشد؟
کیفیت تسلا پیشرفت چشم گیری داشته و مدل ۳ مدتی است که ایردات کیفی اولیه را ندارد. در کل مردم تسلا را برای تکنولوژی و فناوری جدیدش میخرند و فعلا سایر شرکتها از نظر تکنولوژی عقبتر از تسلا هستند.
آیا هزینههای نگهداری تسلا طی سالهای اخیر روند کاهشی داشته است؟ مثلا مدلهای قدیمی تسلا اس نسبت به مدلهای جدید، تفاوت فنی و کیفی دارند؟
مزیت اصلی ماشین الکتریکی نداشتن هزینه نگهداری هست، چه تسلا و چه دیگر برندهایی که خودرو برقی تولید میکنند.
در مورد مدل ۳ فقط نیاز هست که فیلتر هوای سیستم تهویه مطبوع رو هر ۲ سال یکبار عوض کنید و روغن ترمز هم هر چند سال یکبار چک بشود.
ترمز شما تا بیش از ۹۰ هزار مایل (بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر) و حتی بیشتر کارایی دارد و اگر هم نیاز به تعویض باشه فقط لنت جلو باید عوض شود؛ بنابراین هزینه و دردسر نگهداری ماشینهای برقی در مقایسه با ماشینهای بنزینی عملا هیچ است.
یزدان مینویی فعالیت خود در بخش پشتیبانی فروش را از یکی از نمایندگیهای ولوو آغاز کرده است و به سرعت راهی مرکز خدمات پس از فروش پورشه شده است.
وی پس از کسب تجربه در چنین مشاغلی فعالیت خود را با تسلا آغاز کرده است. جالبتر آنکه مهندس یزدانی هزینه نگهداری از خودروهای پورشه را بسیار بالا و آینده را از آن خودروهای برقی میداند که هزینه نگهداری بسیار اندکی دارند، اما با این وجود در پارکینگ خانه او اثری از تسلا دیده نمیشود و برحسب علاقه شخصی یک ب ام و ۳۳۰ هیبرید و یک ب ام و i۳ برقی را خریداری کرده است.
یزدان مینویی اخیرا موفق شده تا با تغییر و تحولات مدیریتی، میزان رضایت مشتریان از خدمات رسانی تسلا را به شکل چشمگیری افزایش دهد و از این جهت مورد توجه مدیران ارشد خود قرار گرفته است. از این رو تصمیم گرفتیم تا در قالب گفتگویی به تجربیات این مدیر جوان ایرانی بپردازیم.
با توجه به رکورد شکنیهای اخیر تسلا در زمینه فروش، آینده این شرکت را در رقابت با کمپانی بزرگی مثل فولکس واگن، تویوتا و .. چطور میبینید؟ آیا امیدی هست که مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ رفع شوند و تسلا شانسی برای رقابت با بزرگان خودروسازی داشته باشد؟
کیفیت تسلا پیشرفت چشم گیری داشته و مدل ۳ مدتی است که ایردات کیفی اولیه را ندارد. در کل مردم تسلا را برای تکنولوژی و فناوری جدیدش میخرند و فعلا سایر شرکتها از نظر تکنولوژی عقبتر از تسلا هستند.
آیا هزینههای نگهداری تسلا طی سالهای اخیر روند کاهشی داشته است؟ مثلا مدلهای قدیمی تسلا اس نسبت به مدلهای جدید، تفاوت فنی و کیفی دارند؟
مزیت اصلی ماشین الکتریکی نداشتن هزینه نگهداری هست، چه تسلا و چه دیگر برندهایی که خودرو برقی تولید میکنند.
در مورد مدل ۳ فقط نیاز هست که فیلتر هوای سیستم تهویه مطبوع رو هر ۲ سال یکبار عوض کنید و روغن ترمز هم هر چند سال یکبار چک بشود.
ترمز شما تا بیش از ۹۰ هزار مایل (بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر) و حتی بیشتر کارایی دارد و اگر هم نیاز به تعویض باشه فقط لنت جلو باید عوض شود؛ بنابراین هزینه و دردسر نگهداری ماشینهای برقی در مقایسه با ماشینهای بنزینی عملا هیچ است.
با توجه به تجربه شما، آیا افقی برای کاهش بیشتر هزینه نگهداری خودروهای برقی وجود دارد؟
به شما قول میدهم که ۲۰ سال دیگر وقتی به گذشته نگاه کنیم، از عقب ماندگی شدید تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی تعجب خواهیم کرد.
ماشینهای برقی واقعا نزدیک به ایده آل هستند و تنها مشکل عمر نسبتا کم و هزینه بالای باتری وجود دارد که باید رفع شود.
با این حساب تعداد افراد شاغل در نمایندگی تسلا باید خیلی کمتر از یک نمایندگی مشابه از خودروسازهای سنتی باشد؟
شاید به نسبت تعداد ماشینهایی که فروخته شده تعداد افراد کمتری در بخش خدماتی تسلا شاغل باشند، اما به دلیل اینکه نمایندگیهای تسلا برخلاف خودروسازان دیگر، متعلق به خود شرکت تسلا هستند و تعداد نمایندگیها نسبتا اندک است، هر نمایندگی برای سرویس دهی به تعداد زیادی ماشین طراحی شده و به همین دلیل هم بزرگ و نسبتا شلوغ هست و احساس خلوت بودن به سبکی که تصور میکنید وجود ندارد.
به نظر شما بزرگترین تفاوتهای سیستم مدیریت تسلا با سیستم رایج مدیریتی در ایران چه مواردی است؟
شاید بزرگترین اختلاف، مدیریت پویا و تغییر هر روزه باشد، تمامی سیستمهای کامپیوتری، تمامی نرم افزارهای داخلی و... هر هفته ارتقا پیدا میکنند و تمامی کارمندان به شکل مداوم در معرض تغییر و تحول و آموزش هستند، اتفاقی که به ندرت در ایران دیده میشود.
به شما قول میدهم که ۲۰ سال دیگر وقتی به گذشته نگاه کنیم، از عقب ماندگی شدید تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی تعجب خواهیم کرد.
ماشینهای برقی واقعا نزدیک به ایده آل هستند و تنها مشکل عمر نسبتا کم و هزینه بالای باتری وجود دارد که باید رفع شود.
با این حساب تعداد افراد شاغل در نمایندگی تسلا باید خیلی کمتر از یک نمایندگی مشابه از خودروسازهای سنتی باشد؟
شاید به نسبت تعداد ماشینهایی که فروخته شده تعداد افراد کمتری در بخش خدماتی تسلا شاغل باشند، اما به دلیل اینکه نمایندگیهای تسلا برخلاف خودروسازان دیگر، متعلق به خود شرکت تسلا هستند و تعداد نمایندگیها نسبتا اندک است، هر نمایندگی برای سرویس دهی به تعداد زیادی ماشین طراحی شده و به همین دلیل هم بزرگ و نسبتا شلوغ هست و احساس خلوت بودن به سبکی که تصور میکنید وجود ندارد.
به نظر شما بزرگترین تفاوتهای سیستم مدیریت تسلا با سیستم رایج مدیریتی در ایران چه مواردی است؟
شاید بزرگترین اختلاف، مدیریت پویا و تغییر هر روزه باشد، تمامی سیستمهای کامپیوتری، تمامی نرم افزارهای داخلی و... هر هفته ارتقا پیدا میکنند و تمامی کارمندان به شکل مداوم در معرض تغییر و تحول و آموزش هستند، اتفاقی که به ندرت در ایران دیده میشود.
چه عاملی باعث شده که تسلا برخلاف سایر خودروسازهایی که به شکل استارتاپی روی خودروهای برقی کار میکنند، تا این حد موفق عمل کند؟
به نظر من، ارائه بالاترین تکنولوژی و بروزترین آپدیت ها، پیمایش باتریهای که بالاتر از تمام خودروهای برقی توسط دیگر خودروسازان است، شکستن رکوردهای شتاب گیری صفر تا صد و البته قیمت مناسب به خصوص تسلا مدل ۳.
برگردیم به سابقه کاری شما در ایران، اگر اشتباه نکنم در زمان فعالیت شما در آریا دیزل، یک سیستم پشتیبانی از کامیونهای در حال تردد بر مبنای هواپیماهای سبک ابداع شده بود، در مورد این روش توضیح بدید و اینکه تا چه حدی اجرایی شد؟
در آریا دیزل با خودروهای تجاری سر و کار داشتیم که در جادهها مورد استفاده قرار میگیرند و خدمات رسانی به ماشینهای تجاری با چالشهای مختص به خودش همراه است، برای راحت کردن خیال مشتریان ما با استفاده از سیستم هواپیماهای سبک در فرودگاه آزادی قزوین، یک سیستم ارسال فوق سریع قطعات یدکی به مسیرهای دور از دسترس را ابداع کرده بودیم.
تا زمانیکه بنده و اقای کاشانی در آریا دیزل فعالیت داشتیم، چندین کمک رسانی خیلی سریع انجام دادیم و باعث سورپرایز شدن مشتریها شدیم. البته این سیستم اهداف بازاریابی و تبلیغاتی هم برای شرکت داشت.
شما چه شیوهای در سیستم خدماتی تسلا ابداع کردید که موفق به جلب رضایت صد درصدی مالکین شدید؟
روش خدمات دهی تسلا تا حدی خاص هست که مزیتها و معایب مخصوص به خود را دارد، اما من سیستم کاری در نمایندگی محل کارم را تغییر دادم و به نوعی اصلاح کردم که کارمندان در راستای کسب درآمد بیشتر، با دقت و سرعت بیشتری به رفع مشکل مشتریان میپردازند. نتیجه این تغییر هم افزایش قابل توجه بازدهی کارمندان بود که به افزایش رضایت مشتریان و رسیدن به عدد ۱۰۰ از ۱۰۰ در رضایت مندی مشتریان منجر شد.
حتما برای بسیاری از مخاطبان سوال هست که روند استخدام در شرکت استارتاپی بزرگی مثل تسلا به چه صورت است؟
استخدام در تسلا بسیار سخت است. چندین مرحله مصاحبه و بررسی تجارب کاری گذشته و در نهایت شما وارد سیستم اصلی کمپانی تسلا میشوید.
اما سایر خودروسازان به این شکل عمل نمیکنند و سیستم خدمات دهی و نمایندگیهای فروش معمولا به شرکتهای مستقلی سپرده میشوند که روند استخدامی ساده تری دارند.
من هم بعد از ورود به آمریکا برای مدتی در نمایندگیهای خدماتی ولوو و پورشه فعالیت میکردم و بعد از کسب تجربه در این شرکت ها، با رزومه قوی تری برای استخدام در تسلا اقدام کردم.
معمولا بیشترین آمار خرابی و نارضایتی مشتریان تسلا در چه موردی است؟ به نظر میرسد که در بعضی موارد و بعضی از کشورها مشکل کمبود قطعات وجود دارد؟
مشکل قطعات یکی از اصلیترین مشکلات تسلا در چند سال اخیر بود، حدود یکسال هست که حداقل در آمریکا دیگر مشکلی برای تامین قطعه ندارند.
بعضی موارد هم تصادفهای خواسته و ناخواستهای که حتی ممکن است، ماشین در حالت پارک، مورد اصابت سایر ماشینها قرار بگیرد و بخاطر مجموعه اتوپایلوت، هزینه تعمیرات بیشتر از ماشینهای معمولی تمام میشود.
به طور کلی به نظر شما عمر مفید یک خودرو برقی چند سال است؟ اگر بخواهیم این رقم را با یک خودرو درون سوز متداول. مثلا یک نیسان ماکسیما یا تویوتا کمری مقایسه کنیم؟ یا حتی مدلهای بنز و بی ام و، به چه عددی میرسیم؟
عمر ماشینهای برقی، اگر فقط باتری دوام بیاورد، میتواند نامحدود باشد. ولی اگر عمر باتریهای لیتیوم یون را مد نظر داشته باشیم، بعید میدانم بعد از ۱۴-۱۵ سال باتریها بازدهی اولیه را داشته باشند و ظرفیت ذخیره سازی باتریها احتمالا تا نصف کاهش پیدا میکند.
البته الان مدل ۲۰۱۲ تسلا مدل S همچنان با بازدهی بیش از ۹۰ درصد باتری در حال استفاده هست.
نکته خاصی در مورد فرهنگ سازمانی تسلا، یا شخص ایلان ماسک وجود دارد؟ تجربه کار تو یه شرکت خودروسازی مدرن به شکل کلی چه تفاوتی با شرکتهای سنتی داره؟
ایلان ماسک سختترین مدیری است که میتوانید تصور کنید، این شخص در شبانه روز ۳-۴ ساعت بیشتر نمیخوابد و انتظار دارد باقی افراد هم مثل خودش عمل کنند، تمامی مدیران رده بالا تقریبا با چنین شرایطی مواجه اند.
از مثالهای سخت گیری و رفتارهای خاص، یک مورد به تازگی اتفاق افتاده که ایلان ماسک بعد از یکی از جلسات اخیر SPACE X، تقریبا تمام حاضرین در جلسه را اخراج کرده است.
به همین علت هم مدیرانی که مستقیما با او کار میکنند، همیشه در معرض تنش و استرس هستند.
به هرحال موفقیت تصادفی نیست و ایلان ماسک همزمان در حال انجام دادن چند پروژه فوق سنگین است.
با توجه به اطلاعات فنیای که از تسلا دارید و تجربه رانندگی با این خودرو، به نظر شما اگر امکان واردات تسلا به ایران وجود داشته باشد، اتوپایلوت تسلا در ایران کارایی خواهد داشت؟
Autopilot تسلا بر اساس ۱۲ تا سنسور، ۶ دوربین و اطلاعات آنلاین جادهای کار میکند، اما حتی در امریکا نیز برای جادههایی که در حال تعمیرات هستند، این سیستم دچار خطا میشود و از راننده میخواهد که فرمان رو بدست بگیرد؛ بنابراین در جادههای ایران هم اگر خط کشی استاندارد یا دسترسی به اطلاعات آنلاین وجود نداشته باشد، اتوپایلوت کارایی ندارد و برعکس با جادههای مناسب کارایی خواهد داشت.
در ضمن استفاده از اتوپایلوت در محیط شهری توصیه نمیشود و با توجه به شرایط رانندگی در ایران بعید است که بتوان از اتوپایلوت در مسیرهای درون شهری استفاده کرد.
به نظر شما از نظر سخت افزاری توسعه یک ماشین برقی چقدر سختتر یا آسانتر از ماشینهای بنزینی است؟ فکر میکنید ایران خودرو یا سایپا توان مهندسی ساخت چنین ماشینهایی را دارند؟
از نظر سخت افزاری ماشینهای برقی سادهتر از چیزی هستند که فکرش را میکنید، عملا باتری ماشین که البته تکنولوژی بالایی داره به چند موتور برقی مرتبط با محورهای عقب و جلو، متصل شده است.
نکته مهم به دست آوردن حداکثر راندمان از باتریها و قیمت تمام شده رقابتی است، اما اینکه فکر کنید با تکنولوژی خیلی عجیبی روبرو هستیم، اینطور نیست.
میبینید که چینیها هم به سرعت در حال توسعه ماشینهای برقی هستند؛ بنابراین برای ایران خودرو یا سایپا هم چنین چیزی دور از دسترس نیست، البته اگر ارادهای برای اینکار داشته باشند.
چرا علیرغم فعالیت در تسلا، خودرو شخصی خود را از محصولات ب ام و انتخاب کرده اید؟
خب ما در تسلا طبیعتا به تمام محصولات دسترسی داریم و استفاده از ماشینهای شرکت برای زندگی شخصی چندان جالب نیست، بنابراین ترجیح دادم برای تنوع یک خودرو رقیب را خریداری نمایم.
البته طبق تجربهای که در نمایندگی پورشه دارم، هزینه سرویسهای دورهای پورشه بسیار بالاست، بنابراین ب ام و را ترجیح دادم.
با سپاس از وقتی که در اختیار دیجیاتو قرار دادید.
مشکل قطعات یکی از اصلیترین مشکلات تسلا در چند سال اخیر بود، حدود یکسال هست که حداقل در آمریکا دیگر مشکلی برای تامین قطعه ندارند.
بعضی موارد هم تصادفهای خواسته و ناخواستهای که حتی ممکن است، ماشین در حالت پارک، مورد اصابت سایر ماشینها قرار بگیرد و بخاطر مجموعه اتوپایلوت، هزینه تعمیرات بیشتر از ماشینهای معمولی تمام میشود.
به طور کلی به نظر شما عمر مفید یک خودرو برقی چند سال است؟ اگر بخواهیم این رقم را با یک خودرو درون سوز متداول. مثلا یک نیسان ماکسیما یا تویوتا کمری مقایسه کنیم؟ یا حتی مدلهای بنز و بی ام و، به چه عددی میرسیم؟
عمر ماشینهای برقی، اگر فقط باتری دوام بیاورد، میتواند نامحدود باشد. ولی اگر عمر باتریهای لیتیوم یون را مد نظر داشته باشیم، بعید میدانم بعد از ۱۴-۱۵ سال باتریها بازدهی اولیه را داشته باشند و ظرفیت ذخیره سازی باتریها احتمالا تا نصف کاهش پیدا میکند.
البته الان مدل ۲۰۱۲ تسلا مدل S همچنان با بازدهی بیش از ۹۰ درصد باتری در حال استفاده هست.
نکته خاصی در مورد فرهنگ سازمانی تسلا، یا شخص ایلان ماسک وجود دارد؟ تجربه کار تو یه شرکت خودروسازی مدرن به شکل کلی چه تفاوتی با شرکتهای سنتی داره؟
ایلان ماسک سختترین مدیری است که میتوانید تصور کنید، این شخص در شبانه روز ۳-۴ ساعت بیشتر نمیخوابد و انتظار دارد باقی افراد هم مثل خودش عمل کنند، تمامی مدیران رده بالا تقریبا با چنین شرایطی مواجه اند.
از مثالهای سخت گیری و رفتارهای خاص، یک مورد به تازگی اتفاق افتاده که ایلان ماسک بعد از یکی از جلسات اخیر SPACE X، تقریبا تمام حاضرین در جلسه را اخراج کرده است.
به همین علت هم مدیرانی که مستقیما با او کار میکنند، همیشه در معرض تنش و استرس هستند.
به هرحال موفقیت تصادفی نیست و ایلان ماسک همزمان در حال انجام دادن چند پروژه فوق سنگین است.
با توجه به اطلاعات فنیای که از تسلا دارید و تجربه رانندگی با این خودرو، به نظر شما اگر امکان واردات تسلا به ایران وجود داشته باشد، اتوپایلوت تسلا در ایران کارایی خواهد داشت؟
Autopilot تسلا بر اساس ۱۲ تا سنسور، ۶ دوربین و اطلاعات آنلاین جادهای کار میکند، اما حتی در امریکا نیز برای جادههایی که در حال تعمیرات هستند، این سیستم دچار خطا میشود و از راننده میخواهد که فرمان رو بدست بگیرد؛ بنابراین در جادههای ایران هم اگر خط کشی استاندارد یا دسترسی به اطلاعات آنلاین وجود نداشته باشد، اتوپایلوت کارایی ندارد و برعکس با جادههای مناسب کارایی خواهد داشت.
در ضمن استفاده از اتوپایلوت در محیط شهری توصیه نمیشود و با توجه به شرایط رانندگی در ایران بعید است که بتوان از اتوپایلوت در مسیرهای درون شهری استفاده کرد.
به نظر شما از نظر سخت افزاری توسعه یک ماشین برقی چقدر سختتر یا آسانتر از ماشینهای بنزینی است؟ فکر میکنید ایران خودرو یا سایپا توان مهندسی ساخت چنین ماشینهایی را دارند؟
از نظر سخت افزاری ماشینهای برقی سادهتر از چیزی هستند که فکرش را میکنید، عملا باتری ماشین که البته تکنولوژی بالایی داره به چند موتور برقی مرتبط با محورهای عقب و جلو، متصل شده است.
نکته مهم به دست آوردن حداکثر راندمان از باتریها و قیمت تمام شده رقابتی است، اما اینکه فکر کنید با تکنولوژی خیلی عجیبی روبرو هستیم، اینطور نیست.
میبینید که چینیها هم به سرعت در حال توسعه ماشینهای برقی هستند؛ بنابراین برای ایران خودرو یا سایپا هم چنین چیزی دور از دسترس نیست، البته اگر ارادهای برای اینکار داشته باشند.
چرا علیرغم فعالیت در تسلا، خودرو شخصی خود را از محصولات ب ام و انتخاب کرده اید؟
خب ما در تسلا طبیعتا به تمام محصولات دسترسی داریم و استفاده از ماشینهای شرکت برای زندگی شخصی چندان جالب نیست، بنابراین ترجیح دادم برای تنوع یک خودرو رقیب را خریداری نمایم.
البته طبق تجربهای که در نمایندگی پورشه دارم، هزینه سرویسهای دورهای پورشه بسیار بالاست، بنابراین ب ام و را ترجیح دادم.
با سپاس از وقتی که در اختیار دیجیاتو قرار دادید.
منبع: دیجیاتو