تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

منطقه ویژه اقتصادی جهرم به جولانگاه شرکت‌های دانش بنیان تبدیل می‌شود

عضو هیئت‌ مدیره و مدیر ارتباطات و فناوری منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: ما در این منطقه به بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توجه ویژه داریم و علاقه‌مندیم از این بستر استفاده کنیم تا بتوانیم از پتانسیل خود در کشور بهره مند شویم .
 
 
اقتصاد ۲۴ - منطقه ویژه اقتصادی جهرم که در جاده شیراز – جهرم و در مجاورت پتروشیمی جهرم قرار گرفته با اهدافی همچون توسعه صادرات و ایجاد تحرک در صنعت و تجارت، حضور در بازار‌های جهانی و تولید و صادرات کالا، رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوه استان فارس، تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید، اقدام عملی در جهت ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، استفاده از حجم عظیم نقدینگی موجود در استان فارس، جذب دانش و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکت‌های بین‌المللی، حمایت از صنایع و صنعتگران داخلی و ایجاد تسهیلات برای آن‌ها ایجاد شده و فعالیت می‌کند.

دسترسی به فرودگاه شیراز و جهرم، دسترسی به راه‌آهن شیراز به جهرم، قرارگیری در مسیر جاده‌ای شیراز به بندرعباس، دسترسی به بندر‌های خلیج‌فارس و هم‌جواری با قطب کشاورزی، معدنی و صنعتی و شیلات از جمله ویژگی‌های این منطقه محسوب می‌شود.
 

بیشتر بخوانید:
 
 
یکی از موضوعات مهم در منطقه ویژه اقتصادی جهرم توجه به حضور و رشد شرکت های دانش بنیان و فناور است و در بازدیدی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ماه گذشته از این منطقه داشت؛ بر اهمیت تکمیل زیرساخت‌های این منطقه تاکید کرد و گفت: بیش از هزار میلیارد ریال برای تأمین زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی جهرم اختصاص یافته است. این رویکرد حمایتی زمینه ساز توسعه صنعتی شهرستان جهرم خواهد بود.
 
 
زهرا بختیاری، عضو هیئت‌ مدیره و مدیر ارتباطات و فناوری منطقه ویژه اقتصادی جهرم در مورد اهمیت مناطق ویژه اقتصادی و فعالیت منطقه ویژه اقتصادی جهرم به خبرنگار اقتصاد ۲۴  گفت: یکی از محور‌های اساسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بحث جذب سرمایه‌گذاری و صادرات است؛ مناطق آزاد تاکنون تلاش کرده‌اند که زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه گذاری ها را فراهم کنند، اما به‌هرحال به دلیل وجود شرایط تحریم  و بعضاً تأخیر و تعویق در برخی بازه‌های زمانی، ممکن است این اتفاق به سرعت انجام نشود.
 
وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی جهرم، علاوه بر به‌کارگیری توان خود در تکمیل زیرساخت‌ها، در تلاش است تا از حضور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان که به یک سطحی از پختگی رسیده‌اند و امکان صادرات دارند، به نحو احسن استفاده کند.
 

بختیاری تصریح کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در شش نسل در دنیا تعریف کرده‌اند؛ نسل اول که نسل تجاری است، نسل دوم نسل تولیدی و صنعتی است و نسل سوم را می‌توان نسل خدماتی دانست که ممکن است بسیاری از مناطق ما به این سمت خدماتی شدن رفته باشند و در حوزه‌هایی مانند گردشگری و بیمه فعال‌تر باشند.
 
وی توضیح داد: اما نسل چهارم که منطقه ویژه اقتصادی جهرم هم به آن توجه ویژه دارد، بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستند. با توجه به این مقوله در نظر داریم تا منطقه را در فصل فعلی که ممکن است تعاملات سیاسی به شکل جدی اتفاق نیفتد و نتوانیم صادرات مورد انتظار را داشته باشیم، از این بستر استفاده کنیم تا بتوانیم از پتانسیل خود در کشور بهره مند شویم .

مدیر ارتباطات و فناوری منطقه ویژه اقتصادی جهرم خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش کرده‌ایم با نهاد‌های حاکمیتی بالادستی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و موسسه دانش‌بنیان برکت تعامل نزدیکی داشته باشیم تا بتوانیم زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در منطقه ویژه اقتصادی جهرم را فراهم کنیم چرا که کار این نهادها حمایت و تامین مالی این شرکت ها است.
 
 
ارسال نظر